|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
pob |
Hej, jag är eventuellt spekulant på en 316i Compact -94, Någon compact ägare som kan uttala sig om ägande och om den är underhållande på vägen trots sina lätträknade ponnysar? Är det samma framvagn som vanliga E36 sedan/coupén? Lider compacten av några "barnsjukdomar"? då det är första årgången jag klurar på, så det gör mej lite orolig. Ja, jag har sökt inlägg utan att ha hittat något läsvärt.. ;) Tackar på förhand /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
Jag hade en Compact -94 och tyckte den var riktigt kul att köra. När det blev dags att byta stötdämpare (pga läckage på ena främre dämparen) vid ca 12000 mil, bytte jag till ställbara Koni-dämpare och sänkningsfjädrar från Eibach (sänkte 30mm) och monterade en krängningshämmare bak. I kombination med 16"-fälgar var den nästan som en gokart på vägen efter det! :o) Tror inte att Compacterna hade några riktiga barnsjukdomar, de byggde ju på beprövad teknik från E36 och E30 (bakvagnen). Mekaniskt hade jag inga större problem, förutom att bromsskivorna rostade så jag fick byta dem. Spindellederna som är ett "känt E36-problem" drabbade inte min bil, men annars är det samma framvagnskomponenter som andra E36. Iofs. började styrväxeln läcka vid ca 14000 mil, men den slutade läcka efter jag hällt i Omega #917. Började inte läcka igen innan jag sålde den i alla fall. Största problemet som jag hade var nog att billackeraren fick lacka om bilen tre gånger eftersom jag inte var nöjd efter en plåtskada som jag fått över stora delar av bilen...troligen stenar från ett fyllnadsarbete mellan rälsen vid Roslagsbanan.... Men det var ju iofs inte bilens fel! I det stora hela var jag nöjd med bilen och därför köpte jag en ny BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
pob |
Detta låter intressant! Nu vart jag ännu mer motoverad! Vad drog den ungefär, blandad körning? Jag utgår ifrån att det var en 316 du hade.. Men lessnade man inte på effekten i den, eller är den "tillräcklig"? Hur är den till skillnad mot för en sedan? Komfortmässigt alltså? /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
| Vad är det för fel på bilen du har 318is? Måste vara bra mycket roligare och definitivt snyggare. Compacten, gamla och nya är ju det fulaste som bmw har gjort. | |
|
Jag måste faktiskt hålla med "Mike B", varför kortar man av en snygg kaross, så att det ser ut som det fattas en bit. Det är givetvis en smaksak, men jag tycker den ser gräslig ut. BMW CS #5206 |
|
|
Jag har för mig att den drog ca 0,7-0,8 liter milen lite beroende på hur jag körde. Ja, det var en 316i, det är den enda motorn som finns -94. Visst var det inte någon "raket" men faktum är att den kändes mycket piggare än vad man kan tro mht effektsiffrorna. Dessutom är körglädje mer än bara hög effekt... Körde även i Tyskland på Autobahn och det var inga problem att marscha 150Km/h. Gjorde inget "toppfartsförsök" men var uppe i dryga 180km/h på mätaren utan dramatik. Komforten upplevde jag som helt OK, bättre än många andra motsvarande bilar i klassen (t ex Golf och Opel Astra). Har inte kört E36 sedan så kan inte jämföra med den. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
pob |
///Mike B: Nej det är inget fel på den, men jag känner frö en lite nyare bil och då tycker jag compacten är ett bra alternativ, då inköpspriset är bra samt billig att äga.. Jag tycker den ser helt okej ut om den är nerlackad och vita blinkers, då ser den riktigt stilren ut! Men det är min åsikt.. Men helt original ser den inte så skoj ut tyvärr.. christer silvén: Som jag skrev ovan så tycker jag att den ser helt okej ut och verkar vara ett vettigt alternativ, då jag vill ha en bil med vettiga ägandekostaner som samtidigt är nyare än is:en.. Johan B: Okej, soppaförbrukningen var ju helt okej må jag säga! Var det -95 318ti:n kom? Är lite osäker på detta.. Nej, hopas jag får svar från killen som hade den i morgon nu, han sa att han var intresseard av att byta mot is:en, så vi får se hur det går med det.. Är det en bil du skulle rekomendera? Jo jag anade nästan att det var tillräckligt med effekt för den lär ju väga lite mindre än en vanlig sedan antar jag? /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
pob! Det är bra att du inte bryr dig om vad vi tycker, gillar du bilen skall du naturligtvis byta. BMW CS #5206 |
|
pob |
christer silvén: Jo visst är det så, men jag är orolig att jag ska bli besviken och lessna på effekten, sen är det lite krångligt att testköra nu också då jag mistade "lappen" för drygt ett halvår sedan, men jag kör ju upp den 28:e denna månad så man kanske ska vänta med affären tills dess om jag klarar det vill säga.. :) Men jag har en känsla av att det är mkt bil för dom få slantar dom kostar.. /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
pob |
Föresten, hur är den invändigt, är den i samma storleksklass som e30:n? Jag har faktiskt aldrig suttit i någon, sedanen och coupén har jag suttit i därimot.. /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
pob |
Inga compactägare som vill fylla i lite info i denna tråd? :) /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min uppfattning om Compact. Länk ///MVH Hasso Länk |
pob |
hasso: Intressant läsning må jag säga, synd bara att det var en automat som testades.. /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
Det är såklart ingen Rolls-Royce mht. platsen i bilen, men, den är inte så liten heller. 1,6:an är inte så dum - den går 190-200km/t och är i förhållande tills andra bilar i det segmentet ganska tyst och bränslesnål.. Jag tror inte, att du kommer ångra dig.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Det som fallerar på min bil med jämna mellanrum är övre stötdämparfäste (bak) annars inga broblem . Sugen på en 323ti , min är till salu Länk Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
pob |
CJB. : Okej, det känns tryggt att höra, vi får se till veckan hur det blir, han hade 2 st som skulle kika på bilen först, annars var bytet mot is:en grönt! :) Krister Andersson: Ja, säljer du den för 30-35k så.. ;) /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
Nja det ska nog till några kronor och ören till Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
pob: Min erfarenhet av 1000 mil med 318ti-95, som är utrustad med "M-fjädring", M-kjolpaket, sportstolar m.m. från fabrik, är att det är en pigg och körglad bil med rimliga ägandekostnader. Vad det gäller utrymmen i jämförelse med E30 så är det nog ganska lika men med en viss fördel till compact. Tycker dock att den ger ett lite mer "billigt" intryck än de flesta andra BMW modeller jag ägt/kört/provat. Anser inte att prestandaskillnaden är så stor mellan 316 och 318 compact. Lycka till med compact-letandet! |
pob |
Krister Andersson: Hehe, okej.. :) Mr.Nullzwei: Okej, intressant läsning! Men att du inte upplever en stor skillnad mellan 316 och 318ti:n tycker jag är knepigt.. Dock har jag inte enns testsuttit någon, men det bör ju vara som att jämföra 316 och 318is 16V (E30) och mellan dom är det stor skillnad. Tackar tackar! :) /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
Vet inte om jag kan hålla med om att det är ganska liten skillnad mellan 316i och 318ti. Min bror har en 318ti och den är riktigt rapp. Även om inte min gamla 316i compact upplevdes som särskilt slö, tycker jag nog att 318ti är betydligt rappare. Känns som om man har en lägre växel i, i förhållande till när jag körde 316i....om du förstår vad jag menar. Det skiljer trots allt nästan 40 hästar mellan modellerna! Nu är 318ti ganska ovanliga, men springer du på en sådan brukar de faktiskt inte vara så mycket dyrare än 316i compact... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
pob |
Jo, det var det jag tänkte också, det är ju som sagt nästan 40 hk det skiljer.. Njae jag tvivlar på att jag får en 318Ti för drygt 30k? eller? /Pontus Bergström (OO=00=OO) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.