AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.033

M20 Turbo Erfarenheter!

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tråden: E30 318is erfarenheter lär ju knappast undgått någon och den verkar ju vara väldigt poppis.

Min tanke med skapandet av denna tråd är att jag vet att det är många här inne nu som har turbokonverterat sina M20 motorer och jag tänkte detta skulle kunna bli en tråd där ni skriver vad ni har för erfarenheter, har haft för problem osv. med eran konvertering.

Även frågor som "hur gör man" mm. skulle kunna funka i denna tråden på det sättet slipper forumet bli nerlusat av diverse utspridda trådar om ämnet.

Jag kan börja lite lätt med att gå ut med att fråga hur ett så kallat adaptergrenrör funkar, Pris osv. Hur gör man med de dubbla rören till avgasystemet mm.

Hoppas att detta kan bli en trevlig tråd som tenderar att hålla i sig länge...

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm.. Det blev ingen hit precis :(

---------------------
/Chrille
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
verkligen inte...det bara ekar härinne.. :) Kan det vara så att man är lite "mätt" på sina projekt såhär års...och inte vill/orkar starta en tråd nu..?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Mättat? Det är juh nu alla stoppar in sina bilar i garagen för att förbereda för sommaren. Har också massvis med frågor om turbo konvertering så detta verkar vara en bra idé.

Adaptern skruvar man fast mellan grenrör och turbon. BMW andres säljer sådana för 2500:- .

/Daniel
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Eller bygg ett egen grenrör för 500 spänn
bm
26
bmwnelly
bmw 320-88turbo
vet en som lackrar bra om du söker??
Ti
2.587
Ticco
420i -14
En tråd som "318is erfarenheter " är bara för mycket!
Det är ju inte 1 problem som har diskuterats i den tråden, menar man orkar inte läsa igenom den...

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
danragn: Andvänder man det istället för ett riktigt turbo grenrör då eller?

Dr Stein: Känns inte som det är så lyckat men en MIG svets eller? Kommer inte svetsarna spricka osv.

bmwnelly: Maila mig!

Ticco: :)

---------------------
/Chrille
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jo precis.. Topp -> Grenrör -> Adapter -> Turbo . Turbon kommer då vara placerad bredvid ventilkåpan med det som BMW Andreas säljer. Själv ska jag försöka borra upp hålen på ett E28 TD grenrör.

/Daniel
Hey,nej det vart ingen hit det här hhehe,men jag ska gräva upp denna gamla begravda tråd och fråga om det finns ngt grenrör som passar direkt på en m20 motor om man vill turbokonvertera,tex passar turbo dieseln (2,5 liters 6:an) eller ngt annat grenrör?

! svetsar du svart stål med mig...så antar jag du menar MAG .

om det inte är rostfria rör (mig)

mig /mag Svetsen håller.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jag svetsade med MIG/MAG pga att tiggen var trasig.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Ett gott råd från mig som "småstads-bonne" är att köpa eller tillverka ett riktigt grenrör istället för adaptrar. Såg grenröret som det största bekymmret till min sura 2.0:a, men efter lite knådande och ett x antal brända hjärnceller sitter där ett vackert, tigsvetsat puls-grenrör som jag blev kanonnöjd med. Alltid lika kul att överträffa sig själv! Tar lite tid att tillverka, men jag lovar att man har igen det i funktion och i själen!!! Bilder kommer.........
Om man hittar nån som kan svettsa,vad kostar det då i material ungefär att få till ett grenrör?

djspirit
någon som provat att vända orginal grenrör och en lite adapter mellan grenrör och turbo? ser ju ut att funka, har det hela inte delade grenröret

ps vill inte höra "sök på forumet har varit uppe tidigare" hade jag hittat hade jag inte frågat

BMW: HOPEFULLY NO TURBO SHIT JUST REAL POWER
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jag har vänt rör (delat rör) med adapter och det funkar fint. Hålen i grenröret linjerar inte riktigt mot toppens hål men man kan fräsa bulthålen ovala och det blir nästan bra.
Har inte grejat med tändning än så hur det blir när man laddar på riktigt vet jag inte men redan nu går det fortare än standard fast jag håller igen på gasen pga spikningar.

MVH Topchop
djspirit
okej men vad laddar du nu? jag tänkte köra m20 lite nu och ladda 0,5 med 535 spridare och lmm och sen byta till m30 3,5 som byggs för att klara ca 1-1,2 bar :)

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jag laddar ca 0.5 pga att jag inte kan sänka mer. Allt original men ska väl byta spridare så småningom. Men det är väl tändningen som skapar spik i mitt fall skulle jag tro.

MVH Topchop
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Det kostar alltid mer än man tror, mitt bygge är uppe i 15000kr nu...here gud

Köpt

Ny turbo ifrån saab areo

PPF dumventil
Grenrör

Fått gratis
3" avgassytem rostfritt
3" tryckrör rostfritt
Silicon slag klämor

Ska köpa
535 spridare Lmm
Oljeslangar
Flänsar

Älska ofta men gift dig aldrig!
undrar var man får tag i den där adaptern som sitter mellan grenrör och turbo?? harn en 320i 87
djspirit
oftast tillverkar man det själv vet inte om det gor att köpa men det är ju inte avancerat att göra själv

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.