AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.442

Betongfyllt m30 block funderingar

Sida 2 av 3
Puppe
Nu brukar man ju inte betonga blocket för att man har kylproblem utan snarare av anledningen att man borrat mycket eller på annat sätt sätter extra stress på fodren.
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Nej det brukar man inte göra! men en orsak til ett block spriker är att men får för varmt vatten vid cylinderväggarna! (luftbubblorna expanderar så snabbt att det gör att blocket kan spriker!) vid borning blir cylinderväggarna enu tunare och då kan vattnet bli enu varmare vid cylinderna!!
Rätta mej om jag har fel!!!;)
"Tom oljekylda maskiner så som porsches boxer sexa kräver extra kylning därav luftfläkten."

Var ju så jag menade? Ingen som kan förklara lite mera exakt om det går eller inte och varöför det inte skulle fungera bara man håller TEMPEN under uppsikt!
Den är inte oljekyld utan luftkyld.
Att köra en motor på macksoppa utan kylning funkar inte.

Hettan blir så intensiv att fodren får en form likt timglas vilket medför att kolvarna till slut fastnar och då händer det grejor.
men vadå utan kylning? Oljan kyler du som vanligt det enda som är skillnaden är ju att vattnet inte transporterar bort värmen från oljan längre utan att man tar bort värmen med hjälp av oljekylare och lyft, tänker jag fel nånstans eller borde inte det bli samma sak?

Och som frågan löd från början, varför skulle det inte gå om man bara håller koll på tempen för inget kan väll hända så länge tempen är okej, förklarar mer än gärna vart jag tänker fel och varför.

mvh
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eftersom inte dessa motorer är avsedda för att kylas med enbart olja, så kan det uppstå välldigt höga temperaturer på vissa punkter i motorn, tex vid övre delen av cylinderfodrena, där det inte cirkulerar så mycket olja. Är lite svårt att hålla koll på dessa temperaturer utan att montera in tempsensorer precis överallt.

///Jesper

BMWCS #5494
okej, då förstår jag lite mera, men hur stor är risken att det händer nått då om man åker Lungt dit man ska då?
Handlar om max 8mil isträck annars får man väl stanna och svalna om man ska längre eller om det blir för långt...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag skulle inte köra 8 mil utan kylning. Ännu mindre en fullrepa på strippen.

///Jesper

BMWCS #5494
Jag har ingen viskofläkt på min bil. ingen elfläkt som ersätter den heller. så bilen blir VARM när jag kör i stan när det är varmt ute stigen den upp till rödmarkering på bara nån minut. Och det SUGER att ha det på det viset. Har man en 1000hk's strippenbil endast avsett för en sak. Så är det väll ok att ha det på det viset. men ska man köra till å från ett ställe med den. då kan man ju låta bli att betongfylla eftersom att det inte gör det minsta nytta. bara en massa problem
Jo men som jag misstänker vissa inte har läst är det att det är redan försent, Han hade redan fyllt det, så min fråga är ju den ska jag bita i det sura äpplet och byta blocket med eller går det att köra så om man tar det LUNGT!
Hade jag varit som dig hade jag letat upp ett nytt block. Jag hade inte orkat oroa mig över att bilen blir för varm hela tiden. Vad väljer du själv. en bil med 500hk som du kan köra malmö sthlm i ett sträck med, eller en bil du kan köra med från huset till korvkiosken innan det blir riskabelt?. Jag väljer första alternativet.. Låt de kosta va de kostar. jag tror inte du kommer ångra dig
går det att sälja ett betong fyllt block?

Nån som sitter på ett block, bara blocket då alltså helt tomt?
men iof så har jag typ 1.5 mil till närmaste kiosk =)
Hehe. ja men du förstår det är rätt schysst å ha en driftsäker bil som man litar på. Man blir sjuk i huvet efter ett tag när man vet att allt inte är helt 100%
jadå, jag vet, tänker leta upp ett annat block, går det att bli av med det här blocket tror du/ni?

Var kostar ett block typ och ungefär?
Frågar du mig så avstår jag gärna från att köpa blocket. Ett block kostar inte mycket. Jag tror förästen att Pelle-persson har ett. Ska höra med honom

Mvh
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Innan jag gjöt så rådslog jag med en mycket god vän. Han har byggt motorer sedan 60-talet och har en affärsrörelse tillsammans med sveriges bästa oldsmobile-trimmare(V8).

Han berättate om denne oldsmobile-fantasts bil, en V8 förvisso(vet att blocket är kortare än en 6:a).
Hursomhelst så är motorn ungeär så trimmad det går att få, utan överladdning, och med handelsbränsle.

Den motorn är helt betongjuten och har även betongjutna nederdelar på topparna. Topparna är i Alu och blocket i gjutjärn.

Denna bil har gått årligen utan något som helst problem, byggdes på 80-talet. Alltså med komponenter som köpts ungefär samtidigt som bitarna i denna m30-motor lämnade gjutformarna.

Han åker mycket låga nior på strippen med sin bil, och cruisar timtal i stan, bl.a. har han åkt hela cruisingen på stockholm wheels varje år. Med ett otal race per gång.

Hans bil går aldrig över normal temp.

Detta fick mig att gjuta.

Kan även nämna att de få mil jag körde med denna bil med gjutet block inte gav mig några negativa aspekter på betongjutning.

Tempen höll sig på normal ända tills en vattenslang på kylaren lossnade... Då brast min ekonomi och jag blev tvungen att sälja.

MVH
Johan

TwinTurbo=Twice the fun :D

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
PS. Hade för övrigt inga tankar på att bilen skulle hålla sig en hel kväll, utan endast ett par mil i taget.
och det gjorde den när jag körde.

TwinTurbo=Twice the fun :D

ursäkta men va?

"PS. Hade för övrigt inga tankar på att bilen skulle hålla sig en hel kväll, utan endast ett par mil i taget.
och det gjorde den när jag körde."

varför bygger du en bil så?
Okej ursäkta ordvalet men VAD I HELVETE pratar du om?
inte fan hörde jag nått om att bara skulle hålla en kväll, frågade ju verkligen HUR många gånger som heslt om den gick att köra med som en vanlig bil, och gång efter gång fick man svaret jadå det ska inte vara nått som helst problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.