AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.700

Ful som stryk

Sida 1 av 3
52
447
528:n
528i -96
Den fulaste bilen BMW gjort! Kanske diggar den om något år...Nä allvarligt så är den så ful och tråkig både invändigt och utvändigt!
Trodde inte det var sant när jag såg den!

Blir definitivt inte en 1 serie!!!!!!
sh
820
shu!
525i -91
Jag tycker att 1:an verkar helt okej i det syfte som bilen är byggd för . Sen så tycker jag att den är rätt snygg också , påminner lite om M coupèn från sidan.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
528:n:

Påståendet dementeras!

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Håller med Olof Ovenholm.... 528:n: om du tycker att just 1-serien är så ful va tycker du då om resten av modellprogrammet, 5-serien 6-serien Z4:an osv. d har ju helt klart väldigt gemensamma drag...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns många som inte tycker om 1-serie men ändå uppskattar de andra serierna i modellprogrammet.
Undertecknad kan räknas dit t.ex.

Jag har aldrig tyckt om 316 Compaqt innan och jag tycker inte om 1-serien heller...

Lyckades övertala mina föräldrar att avstå från köp...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Jag gillar 1-serien skarpt. Tycker designen är klockren och har klara och tydliga BMW-drag. Även interiören är mycket tilltalande i mina ögon. På klassisk BMW-maner är inredningen snyggt och propert utformad, ren och städad. Och känns solid. Kanske inte lika solid som t ex 3- och 5-serien men bättre än t ex Golf eller Focus.

Jag tycker att 1-serien är sju resor snyggare live än på bild, där den ser ganska knepig ut i vissa vinklar. "IRL" stämmer allt i mitt tycke!

NiZsE: Grattis till en fin bil!

MVH
52
447
528i -96
Håller med Mugge. Väldigt stor skillnad på nya 1 serien mot 5 och 7 serien. Ungefär som att säga: Gillar Du Volvo S80 så måste Du tycka om Nya S40, vilket jag inte heller gör.....Dock gillar jag S80.

BMW gör absolut bland det fräckaste i bilväg i alla klasser. Men, enligt min mening så ser bilen ut som den varit satt i ett skruvstäd! Klart att man kan gilla den för det, säkert en toppenbil i sig. Men den blir nog lite som gamla Z3 karossen- Alla antingen hatar den eller älskar den. Inte som en E39 kaross, som är så snygg så att ALLA (nästan..) älskar den. BMW har ju ändrat stil nu dom senaste åren och därför så blir det så mycket för och emot även bland dom "vanliga" BMW freaksen numera!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kan inte göra annat än att instämma med bmw_crille.

Jag var och kollade på bilen i veckan och den är grymt snygg och gör sig mkt bättre på riktigt än på bild precis som Bangles övriga modeller.
interiören är mkt snygg och trevlig. Bilen upplevs mkt mer hemtrevlig på insiudan än t.ex. VW Golf som känns som en traktor i jämförelse.

Jag har dock en fråga: Är det någon som vet varför BMW har skippat vattentempsmätaren på nya ettan? Känns väl som att den är ganska viktig så att man kan få ett litet hum om bilen är varm eller inte.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Andersson-CSI:

Om 1:an saknar vatten temp eller inte känns jaha....det som däremot är ett måste är olje temp, betydligt mycket viktigare en vatten temp.

Normal vatten temp på en nyare bil tar ca:5-10min sen är temp ok däremot tar det säkert 15-20min innan rätt olje temp är nådd.

Hur står sig priset på 1-serien jämfört me klassen den ingår i? har inte så stor koll på 1-serie...
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag har inte vatten eller olje temp mätare på min E61 heller. Istället har man variabel "grå zon" på varvräknaren och jag antar att den är kopplad till vatten och olje temp sensorer . Så när motorn är kall så börjar zonen på 5000rpm och när den har arbets temp så har den flyttat sig upp till 6000rpm.

Priset på 1-klass är inte så hiskeligt jämfört med konkurrenterna. tex Golf ligger snett under och A3 ungefär samma. Känns i det fallet som att Golfen ligger fel, inte 1-klassen.
En 116i med komfortpaket, metallic och 16" lättmetallfälgar hamnar på ca 210' efter prut. det känns inte så farligt då 1-serien är en mycket bättre bil än t ex Golf, A3 m fl i de flesta avseenden. Bland annat så är komforten, väghållningen och förmodligen även kvaliteten betydligt vassare än i konkurrenterna.

MVH
Blev dock besviken på den dåliga prestandan enl. teknikens Värld. Man ägnade en liten ruta i testen i nummer 19 /04.
116i har en tid enl. fabrik på 0-100 på 10,8, Teknikens värld mätte 12.3!!
Även 120i var slöare än vad fabriken lovar. 0 - 100 på 9,3 mot utlovade 8,7. Inte så mycket att bråka om vad gäller 120i, men 116i är rejält slö!!
En jämförbar Golf 2,0 FSI gjorde 0 - 100 på 9,2 sek.
Bromsklossvarning för 116I!!
52
447
528i -96
0-100 km/h på över 12 sek! Oj,oj!!!! Det låter som en gammal Volvo 240 eller 740!!!

Då är det ingen BMW längre.......

Troligen en stor besvikelse för många som köper bilen med lilla motorn och upptäcker att dom hamnar sist vid varje trafiksignal!!

Säkert en rolig bil att köra med större motorer. Liten bil och stor motor brukar gå ihop rätt bra!!
Robert J:

Denna funktion finns även¨på M3 och då var/är den kopplad til vatten temp INTE olje temp
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
starre:
Självklart är jag medveten om att oljetempen är mkt viktigare men tyvärr är det ju bara M-bilarna som har denna lyx därför har man fått köra med vattentemp och sen lägga på ca 15 min. Känns dock inte kul nu när varken eller finns!

/Fredrik

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det stämmer helt säkert att det endast är vatten temp som zonen avspegalar. Men då det är massor av andra saker som skall hållas reda på i en modern bil så jag kan inte påstå att jag saknar någon av mätarna. Ser det hellre som ett mått på säkerhetstänkande att skippa en mätare som bara förvirrar svensson. OBC har funktion som varnar för övertemp, behövs mer?

Jag har naturligtvis förståelse för starre mfl som behöver en olje och vatten temp mätare, men med handen på hjärtat... Hur många gånger har ni vart tvungna att ha en av dessa?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
När jag berättade för min brorsa, som snart är 60, att jag skulle köpa en X3, och att många tycker att den är ful, så sa han "en BMW kan väl inte vara ful".Jag håller med han, det finns inga fula BMW! (inte om du är BMW-frälst i alla fall)
/A
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Robert J:
Jag saknar Oljetempsmätare varje gång jag sätter mig i bilen! Skulle vara grymt skönt att ha så när man vet när man vågar jag sig upp på dom högre varvtalen! Kanske låter löjligt men det skulle kännas skönt!

/Fredrik

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
528:n:
Jag gillade min 2000 -67 trots att den gjorde 0-100 på 12.4 sek.
BMW är religion!
/A
Robert J:

Varje gång man tog ut M3an så var olje temp viktigt, innan man vågade använda gasen så hade jag jag koll på temp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.