AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.000

Chris Bangle!

Sida 1 av 5
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hans verk är konstverk! Alla förstod sig inte på Picasso i början heller.
/A
Kan inte annat än instämma!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
många andra bilmärken är Hötorgs-konst;-) Nåt som de flesta gillar!(har snöat in på X3:ans motorhuv idag och tycker den är såååå snygg!)
/A
pob
Dagens sanning, har dock inte vant mej vid alla modeller ännu..

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Instämmer i kören. Vet att det finns en hel del som inte kommer att hålla med, men jag måste säga att jag verkligen gillar hans verk! Så sant som det är sagt så kan det ta ett tag innan man uppskattar karossformerna, men när väl ser helheten så förstår man hur linjerna tillsammans bildar, enligt mig, perfektion.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Jag tycker att han totalt har förstört BMWs snygga men diskreta framtoning. Z4 är skitsnygg men hade lätt kunnat bli mkt snyggare med små förändringar i fronten. Det vågade formspråket passar sig på en roadster men nya 5an har ett riktigt puckat nylle. Jag förstår inte att vissa tycker att den ser aggro ut. Den ser ut som att en fet amerikan har våldtagit en efterbliven japan. Ursäkta råheten men det var den bästa liknelsen jag kunde komma på. Angående X3 så ser den väl ok ut med tanke på omständigheterna, men varför så plastig? Och varför gör BMW suvvar överhuvudtaget? Jag har alltid förknippat BMW med racing och suvvar är juh nästan så långt ifrån man kan komma.

Å andra sidan har jag alltid haft svårt att smälta utseendeförändringarna vid BMWs generationsskiften. Men problemet denna gång är att 5an inte längre ser ut som en BMW. Vid tidigare förändringar så tycker jag att man kan se att det har utvecklats till en modernare design men det har ändå synts att det är en BMW, men inte längre. Jag väntar vettskrämt på nya 3-serien.

Det är inte meningen att trampa nån på tårna men jag får snart panik. Alla mina vänner tycker nya 5an är asläcker och deras tjat står mig upp i halsen. Är det bara jag som inte gillar vad Banger gör med BMW?

Pajkastningen kan börja!

Ha det gott!

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Håller på sätt och vis med båda parter. Just facet på nya 5an gillar jag. Det är BMW-troget lite agressivt (kommer säkert bli argare med åren genom facelift, brukar bli så). Baken likaså. 6an och 7an skulle behövt mer agressivitet från 5an.

Men kan inte annat än hålla med Buddah på: "Den ser ut som att en fet amerikan har våldtagit en efterbliven japan."

De nya bilarna är helt enkelt för tjocka och bulliga på utsidan, typiskt Amerikanskt "big is better". Den ser inte så spänstig ut. Och insidan är för,,,,,,ja, fransk/japask kanske?? Konstiga, öppna och två upphöjnader som om det suttit ett instrumenthus på mitten, med lite plastig känsla (nåja, plastigare än förr).

Men hur som helst så behövdes nog den radikala förändringen ändå såhär i efterhand. Se på bilvärden i stort, just nu verkar vi gå in i en ny epok vad gäller bildesign, och BMW har ju nu som alltid varit lite av pioniärer och visat vägen för resen av bilvärlden.

Audi fortsätter istället att försiktigt förfina och finslipa sin design, och är i mina ögon just nu snyggare än någonsin (nya A6 och A8 och kommande A4 och A3). Lite som när BMW släppte e39 och e-46. Just nu faller Audi mig bättre i smaken än vad nya BMW gör. Men fan trot om jag inte har ändrat mig om ett par år när Audi kanske plötsligt känns gammal istället (precis som e-39 och e-46 nu gör när det nya träder in).

Mvh micke
Audi är definitivt snyggare än BMW för tillfället. Även Mercedes är att föredra. Jag gillar BMW's design på E39 och E46 (med M-paket) och vill så gärna tycka att E60 är snygg ... men den är bara konstig och ful. På bilder ser den OK ut, alla kameravinklar är optimerade (hur ofta ligger du på backen framför bilen och tittar på den?), men i verkligheten ser E60 bara tung och otymplig ut.

Att bygga dyra och fula bilar brukar sällan löna sig i längden ... jag tror att Audi kommer att få många nya kunder under de närmaste åren, tills BMW faceliftar E60 och rättar till de fel som finns.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Man kan ha olika åsikter om detaljer i den nya designen (vem gillar t.ex. Dame Edna-blinkersen på E65?) men som helhet är de nya greppen mycket lyckade. BMW:s förra designspråk, med rötter i 60-talet, gick inte att förnya längre. Det krävdes radikala tag och en galning som Bangle för att genomföra det. Sedan är det en annan sak att E46, som i ci-version är bland det bästa BMW gjort, var hans första bil.

Det viktigaste som BMW gjort är att undvika retroträsket där större delen av bilbranschen verkar ha gått ner sig. Jämför MB E-klass med E60 och ni förstår vad jag menar. 1-serien som börjar bli synlig i trafiken är ett annat exempel. Jag är inte helt överens med de jättelika strålkastarna/blinkersen fram, men som helhet är den läcker.

Ett hyfsat stort bilmärke som BMW måste då och då utmana oss entusiaster. Att bara ligga kvar i gamla hjulspår har små exklusiva tillverkare råd med - Porsche (911) och Jaguar (XJ) är väl två goda exempel. Jaguar S-type är tyvärr också ett exempel på vad som händer när man går ner sig i retroträsket. Säkert en utmärkt bil, men pga designen vill jag inte ha någon.

Fast en XJ, gärna Sovereign eller XJR. Mums filibaba!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Chris Bangle for president!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har börjat fatta vad BMW och Chris bangle håller på med....äntligen.

Just hemkommen från en månad i USA.

Den nya designen är ju 100% ängnad för USA där skatteläget och ekonomin fortfarande gör att folk kan köpa nya bilar i volym.

Det finns ju drivor av X5, 645 osv där.

Receptet är klart, Ta BMW klassiska europeiska design, smeta ut den till ett intetsägande svullen limpa (limo) modell, på med 12-tumsfälgar och ballongdäck.

Och vips har du en bil som platsar i Beverly Hills.
Nya A6 ser ut som ett missfoster. Fullkomligt bisarrt att grillen sträcker sig från motorhuven och ner till asfalten... ser ut som bilen gäspar. Bakdelen är betydligt bättre, ser nästan lite E65-inspirerad ut.

Jag tycker Mercedes modeller är så tråkiga nuförtiden. Bilarna har ju utseendemässigt knappt nån personlighet, utan de ser nästan likadana ut. Trist. Och på de nya såsom SLK och CLS är ju fronterna helt förstörda av formen på lyktorna.
Fortfarande bra bilar, men formspråket är så... intetsägande.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
såg en x3 för några dagar sedan. parkerad så jag bara såg den rakt bakifrån och inte hann se vilket märke det var, jag tänkte "f-n vilken ful bil! vad är det? en höjd folkabuss? ser ut som ett skåp..." när jag såg att det var en x3... *suck* hatar suvar och jag hatar att bmw börjat bygga dom.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Quibbles!
Grrr...;-)
Jag förstår dig, X3 är så udda, så antingen gillar man den, eller så gör man det inte!
/A
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
7:ans bakdel kan ju diskuteras.
Men 5:an är brutal! Snyggare bil är svårt att hitta.
1:an och 6:an har jag inte studerat så noga ännu.

Olof: Måhända att Nya a6an har en något vågad front men i övrigt tycker jag de är en designmässig fullträff.
Jag provade en sådan i veckan och kan säga att den knäpper e60 med flera på näsan kvalitetsmässigt (eller iaf känslan av kvalite) Allt i bilen är grymt väl planerat inkl inredningen i bagagen. Inget har lämnats åt slumpen och jag upplever det som att man får mycket bil för pengarna.
Knacka var du vill i bilen och du möts att ett solidt trevligt kvalitetsmässigt ljud. Gör samma sak i e60 och de kan låte VÄLIDGT plastigt på ett flertal ställen.

Fronten är som sagt lite svårsmält, men det var e60s design med när den anlände. De är en del av Audis nya formspråk och jag tycker de sätter karakteristik åt audis modeller.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
När nya 3án kommer så har Bangle lyckats förstöra looken på samtliga av BMW´s modeller....
Nästan alla BMW efter 70-talet och fram till "Bangle" är vackra.. Nu ser de ut som vilken modern bil som helst.. (Om man jämför med de senaste modellerna)..Tråkigt... Kvalitén må va bra, men inredningen på Bangle-bilarna är otroligt FUL!
E46án är definitivt den sista BMW-modellen jag kommer att köpa, sen får det bli Audi eller Mercedes... Sorgligt...

328án: Länk
Får hålla med wendtan om A6, mycket trevlig vagn som känns ännu trevligare...

__
Bilen: Länk
li
1.959
liste
535i -89
Jag tillhör dom som gillar Bangle och hans designspråk. Karln är - oavsett vad många tycker - både retro, samtida och före sin tid på en och samma gång. Dock börjar jag tro att han gjort ett misstag med fronten på E60:n. Inte så att den är ful på något som helst sätt, men den börjar redan se gammal ut! Det trodde jag faktiskt inte skulle hända på många år än, men personligen hoppas jag att det kommer en facelift snarast.

Dock bör en sådan vara i antågande eftersom E60:n bryter familjens övriga anletsdrag på ett ålderdomligt sätt. 1-serien, nya 3-serien, 6-serien, faceliftade 7-serien (om man ska tro förhandsbilderna) och Z4:n känns raktigenom väldigt moderna och väldigt mycket "släkt" medans 5-serien känns som en dynamisk nybliven tonåring med en 35-årings anlete. :)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
constrictor,

du vet väl vem som designade E46! Just det, Chris B.
gangsta_toth
Jag tycker faktiskt nya ettan, och fem-serien blev ganska så snygg efter ett tags vänjande.

Tror många kommer att lyncha mig för detta, men jag tycker fortfarande att sex-serien är redigt ful... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.