AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.979

Fin bil, men hur har den kunnat bli inregistrerad?

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
...kunde inte förstå om säljaren hade lyckats regga in den Länk i Sverige eller inte, annars var det klar dregelvarning!!! Vet tyvärr inte om handlaren är bra annars...
Förmodligen är bilen reggad som en Alpina, eller så har det slarvats rejält vid registreringsbesiktningen.

Mycket läcker och unik bil annars. Perfekta vinterbilen kanske :))

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att ändringarna på motorn inte finns införda i briefet ska det inte vara några problem...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Kalle Hansen:

Snacka om perfekt 4hjulsdrivning med extra puff i motorn ser ut att vara i gott skick. Undra hur den är reggad som tänk om den är reggad som 525IX.....

Trist att man har skaffat sig en vinterbil......
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den är definitivt registrerad som en BMW då det inte är en Alpina...

Jeppe

"topp hastighet satt till 240 hk"
låter bra... :)
Det är fullt möjligt att göra så som beskrivs i annonsen med en bil.
Alpina är inte alls främmande för att göra ingrepp på en bil som köpts med miss,, att att det inte var en Alpina från början.

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
Avgassystem kommer iaf, från Alpina.
Så jag tror ju inte det handlar om en bluff.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att äga just denna bil.
Ser väldigt fin ut på de bilder som visas och att annonsen är väldigt väl utformad.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag är inte så insatt, men så länge motorn inte är turbomatad och SBP inte märker nåt så är det väl inga problem (en turbo har dom nog svårt att missa...)? Tror ju inte ägaren till denna bil är av den typen som gladeligen står å skruvar lös turbon inför varje bes?
Antar att motorn till det yttre ser likadan ut som en 2,5:a?
Om det sen står Alpina på plasten spelar ju ingen roll, går ju köra med att "jag har dekaltrimmat min 2,5:a"...

Fast det är väl lite "raggarlösningar"... :)
Humm, jag ifrågasätter prestandasifforna ordentligt.
Den har 231 hk prcis som 330n, den har 4hjulsdrift och ett ordenligt skåp därbak. Och har något bättre prestanda än 330n till 100????

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Vad är problemet?? (mer än att säljaren inte fattar att det är en av 70 st tillverkade Alpina B10 3,0 Allrad??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det någon som har regnr. på bilen?

Via vägverkets hemsida får man fram chassinummer med regnr.

Med chassinummer kan man kolla vad bilen har för "ursprungsidentitet", dvs. om det är en BMW eller en ALPINA....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har svårt att tänka mig att en bilhandlare gör ett så uppenbart misstag som att sälja en väldigt ovanlig Alpina som en BMW 525iX Touring...
Antagligen är det precis som han beskriver, att det är en BMW som förädlats lite av Alpina...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med 70 stycken tillverkade måste en Alpina B10 3,0 Allrad Touring vara värd en hel del?

Jeppe

Det är en BMW på pappret med en uppgradering från Alpina.
Det är fullt möjligt att lämna in sin bil hos Alpina i Buchloe för uppgradering av prestandan, då väljer man själv vilket tillbehör man vill ha.
Men du kan även köpa en bil som Alpina redan från början byggt upp efter dina önskemål, men då står Alpina som tillverkare av bilen i chassienr.
Men detta är en BMW 525iX.

Förstår ni .. .
Har sett 3 till salu i Tyskland genom åren, inga i Sverige, men i Schweiz däremot är de vanliga som f*n. 5st till salu där idag!

MVH,
E38B12
Ja
760
JanF
530i-93
Ser ut att vara en väldigt fin bil.

Men wentans fråga står kvar, hur får man den att göra 0-100 på 6,3 sek med 231 hk, det borde behövas 350 hk för att få den tiden med tanke på vikt och att 4WD alltid konsumerar mer effekt i överföringen.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
E34 M5 sedan 315hk= 0-100 på 6,3 sek. Tror knappast säljren vet vad han pratar om när han säjer detsamma för ett skåp med massa extra vikt och 230hk.
sh
820
shu!
525i -91
Den kanske har väldigt låg utväxling ? ;D

// Giv en olle! å gär`n rivar!
V12 LeMans
Jag var och tittade på bilen den 10 september .
Väldigt fräsch , enligt säljaren (som jag upplevde var lite nonchalant och inte förtroendeingivande ) var bilen såld då men att "man väntade på papper från Tyskland" .
Han sa att det var sju st som ville köpa den före mig .

Kollade aldrig om den var numrerad , så det kan vara en bil "utanför" de officiella antalet B10 3.0 Allrad .

En äkta B10 3.0 Allrad är betydligt dyrare i Schweiz (även om schweizerfrancen har sjunkit i värde ).

V12 LeMans,

Så sant så, Schweiziska marknaden är värdelös att importera ifrån, fina bilar förvisso, men skatter och momspåslag eftersom de är utanför EU osv. gör bilarna svindyra att exportera.

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.