|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
pob och Johan B: Jag kan inte annat än hålla med. Detta var ett konstaterande jag och en polare gjorde när dessa bilar var nya och han var ute efter en sådan. Vi testade ett flertal bilar direkt efter varandra och hade antagligen för stora förväntningar på ti:n, just p.g.a. effektskillnaden. Vi kunde inte motivera det högre inköpspriset på 318ti. Idag när bilarna är 8-10 år gamla så är prisskillnaden försumbar och då är ju valet givet. Skall för skoj skull testa systerns nyinköpta 316i compact och jämföra med min egen om jag fortfarande reagerar likadant. Visst är 318ti betydligt mer ovanlig än 316 compact men har ändå förvånats över hur många 318ti som är/har varit till salu sen jag köpte min bil. Min bils snittförbrukning, vid blandad körning, brukar ligga på 8,2-8,3l/100km. |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
pob: Nej, någon 318ti för 30000 är nog inte lätt att hitta.. |
| Sedan så skiljer det en hel del i försäkringspremie tyvärr mellan 316 318 | |
pob |
Jo det är ju en nackdel, men risken att jag hittar en 318ti för runt 30k är i stort sätt obefintlig tyvärr.. :/ /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
pob |
Föresten hur många kilo skiljer det mellan tex en 318 sedan och en 316 compis? /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
pob |
Ville bara tala om att jag drog mej ur affären då bilen var väldigt skabbig i mina ögon, så jag förblir E30 ägare ett tag till.. :) /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
Hade en -96'a (316) under 3 år (00 - 03) och trivdes himla bra med den. Tycker faktiskt att kompakten är bra mycket snyggare än "den stora" E36'an. Liksom lite mindre å sportigare, men det är ju en smaksak... Fick ner förbrukningen till 0,63 på landsväg vid ett tillfälle och då hade jag ganska kul (alltså inget snålköra, men smal 90-väg med mycket lastbilar och omkörningar). De problem jag hade under 3 år var: En varvtalsensor till ABSen, ett förfruset batteri och en skev bromsskiva som svarvades om. Fram är platsen helt OK. jag hade inga som helst problem med mina dryga 180, men bak är ju en annan historia... Fick upp den i drygt 190 ("mätarfart"), men det gick ganska trögt efter 185. Skulle nog inte köpa en själv, nu när jag kört 328 ett tag, men jag kan definitivt rekomendera den om du inte hunnit bli bortskämd av 6'orna ännu :-) Hoppas att du hittar ett riktigt fint ex. Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Jag har en 316 compact 96a. Mycket nöjd med den. Jag gillar Compacts utseende. Invändigt är den som vilken BMW som helst och även baksätespassagerarna lovprisar alltid komforten. Jag tycker att motorn är lite väl klen. En 318 hade suttit fint men i övrigt är det en mycket trevlig bil. Jag kan absolut tänka mig att min nästa bil också blir en Compact. |
|
|
...angående soppan så brukar jag alltid ligga på ca 0,73 oavsett om jag ligger på rätt bra på landsväg/stad eller motorväg (i drygt 120km/h). Kör man lite mer ekonomiskt så är det inga större problem att komma ned på 0,65l/mil. |
|
|
Johan B: Hur gick du till väga för att byta fjädrarna bak på din compact. Ska sänka min och får inte av dom där bak. är dom låsta på något sätt, dämpare och krängningshämmare är borta redan. "När det blev dags att byta stötdämpare (pga läckage på ena främre dämparen) vid ca 12000 mil, bytte jag till ställbara Koni-dämpare och sänkningsfjädrar från Eibach (sänkte 30mm) och monterade en krängningshämmare bak. I kombination med 16"-fälgar var den nästan som en gokart på vägen efter det! :o)" //Ville |
|
|
Johan B: Det var handbromsen som spela mig ett spratt!! Länk //Ville |
|
Njuren |
gratulerar om du köper compacten! Vi är inte många som tycker den är snygg (E36) och det gäller även E46an såklart. Vågar inte ens fråga vad folk tycker om min bil. BMW - i nöd och lust? |
|
Har för mig att 318ti kom 96 men jag kan ha fel, jag har ägt en 318ti -96, en 316 -95 båda fabriksnya och en 316 -98. tre compacter alltså. Jag har alltid gillat compacterna. Den är jäkligt praktisk med sin halvkombi baklucka, med fällt baksäte får du in massor. Motorn är inte så kul men den drar lite bensin. Jag hade också problem med rostiga skivor bak. Men du har ju trummor bak så det är ju inget problem. Någon frågade varför man kapade av bakdelen. Självklart för att få en billigare instegsmodell. No More Limits! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.