AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.941

vad ska man skaffa sig för vinterbil?

Sida 1 av 2
Snart dags o ställa av 325an över vintern o köpa nån liten "rishög" som man inte behöver vara rädd om.. skulle vilja ha lite tips om bra vinterbilar.. viktigaste på vintern är väl att de finns motorvärmare, är bra värme och att den alltid startar.. så har ni haft nån bil som funkat klockrent som vinterbil så kom gärna me tips
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag kör sjäkv med en 320 86:A med massa rost ! De är guld!

Min bil Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Lexus RX330 - RIShög som startar garanterat + goda vinteregenskaper.

(Ursäkta bristen på seriositet Fredde79; segt på jobbet...)
haimaul
Länk ?
(haimaul)
är det bra vinterbilar dom där peugot 206? dom verkar ju små o händiga iaf..
205 mena jag ju självklart=)
Nu blir jag nog utbuad rejält men en gammal Saab 900 funkar "alltid", har grym kupévärme och startar alltid samt att de är billiga och "ärliga" att köpa. Köp min! ;)

Ska man ha kul är det dock fel bil.....
haimaul
Fredde: Helt OK efter vad jag hört från mina gamla kontakter i Umeå. Framhjulsdrift kan vara en fördel om det är snö. 205GTI är ju dessutom en busbilsklassiker. Och snö förekommer ju f.ö. i Frankrike också.

Si
765
Simon01
120dM -08
En vinterbil ska var bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven om det ska vara något nöje med det hela : )
518i E28 eller 316/318i E30 är de perfekta vinterbilarna i mitt tycke!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
En risig M535:a, som är någorlunda fräsch i motor och drivlina! =)
Diffbromsad och nog med krut för att -med gasen- lätt reglera ställen (Norrländsk drifting, för er i söder. ;P)
318is -94 med fyra dörrar fungerar perfekt för mig.
Med AC så duger den troligen utmärkt som bruksbil under sommarhalvåret också.

/Anton
Audi A4 1,8Ts Q ska bli kul att se om det är något att ha.....
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag körde tidigare en A6 2.7TQ som var helt underbar. Därefter köpte jag en 528iA-97 och trodde att det skulle bli katastrof. Men, se där: jag hade fel! Jag ser inga som helst problem med att köra BMW på vintern, och då hade jag inte ens DSC.
to
268
tooon
325ix -07
Själv köpte jag en Audi 100 2.3 -90 som komplement till Boxstern.
Helt underbar och driftsäker bil med bra vinteregenskaper!
Dessutom helgalvaniserad kaross så rostproblematiken är inte så utbrett på dessa trots dess ålder.
Du får en fin för mellan 12k och 20k.

MVH
/ Peter
AM
51
AML
E30 -90
Köpte för 1 vecka sedan en Skoda favorit -91 för 50euro :D Får hoppas den går hela vintern =) skall nu bara måla över rosten å fixa viper-ränder och lite annat rolit så är skrothögen redo för vinterns äventyr =)
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Nån gammal besiktad och godkänd japanare. Dom är tunna i plåten och rostar fort. Det innebär att man kan köpa en bil för skrotpengen som fortfarande är bra i maskin = går snålt och lite krångel. Skulle jag skaffa vinter bil, så hade jag nog letat efter nåt sånt. Den skulle se rent för j*vlig ut men gå bra. Sen skulle de stå "LÄNGE LEVE SALTET" i framrutan =)

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Skaffade en Subaru Legacy 2.2 GX som vinterbil. Bra med dubbla diffbromsar och lågväxel. :D
325iX är det självklara valet. Otroligt bra på snö och så får man äran att ratta E30 utan att hamna i diket. Det är fantastiskt kul att kunna utnyttja motorstyrkan även när det är halt. Innan jag köpte min så har jag inte längtat efter snö sen jag åkte pulka.

Jag fattar inte hur vissa kan rekommendera rwd E30 som vinterbilar dem är ju livsfarliga i halkan! I stan går det bra eftersom det ligger betydligt mer salt än snö på vägarna i gbg, tack vv för bruna fläckar på min annars så vackra pärla. Jag körde min gamla 318 ca 5-7 mil på ganska kurviga snöbelagda landsvägar först när jag skulle provköra och titta på iXen och sen igen när jag köpte den. Jag höll på att köra av vägen vid ett flertal tillfällen och jag körde väldigt väldigt lungt. IXen hade sommardäck vid provkörning och den var grymt mkt säkrare att köra än 318en med dubbdäck. När jag körde hem iXen (med samma dubbdäck) satt jag med hakan i knät, greppet var bortom mina förväntningar, inga tendenser till okontrollerade sladdar eller problem med inbromsningar. 318en hade iof inte ABS och iXen har en annorlunda programmerad ABS-enhet än rwd e30. Även i slask och snömodd så går den löjligt stabilt. Nog om säkerhet, nämnde jag hur skoj man kan ha? Hornen växer ut varje gång jag sätter mig i den t o m mitt i varmaste sommaren ;) just det vinterbil var det juh, om du kan hålla dig. Köp köp köp! Sen hittar man nog ingen så billigt som man kan hitta en 318, 316 eller peugeot 205 men va fan man lever bara en gång, eller?

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Volvo 240 såklart! Finns nog inte bättre sladdarbil :) e30 är ju inte på långa vägar lika lättsladdade och sköna :)

Mvh Per
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har min M535i -85 som sommarbil, så har jag precis köpt en 320i coupé -93 E36 som vinterbil. =)

MVH Morgan.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.