AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.505

Vad lyssnar man på?

Sida 2 av 4
Uhlmann:
jag kan varmt rekomendera CDn Schytts bästa med höjare låtar som "vad har du under blusen Rut??"

En Mega hit!!
ErikNilsson
Metallicas "Black Album" utan tvekan!!!

Den typen av musik med bättre inspelning får man leta långt efter. Tyvärr lär det aldrig komma igen...snyft! Visserligen kommer det en ny skiva om ca 1 år men nuförtiden är det mycket grötigare ljud. Varför egentligen? Är det studion det beror på? Producenten och mixaren är samma nämligen.

/Erik
Verkar som de flesta här lyssnar på ungefär samma musik, så det är väl bara att rätta in sig i ledet. =)

Metallica - Enter Sandman, har nämnts.
Dire Straits - Finns en dubbel cd med godingar, kommer ej
ihåg vad den heter, mycket bra ljud.
Yello - The race, m.m. m.m. alltid fett.
Paul van Dyk - The politics of Dancing
Clubbers guide to 2002 - Mycket bra musik på den.
Jean Michel Jarre - Speciellt låtarna där han använder sin Laser Harp, jag får gåshud.
Michael Cretu's projekt Enigma - första skivan är helt underbar.
Scooter - Aldrig fel när man vill ha party stämning, ofta lite dåligt tryck i basen, synd =(
Finns några Goa Trance skivor som är mumma oxå.

Jag gillar även Vangelis skarpt, tyvärr är inte inspelningarna de bästa, mycket sus, men fasen vad fett.

Men den hära nässångaren E-Type, kan skippas, han gör mig lika spyfärdig som dansbandsfjantarna.

Varför gör inte Rotel bilstereo??
Det finns ju inga genvägar...

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Jag har faktiskt en rotelförstärkare i min bil som jag har köpt hos Dennis Brunbys hifi i Eslöv...

Nej det är riktigt. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå...

who dares wins...
Det roliga är att det finns en firma som heter Dennis Brunby's hifi. Finns dock i Kalmar, inte i Eslöv.

Länk

Man kanske skulle skaffa sig en lila plyshdress oxå, Rotel försteg finns ju i vardagsrumet... =)

Fredrik M - Z3 2.8
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Funderar lite på kvaliteten i brända skivor.
Hade dire straits dubbelskivan, men hade förlagt den. Laddade hem skivan och brände den, men ljudet var inte alls i samma klass som på originalcd:n. Visst försvinner vissa frekvenser när man konverterar till mp3, men att det skulle vara sådan gigantisk skillnad trodde jag inte.
Någon annan som har erfarenhet från både original och brända mp3-konverteringar?
Blir det skillnad om man kopierar originalskivan, dvs inte mp3-konverterar?
Om du kopierar en orginal skiva eller en kopia på orginal får du ingen kvalitetsförsämring. Det som sker är ju en ren datakopiering.

Mp3 sketen däremot, sabbar, sen finns det ju olika grader i helvetet, alltså olika komprimeringsalternativ.

MP3 är inget för en Audiofil, tyvärr är ju även CD formatet behäftat med en form av komprimering, en HDCD eller vinyl låter faktiskt bättre. Dock är det ju rätt bökigt med vinylskivor, så CD'n är helt ok, för mig. Värre audiofil än så är jag inte. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Om man nu är audiofil så får man nog se över det hela. Spelare, förstärkare(slutsteg), kablar inkl kabeldragning och högtalare. Jag har väldigt svårt att tro att det går o få helt perfekt ljud innuti en bilkupé men ingenting är omöjligt som dom brukar säga...

who dares wins...
..det finns inga genväger Uhlmann..
* tar lite mera handkräm*
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Rammstein! Marilyn Manson, Metallica!

/S
finns det inte någon som har testskivor som dom typ har i butiker när dom ska demospela högtalare och liknande? borde finnas mängder med sånna skivor. det bruakr ju vara bra testmusik.

det viktigaste är ju att det är välldigt rena inspelningar.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Handkräm är bra. För händerna om inte annat. =O)

Bra musiksmak SiggeL!
Testmusik finns det ju fullt här på nätet så det är ju bara att tanka hem...

who dares wins...
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Dennis Brunbys hifi i Eslöv!
Har köpt mina senaste CD spelare av den pojken.
Dock som sagt så ligger det i Kalmar.
Klagar ni på Dansband. Sven-Ingvars är väl hur bra som hellst.

Dire Straits
Metallica
ElecElectric boys platta " Grovous Maxximus" Kul att ngn nämde den.
Pink Floyd
AC/DC Är så inlyssnad så man hör direkt när ngt inte stämmer.
D:A:D Sleeping my day away o Girl nation. Gittaren i de låtarna är inget annat än grymm

Rydberg
Uhlmann. Det finns ju två läger om det där med bliljud, en del påstar att det är omöjligt att få bra ljud i en bil pga. diverse omständigheter. Men, men, man har ju fått lyssna i några tävlingsbilar o fasen vad bra det kan låta.

Jag tillhör väl det lägret som läser t.ex. Hi-Fi musik's lyssnar resentioner med ett leende på läpparna, de killarna har spårat ut lite lätt, för mycket mätningar och så, lyssna istället.

Och smaken är ju som baken, alla kan inte gilla alla högtalare, förstärkare osv. och det tycker jag är rätt skönt.

Usch, nu blev jag sugen på att bygga i Z3'an, orginal systemet låter burk...

Fredrik M - Z3 2.8
Techno & Elektro.

Adam Beyer, Cari Lekebusch, Miss Kittin & The Hacker, Laurent Garnier, Deephousemix med Anders_B, DMX Krew, Plastikman, mfl mfl mfl.

Svängigt!
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Nej det där med perfekt ljud går nog alldrig att få då vi alla har olika öron. Det som låter bra för mig är ju inte säkert att det låter bra för någon annan...

who dares wins...
Jo
189
Jonny78
523i -99
Du åker ju tyskt, varför inte lyssna tyskt åxå? Ex. Scooter, Ramstein, Aquagen. Eller om du föredrar Blümchen. Själv så lyssnar jag mest på Scooter.
Finns ju en del tysk ompa ompa musik om man är lagd åt det hållet. Lederhosen på pojkar...

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Det blir mycket scooter och rammstein vill jag lova. Dock så händer det att jag råkar slå till radioknappen och då är det ju inte så mycket att göra utan det blir bara till att lyssna på radiolan ett tag...

who dares wins...
Även jag är en "sucker" för Dire Straits men deras plattor är inta optimala för kritisk lyssning, aldeles för lättspelad bas helt enkelt.

Har varit med om att basen sitter som gjuten med Dire, men när man sen byter till "Euro" eller Goa så märker man hur anslagen kommer en halv takt före djupbasen.
inte kul.....

För middbas test rekomenderar jag
Daft Punk-Discovery-(5)Crescendolls som har plågsamt snärt, och för djupbas (2)Aerodynamic, andra halvan.
men även (12) och (13) har väldigt skön basgång..

Ett annat extremt djupbas spår är
Bent-Programmed to love-(6) Cylons in love

eller varför inte
The Latin Kings-Mitt kvarter,,,,,,,

Åskmullret i början av
Antiloop-NSFMC-talkin´ love with nature
är ett bra test för att se om det är förstärkar effekt eller konutslag som begränsar basen, omskakande.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.