|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Kom upp idag när jag startade bilen.. betyder det att det är snart dax för en inspektion eller?? | |
|
Ja, precis. Och klockan betyder att det är dags att byta bromsvätskan. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hmm ok.. alltså jag hade loss bromsoken och allt för två veckor sedan.. fyllde på bromsvätska då.. men böt inte allt.. :-/ Om man nollställer serviceindikator som finns under Gör-Det-Själv, tar den bort allt då, även Klockan där? //J |
|
|
Ja... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har tillverkat en kabel med 470 ohms resistor nu... Upptäckte nu på lunchen att kontakten i bilen inte stämmer överens med den som finns på bilden på "gör det själv" sidan.. Kontakten är 20-polig men några fler likheter finns det i princip inte... :-/ Är det fortfarande stift 7 och 19 man ska kortsluta eller? Och visst är det i själva kabelns kontakt man kortsluter? alltså inte kontakten som sitter fast vid säkringsboxen? Jag har en 325i - 93.. tack för svar /jocke |
|
|
Det betyder årskontroll, och som Jesperado skriver byte bromsvätska samt var 4:e år byte kylarvätska. Vaders: Det fungerar likabra att lägga av minuspolen i 15 minuter för att nollställa den. Iaf på e46, skulle tro att de är likadant på e36. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Då är du nog på fel kontakt, för den ska se ut som den på bilden. Det är inget anslutet till denna kintakt utan det sitter bara ett lock på. Sen tror jag inte att man kan återställa bara klocksymbolen och låta de andra "plupparna" vara kvar med kortslutningssladdsmetoden. |
|
| Jag kan återställa den med en sån instrument som är gjord just i detta syfte | |
|
OK..jag kanske är på helt fel kotakt då..ska ut och kika på det igen.. men visst sitter kontakten i motorutymmet brevid alla säkringar..?? //J |
|
| Kontakten sitter på andra sidan motorn. Vid batterihyllan ungefär. | |
|
Någon skrev att det var kylvätskebyte vart fjärde år, brukar inte intervallet vara som sämst vartannat år?? Detta är vad jag kan finna i TIS i varke fall! mvh MW-Guru |
|
|
MW-Guru: Bytesintervallet för kylarvätska är var 4:e år enligt Bmw själva på E46. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
OK, men vad jag såg i TIS (inte helt ny version) gällde naturligtvis E36 eftersom det är en sådan som Vaders har. mvh MW-Guru |
|
stefannorr |
Då är de 2 år på kylvätskebyte. |
| Haha.. då var jag på helt fel ställe.. hittade kontakten vid batteriet.. Kopplade kablarna på rätt stift och satte mig i bilen och slog på tändningen.. satte ihop kablarna och väntade c:a 20 sekunder..hände inget.. hade ett 420 ohm motstånd i serie.. vad kan vara fel nu då.. ska man vänta ännu längre eller? visst slocknar service indikatorn när man har hållt nog länge? | |
|
testade igen..fungerar inte.. vad kan vara fel?? Ska väl inte vara så komplicerat.. ska man vänta mer än 20sec eller? //j |
|
|
Jag servade min bil för ca 2-3 månader sedan...endast oljebyte. Och nu har en plopp gått ner och inspection och en klocka kommit upp. Innebär det att bromsoljan o kylarvätskan ska bytas vid nästa service eller menar ni att det är någon sorts "årskontroll" som görs en gång om året? Mvh Daniel |
|
|
Varför tar man inte det med den vanliga servicen bara? |
|
|
Klockan som tänds är ett elektroniskt räkneverk som räknar tiden baklänges från två år ner till noll dagar, från det tillfälle då det senast nollställdes. När räkneverket har kommit ner till "dag noll" (efter två år), tänds klocksymbolen och "inspection". Precis som framkommit tidigare i tråden betyder detta enbart att bromsvätskan skall bytas snarast. Tid för byte av kylarvätska får man hålla reda på "manuellt"! Om man samtidigt är nere på "orange plupp" i serviceintervallindikatorn när klocksymbolen tänds, är det samtidigt dags för vanlig service. (då dessa två oberoende system har sammanfallit i sin beräkning) Om man inte säger till vid vanlig service, byter oftast inte verkstäderna bromsvätskan vid ordinarie service om inte klockan lyser (ibland byter de inte ens om klockan lyser). Annars håller jag med om att en seriös verkstad borde kolla om det är dags, eller väldigt kort tid kvar för bromsvätskebyte, när man servar den i övrigt. För övrigt är tyvärr bromsvätskebyte en av de punkterna som många verkstäder fuskar med! Många verkstäder suger bara upp vätskan i bromsvätskebehållaren i motorrummet och fyller på med ny, i stället för att trycka genom ny vätska till alla oken och samtidigt lufta alla bromsarna. I stället för att lägga ner kanske en halvtimme-en timme på bilen och byta all vätska i systemet, tar det två minuter för dem med fusket (givetvis debiteras kunden för fullt arbete och en hel liter bromsvätska i stället för två deciliter...) Detta är svårt att upptäcka som kund då man ser att det är fräsch vätska i behållaren, MEN ute vid bromsarna har man kvar gammal vattenbemängd bromsvätska som gör att oken rostar inifrån och samtidigt ger bromsar som kan få totalt bromsbortfall pga ånglås.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen.. nu har jag testat igen utan något resultat. Kan någon beskriva lite mer i detalj hur man går till väga.. Jag gjorde så här.. Drog 2 kablar från dom rätta siften in till bilen.. satte mig i förarstolen.. slår igång tändningen.. då står det inspecktion+ klocka. kopplar ihop kablarna.. ena kabeln har jag lött på ett 470ohms motstånd längst ut.. alltså.. jag kopplar ihop dom.. väntar c:a 20sekunder.. inget har hänt.. står fortfarande inspektion + klocka.. slår av tändningen.. öppnar en bärs.. vad kan vara fel.. ska jag testa utan motståndet? //jocke |
|
|
Hej! Finns det något sätt att nollställa enbart klocksymbolen utan att påverka de gröna inspectionsdioderna? Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.