AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.079

Vikter på fälgar

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har hitintills inte hittat några vikter på några fälgar jag sökt på.. Mer ofjädrad vikt är ju det sista man önskar när man försöker göra bilen bättre för gatan/banan.

Främst undrar jag vad orginal M fälgar väger och sedan RH's AK-phönig i 19" (8,5" fram 10" bak) resp Antera 309 i 19" (8" fram 9,5" bak)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vikten på BMW:s fälgar finns i ETK, specificera närmare vilka du är intresserad av så fixar jag eller någon annan det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmm.. Orginal M fälgarna till Z3...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag återkommer ikväll, om ingen annan hinner före...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
M135 original väger 84-85kg med däck om det nu hjälper något.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vikter på originalfälgarna till Z3M:
7,5*17 = 9,6 kg/st (utan hjulskruvar, ventil och plakett)
9*17 = 11 kg/st (---"---)

Sedan kan det skilja mer än ett kilo per däck, mellan olika modeller och fabrikat!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tack Johan: Då har jag en riktlinje i jakten på nya fälg.

Razvan: Jag antar att det är per 4 fälgar. Låter iofs tungt iallafall.

/Caspar
Länk
cane
Tror att det faktiskt kan skilja flera kilo mellan däck, om jag inte missminner mig väger michelin PS2 flera kilo mindre än tex bridgestone s03.

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Cane: Det har jag inte hört tidigare, däcken är ju ganska lätta så det borde inte skilja så mycket, men jag får kolla hur det är.

Fälgarna skiljer det iallafall väsentligt på. Tomas, vägde inte Dina nya fälgar typ 10kg mer?? Styck!!

/Caspar
Länk
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
De riktiga entusiasterna kör förstås på kolfiberfälgar på ca 2,5-3 kg/st, men då kostar det därefter... Vore jag själv inte så inriktad på att bibehålla originalutseendet (sleeperattityd) skulle jag nog köra på någon juste BBS-fälg à la CSL -- tror de väger ca 7-8 kg/st, vilket skulle ge en besparing på grovt räknat totalt 10-15 kg ofjädrad vikt.

Något många inte tänker på när det gäller enkel viktbesparing är batterierna, som är rätt tunga -- originalbatteriet väger ca 15-16 kg, och i USA finns det torrcellsbatterier (e.g. Dynabatt) som bara väger 8 kg. Jag funderar på att beställa hem ett, men det blir nog billigare om man är fler som beställer samtidigt. Någon som känner sig manad att haka på..?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Emm: Definitivt intresserad, vikten bak är ju den svåraste att bli av med..

Är BBS fälgar lätta?? Hade fått för mig att de gjorde ganska tunga saker..

/Caspar
Länk
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
BBS CH 18x8 10,8kg
BBS CH 18x8.5 11,1kg
BBS CH 19x8.5 11,8kg

Länk

Där finns vikter på alla möjliga fälgar, dock inte RH (om jag inte missade det totalt.)
Det är i pounds (lbs) men jag antar att du inte behöver mina råd om hur man räknar om till kg:)
Mvh
Em
215
Emm
Jämför man BBS CH 8x18 (10,8 kg) med OEM 7,5x17 (9,6 kg) så kan det onekligen verka som om BBS-fälgarna är tyngre, men jämför man i stället med BBS RG-R* 8x18 (7,8 kg) så blir det trots allt en viktbesparing fram med 1,8 kg per fälg, och bak blir det ca 2,8 kg per fälg (totalt 6,4 kg). Fast det är klart, går man upp en eller två dimensioner i fälgstorlek för utseendets skull så blir det svårt att samtidigt minska vikten.
--
*Den fälg som jag själv var lite intresserad av då den även fanns i orignalfärgen för just M Coupé -01/02 (Chrome-Shadow, ung. antracitsilver) -- synd att den inte finns i 17" för M Coupén, är billig och finns i lager hos min lokala däckhandlare! ;-)
Em
215
Emm
Caspar, kolla på det här batteriet (vikt endast 6 kg):

Länk

...eller det här:

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Emm: Jag är inte så kunnig inom batterier, men om jag förstod det rätt låg det du länkade till på endast 16 Ah? Ett vanligt standardbatteri till Z3 är väl på minst 65-70 Ah?

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Kanske inte direkt jämförbart, citat: "*According to Performance Distributors, dry cell batteries to not have the same ratings as traditional batteries and thus, does not publish CCA (Cold Cranking Amps) or RC (Reserve Capacity)."

Frågan kvarstår dock.. Räcker strömmen någon vart??

16kg vikt bort från skuffen låter annars helt underbart. Ungefär lika som högtalarna.. :-)

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Razvan: Suverän länk. Tackar!!

/Caspar
Länk
Em
215
Emm
Många Znubbar i USA som bytt utan problem, men det kanske svenska vinterklimatet kanske blir för tufft? Jag lutar i alla fall mot att beställa hem ett, och fungerar det inte så är det bara att slänga i originalet igen (inga jättesummor).

Capsar: Jag tror viktbesparingen blir ca 8-10 kg, och sedan måste man snickra till någon sorts fästanordning (eftersom lättviktsbatteriet är så mycket smalare).
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Emm: Beställ ett till mig också. Vinterklimat?? Inte för dessa bilar väl?? Ännu bättre hade det varit om det varit lägre istället för smalare så hade det blivit lite extra basvolym... :-)

Capsar?? Är det mitt nya namn förresten??

/Caspar
Länk
Em
215
Emm
Usch och fy, jag som knappt *kan* skriva fel fick lyckades både få in en felsyftning i första meningen och sedan en dyslektisk stavning av Caspars namn -- det kommer inte att upprepas! ;-)

Caspar: Vilket av de båda batterierna jag refererade till är du intresserad av?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Emm: Kollade lite på sidorna. Tillverkaren av det första batteriet hade ju en variant som hade annat format (6,6"L x 6,9"W x 5,0"H) dessutom med mer kapacitet, det hette G26EP/G26EPX. Det var lite tyngre dock 10,1 kg, fast det är fortfarande >10kg lättare än oem. Alternativt skulle jag kunna tänka mig 2 st av vilket som av de batterier som Du länkade till då jag behöver extra kräm till stereon.

Jag måste mäta lite i bilen. Ev sätter jag in ett litet batteri i bakre förvaringsfacket inne i bilen för stereon skull och i så fall är 26Ah batteriet det mest intressanta till skuffen och antagligen det smala till stereon.

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.