AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.998

Chris Bangle!

Sida 3 av 5
Olof,

Listan är en rankning av det relativa värdet mellan olika varumärken som göras av Interbrand varje år. Glöm inte att detta är en global lista där många företag ifrån Asien också placerar sig högt. Denna undersökning tillsamans med många andra används sedan för att beräkna värdet (i pengar) av de olika varumärkena.

/RS2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
RS2:
Nja? Den där listan skall man nog ta med en nypa salt!Att man pendlar lite upp och ner där spelar nog ingen roll.Att ett kaffemärke tränger sig före har inget med BMW:s framtid att göra!
/A
Sigdarve,

För de som jobbar med varumärken och marknadsföring så är Interbrands rankningar väldigt viktiga och bra trend mätare. Tyvärr så kan man inte bortse ifrån att Chris Bangle har blivit synonymt med kontroversiell design och en belastning för BMWs varumärke. Det har även Helmut Panke tvingats erkänna officiellt. Och jag antar att det är därför som han fått en mer undanskymd administrativ roll nu.

/RS2
Sigdarve: Alla har inte ett öppet sinne och ALLA människor är inte moderna av sig! Jag tycker att E39, E38, E46 är BMW för mig! det sitter där liksom, dem nya kan jag inte smälta i mitt hjärta! Men det är bara jag kanske som tänker så? Nya femman( E60 ) faller inte mig i smak, den är föööööööör modern, alldeles bullig o fet och ser inte alls fin ut med 10" fälgar med ballongdäck, Behöver jag säga nåt om inredningen?? Jag har provkört 525 E60 o visst går dem bra, väghålling o teknik, men det är designen som stör mig jättemycket, blir arg faktiskt.

(ursäkta alla E60 ägare, no hard feelings)

Tacka vet jag E39 med facelift! BMW´s fullträff!!

min dröm---> M5 E39 så j**la BRUTAL!

Mvh Dragolito
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Är som sagt ännu lite osäker på vad jag egentligen tycker om nya BMW designen. Men en sak som jag på rak arm ALDRIG kommer gilla är att motorhuven ligger som ett dasslock över motorn. Varför sitter den inte ihop med grillen som förut? Speciellt påtagligt är det på 6serien där fronen överhuvudtaget inte ser ut att sitta orginalmonterad på bilen. Den hänger liksom bara där längst fram.

På andra bilar med liknande lösning av huvöppningen tänker man inte ens på detta, men placeringen av skarven på nya BMW känns onaturlig på något vis.

På 5an känns även skarven till bakluckan lite malplacerad ut, och alldeles för synlig. I profil hörde jag en som liknade den med en gammal saab 900 på grund av detta.
Mvh micke
micro, håller med angående karosskarvarna på E60. Såg en bild där en E60 stod nos mot nos med nya Audi A6, skarvarna på E60 såg ut att vara centimeterbreda jänför med Audins millimeterskarvar. Intrycket blir "hmmm, kan BMW inte skruva ihop bilarna bättre än så?". Jag är dock rätt säker på att det är ett medvetet designgrepp ... om det är lyckat eller inte kan diskuteras.

RS2 har helt rätt angående varumärkets värde för BMW. Hur många kan med handen på hjärtat hävda att en BMW är värd pengarna, om man lägger undan den sk "känslan"? Det som kallas "känsla" är inget annat än varumärkets inverkan! Skulle Hyundai ha byggt en bil som är identisk med E60 skulle ingen ha köpt den, inte till det pris som BMW tar ut i alla fall.

Jag har kört två nya BMW (E46:or), fantastiska sommarbilar men högst medelmåttiga vinterbilar. Jag trodde att det stod fel när jag såg priset på nya E60 Touring ... från 369.000 ... och då vet man att BMW har rätt påver standardutrustning. Volvo och Audi lär sälja bra i Sverige de närmaste åren. För 369.000 får man en färdigutrustad V70 T5 eller en XC70 ... snabbare, snyggare och mycket bättre som vinterbil (ja, jag bor i Norrland, sex månaders ishelvete varje år).

Halva poängen med att köra en BMW är att imponera på grannarna ... vad händer då när grannarna börjar tycka att BMW gör fula bilar? När grannarna tänker "Vilken korkad jävel, lägga ner 500.000 på en ful bil som lätt spöas av en simpel V70" kommer BMW inte att få det lätt.

Tappar BMW sin "sexighet" kommer företaget att få det mycket, mycket svårt att sälja sina omotiverat dyra bilar. Såg i Teknikens Värld att det är svårt att sälja begagnade BMW ... de ringde på 11 BMW-annonser som hade legat ute en månad, en (1!) enda hade fått bilen såld ...
kan inte mer än hålla med på dali´s 4e spalt i hans inlägg..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller inte alls med om att halva poängen med BMW är att imponera på grannarna. Det spelar ingen som helst roll för mitt bilval och jag är säkert inte ensam om den uppfattningen. Känslan upplever man bakom ratten, inte när bilen står parkerad på garageuppfarten.
Sedan håller jag med om skarvarna i karossen. Ju mindre man lägger märke till dem desto bättre. Bangles filosofi att framhäva dem är i mina ögon misslyckad.
No
5.161
Nockenwelle
Apropå imponatoreffekten på grannarna kan jag nämna att den enda grannen som kommenterar min bil är en sjuårig grabb, som hävdar att hans familjs VW Touran 1,6 är snabbare än min 330i, eftersom den har en hastighetsmätare graderad till 260, medan min bara går till 250.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Tretretti:
Hade jag ingen aning om! Där ser man, det "fanns" hopp!
Men som sagt; de flesta bilar var snygga tom E46... ;-)

328án: Länk
Citat:
"Vilken korkad jävel, lägga ner 500.000 på en ful bil som lätt spöas av en simpel V70" kommer BMW inte att få det lätt..

De är den tanken man kan ställa sig, sen att imponera på ngn med bilen är en annan sak..
Vet ni vad Chris Bangle gjorde innan han kom till BMW då? Jo han var design chef på Fiat och dessförinnan arbetade han på Opel.

/RS2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
hellre korkad och köra BMW än att köra Volvo!
/A
I princip alla i min bekantskapskrets tycker E60:n och de flesta nya BMW-modeller är grymt snygga, så jag måste säga att jag inte alls är inne på era teorier om att folks i allmänhet skulle ogilla BMWs nya formspråk.

Sen är varumärket mycket, men inte allt.
Jag finner inte i närheten av samma symbios av teknik, prestanda, karossformer, förarmiljö och komfort hos många andra bilmärken.

RS2: Se där. Fiat Barchetta m fl är ju vackra karosser.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nog styrs bilvalet av imponatorfaktorn till allra största delen.

Kolla på vilken prestigemodell som helst, massor av hk och design, acc och väghållning som en tävlingsbil och toppfart på flera hundra km/h. En värdeminskning som är värre än fritt fall på ett nöjesfält. Lågprofildäck så plomberna lossnar på våra dåliga vägar. 4 hjulsdrivna skogsmonster som kör i stan på asfalt.

Om praktiska argment hade styrt så skulle en premiumbil vara
-Rymlig
-Miljövänlig
-Behålla värdet
-Så emot vinter och inte rosta upp på nolltid.
-Osv

Ingen av dessa egeskaper finns i premiumsegmentet.

Så nog är det imponatorfaktorn alltid. Även jag har ju torskat lika hårt som övriga BMW ägare här.
No
5.161
Nockenwelle
Det kan ju tänkas att det finns fler skäl bakom människors bilval än imponatorfaktorn och praktiska argument.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
RS2: Eller ngn annan!
Hur bra står sig BMW, jämfört med Audi, MB, VW, på den tyska marknaden?
/A
Nockenwelle:

Instämmer till fullo!

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Skulle vara intressant att veta hur många som planerar att köpa en e65/e60/x3 inom närmaste året i den här tråden som försvarar den "nya" designen?

Personligen tyckte jag e60 var s**tful innan jag såg den live första gången för 1½ år sedan. När jag sedan förra sommaren provkörde en 530iA med all utrustning man vill ha som t.ex.: Xenon, Navi, skinn, aktiv styrning, aktiv farthållare, dynamic drive, så var jag såld, vilken kanonvagn! Jag hade fortfarande svårt med interiören, framglasen och bakglasen, men jag tänkte att det bara var en "invänjningsfråga" innan jag skulle gilla den totalt. Nu ett drygt år senare, när e60 börjar bli en dussinbil i Stockholm har jag fortfarande samma betänkligheter om designen som jag hade för ett drygt år sedan. Ur vissa vinklar ser bilen mycket bra ut, men ur vissa vinklar ser den inte klok ut.
Jag kanske bara behöver mer invänjning?

Z4 och nya 6-serien gillar jag skarpt däremot!

/Wille

__
Bilen: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Håller helt med Wille, förutom att jag gillar interiören. Exteriören ger däremot väldigt olika intryck beroende på vinkeln, från vissa håll är den väldigt ful, andra ser betydligt bättre ut. Trots det är det många bekanta som gillar den. Själv tycker jag nog att femman är den fulaste av Bangle-modellerna (E46 räknar jag inte med, då Bangles "nya" designfilosofi inte hunnit färga av sig nämnvärt på den modellen). Förutom de alldeles för tydliga karossskarvarna ser femman alldeles för tung och tjock ut. En sedan vill jag ska se så lätt och slank ut som möjligt.
På bilar som redan i sig är låga, t ex Z4 och 645, fungerar formspråket bättre, dom är riktigt läckra.
Femman tror jag aldrig att jag kommer att vänja mig vid. Trots det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en, det är en mycket bra bil, bilens exteriör betyder inte så mycket för mig. Trots allt kommer jag nog att vänta och se hur den nya trean blir i verkligheten, innan jag bestämmer mig för någon ny bil. De bilder jag sett av trean tyder på att den är betydligt snyggare än femman, men det är bäst att vänta tills bilen setts i verkliga livet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.