AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.701

Ful som stryk

Sida 2 av 3
52
447
528:n
528i -96
Sigdarve, det har hänt lite sedan ´67.....Dagens bilar borde väl ha lite, lite bättre prestanda va? Men, sant är det att man kan digga en bil starkt oavsett prestanda. Men jag håller inte med om att alla bilar från BMW måste vara bra, eller att inte någon BMW kan vara ful bara för att det är en BMW. Med det resonemanget så är det alltså varumärket som är viktigare än bilen!? Som att köpa Nikeskor bara för att det är deras logotype på den utan att bry sig om skon, eller att säga att coca cola lakritssmak måste vara gott eftersom C.C. är gott etc. Varumärket , visst det kan betyda en del...Men, hur var det när Volvo tillverkade Daf....(he,he) hur många köpte inte bilen p.g.a. det fina volvomärket.....Nä, döm bilen efter att sett OCH testat den. Tror personligen att bilen är bra, men gillar inte utseendet så då är det ingen mening att ens testa den. Blir dock intressant att se om
det blir succe. Man unnar verkligen BMW det, då dom gör fantastiska bilar för många smakriktningar.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Du resonerar som att man skulle köpa vin efter hur ettiketten på flaskan ser ut!
Ha det bra ändå;-)
/A
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
de som kör lite äldre BMW bilar VET att vattentemp mätaren är guld värd... speciellt vid kökörningar under varma dagar...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
På en äldre bil jag har full förståelse för att man behöver mätarna och lika så på en M3. Men en bil som skall vara en "lyx-Golf" eller substitut till V70 så är jag fortfarande mycket frågande till varför man _måste_ ha olje och vatten temp mätare.

På alla 5 moderna och nya bilar jag haft har inte vatten temp mätaren kommit till användning och nu var det väl på 1-klass någon saknade mätarna. Hade det vart för race eller en preppad M3/M5, då hade jag köpt ert resonemang med mätarna helt och fullt!

På min gamla Saab 99EMS var det viktigare att hålla ett öga på vatten temp än allt annat. Kokade den var det bara att ragga en ny topp! Nu var detta en -78 och lite har väl utvecklingen rört sig även på bilar och tempmätare... Jag litar fullt ut på den rörliga RPM zonen och OBC! :)
Mugge

"4 Cylindrar är 2 för lite!"

kanske dax att byte ut din 318is då???
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag kommer byta bil mot en sexa.. så fort ekonomin tillåter... student nu... :-/

Starre: har du sålt el bytt den svarta...?

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Som ägare till en Z3 Coupé kanske det inte är helt förvånande att bilen har en hel del former som tilltalar mig.

Nu känner jag inget behov av en bil i Golfklassen, men när den dan kommer väljer jag troligtvis en BMW 1:a framför en Audi 3:a som det kanske annars skulle kunna bli.

mvh
Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hur jag än resonerar så måste jag slå i huvudet rätt hårt för att det ska verka vettigt för mig att lägga 200 000 kr på en liten budget bil....

jag skulle satsa samma pengar på en beg 3 el 5 serie... då får man mer av precis allt... så varför köpa en 1 serie?

Mugge:

1-serien är knappast någon budgetbil, inte i min mening iaf. Det är en riktigt BMW rakt igenom, med allt vad det innebär. Suverän väghållning, Golfklassens bästa komfort (t o m bättre än 3-serien?), utsökt finish/kvalitetskänsla, hög tekniknivå, hög säkerhetsstandard... BMW 1-serien är utan tvekan den mest påkostade bilen i Golfklassen. Golf och A3 känns som burkar i jämförelsen. Om man jämför med Golf och A3 som kostar ungefär lika mycket så känns faktiskt 1-serien riktigt prisvärd. Det är mer "bilkänsla" i 1-serien helt enkelt.

Min högst personliga åsikt.

MVH
Blev enormt besviken när jag beskådade 1serien den utlovades ju
bli en ny 02á jo tack du Bangle!,det kanske blir bättring när
coupe´n kommer dock.Modern 02 serie med dieselmotor????
det där kör man väl lastbilar och grävmaskiner på.
Och som toppmodell dessutom!! gudars skymmning.

jörgen
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jörgen L:
Har du provkört 120d? Om inte tycker jag nog du ska vänta med att ta fram sågen tills det är gjort om du redan provkört så dela gärna med dig om vad du inte gillade med den.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har provkört 120i vid 2 tillfällen... mina föräldrar ville ju köpa en... men jag måste säga att jag var rätt besviken... jag har mycket roligare bakom ratten på en 325 E30 om man ska snacka körglädje...

vad gäller komfort så visst mycket bättre än en E30 men det är nästan allt på 4 hjul... men 240 000 kr bra? knappast...

om sanningen ska fram så var jag rätt imponerad när jag körde en A3 med TS motorn (220 hk dock om jag inte minns fel) och jag var inte så imponerad av 1-serien... sen skulle jag inte köpa en A3 heller...

sen ska man väl inte stirra sig för blind på klasserna... hur många tittar bara på en storleksklass när man ska köpa bil? jag kollar vad jag kan få för de pengar jag har och köper det som ger mest bil för pengarna....

ta en 330 E46, du får en väldigt fin sådan för 245 000 kr... du får en fin E46 för 200 tusen till och med... och där har du allt som du kan få i en 1-serie + lite till... bättre komfort, mera körglädje... mera utrustning etc etc...

1-serien har säkert sina positiva sidor den också men jag tycker inte alls att den är värd de pengar de begär för den...

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
och varför kan dom inte göra små rappa bilar . 1:serien är ju en klump jämfört med en E:30.Bilarna bara blir större för varje ny modell så därför måste dom komma med 1:an för att försöka komma tillbaks till det 3:an engång var.

Tänk en nytillverkad E:30 med dagens tecknologi den hade jag köpt hellre
Än om 1-serien är "en klump i förhållande till E30" så är det den spänstigaste bilen i lilla mellanklassen. Anledningen att bilarna blir större och tyngre för varje generation är att kraven på säkerhet och komfort ökar från år till år. E30 må vara liten, nätt och körglad men är en ren bedrövelse ur krocksäkerhetssynpunkt. Och inte är den så tyst och välisolerad heller...

Jag tycker 1-serien är klockren som BMW:s representant i Golfklassen: Rätt format, suverän väghållning, bäst komfort i klassen, sannolikt 5 stjänor i EuroNCAP om man får tro expertisen, knivskarp design. Varför jämföra med gamla synder från 80-talet?

MVH
Håller med 528:n att det är en av BMW:s fuleste bilar någonsin, om inte den absolut fulaste...!
E34:ans design är odödlig, medans E81:an är död redan från från födseln... Bilen kommer säkert att gå som ett skott med en sexa under huven, eller tom bli en värsting om det blir en M1:a så småningom, men designen är redan död.....

// Jögge
Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
Jag studerade 1:an i lördags och blev både imponerad och besviken. Bilen är säkert kul liten bakhjulsdriven bil för två. Man sitter bra där fram och med en ordentlig motor, är den säkert kul att köra. Men den kan inte konkurrerar med t.ex Golfen vad gäller hela bilen. Bakändan är ju en flopp! Tre personer kan säkert ej sitta i baksätet alls. Jag visste inte hur jag skulle ta mej in och ur baksätet, då jag satt "bakom mej själv"! Bagage ryms inte alls. Taket går neråt så otroligt mycket baktill, att huvudutrymmet försvinner. Men vill man ha en liten bakhjulsdriven bil för två och man har cach, är det säkert ett alternativ!

Hokki
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jögge.. och jag tycker E34 är den fulaste modell bmw har gjort.. alla tycker vi olika.. 1:an är faktiskt snygg tycker jag.. stilren och fräsch.. det enda som jag inte tycker är så snyggt är bangles strålkastare..
Jaha..... kära BMW-vänner....... vare sej man gillar 1-seriens utseende /egenskaper eller inte så är det tydligt att det berör oss alla vart BMW-designen är på väg. Så mycket så till och med 1-serieägare blir ifrågasatta och utsatta för hård kritik på deras egen forumdel. Det kan ju bli en egen tråd. Men frågan är hur länge en bil (må vara en BMW) kan svara upp mot konkurenterna om den redan vid introduktionen klyver anhängarskaran i minst två läger. Har fått för mej att den sista 7:an inte sålt något vidare, ser knappt någon alls på vägarna. Är det så att dom som gillar 1-serien är nytillkomna fd Golf/Peugeot etc..-ägare?. Tro inte att jag inte gläds med Er, för det gör jag. Med det är inte riktigt där skon klämmer, i alla fall inte på mej. Snarare så skulle min frågeställning inriktas mot varför BMW (Chris Bangle?) överger dom väl inarbetade designdragen för BMW och byter ut dom friskt som om konsernen stod inför en stundande katastrof och var helt tvungen att "hitta på nåt". Men så var ju verkligen inte fallet innan Chris Bangle kom in i bilden. Än märkligare blir det hela när man hittar designdrag från både den ena och andra tillverkaren. Visst... det finns några tillverkare som tar efter BMW´s traditionella design men det behöver väl inte innebära det omvända. Högst förbryllande???????? Utan att lägga någon djupare värdering i det så tror jag nog Chris skulle passa finfint på Peugeot. Tills vi åter kan köpa nya bilar från BMW får vi hålla oss tillgodo med gamla BMW förstås eller varför inte en Mustang 1964-1970 alt. från 2005. Jaguar E-type, Studebaker Silver Havk -53, DC Crossfire, Nissan Skyline (heter dom så?) nya Ford GT (40) och några till jag glömt namnet på.

Vad ni än kör så... kör försiktigt.
EvergreeN:

Jovisst är det väl så att det finns fler än bara en åsikt vare sig det gäller E34:an eller 1:an. Tiden får utvisa om 1:an var en lyckad design, men vad vi redan vet är att E34:an togs emot med utsträckta armar när den lanserades i slutet på 80-talet. Det kan man ingalunda säga om 1:an, vars design fått mera ris än ros än så länge...

// Jögge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.