AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.441

Betongfyllt m30 block funderingar

Sida 1 av 3
Jag köpte ju ekbloms twinturbo som var totalrasad coh nu när man byter allt undrar man ju 3kolvar och 2aggregat bara kan gå så där, till saken hör ju att han hade ju fyllt blocket (alltså inget vatten i blocket) utan bara oljekylning, räcker verkligen detta, jag kommer att köra med oljetryck och olje temp mätare sen när bilen går, men Vad anser ni om fyllda block?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Kan ju inte vara så bra på långkörning!
aa nej men om man måste ta sig tex 6-7mil som jag har till närmaste race/streetrace/träff skulle det fungera eller blir det oljekyl i häststorlek och en fläkt på detta som inte är mindre den...

Men vi snackar inte om hårdkörning alltså utan förflyttning från A till B för att sedan köra hårt...
SMT6 + ingevattenkyl = katabombistrofalt. Om man nu ska ladda upp mot 1.5
M5 spridare 1.5bar och "550" ;) hk är ju som att be om total ras
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
När herr Eriksson får ihop maskin igen med mina kolvar hoppas jag att han inte gör samma sak som Ekblom gjorde och laddar allt vad T25:orna orkar utan att styra varken soppa eller tändning. Raset har nog inte så mkt med det betongfyllde blocket att göra.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Skit i betongfyllt block! Finns inget behov på M30

hejsan, nej ni samma tabbe som ekblom lyckades kommer aldrig att hända igen, på den här bilen kommer inget att testas utan att NOGA forska i det först...

Och 1.5bar med en liten T25a, jadu undrar vad man tänker på då, laddar 1.5bar _peak_ med en td04-15t #5 i min saab ibland när den vill, och 1.5bar är inget man i största allmänhet laddar med dom snurrorna.
Jag har också funderat på att betonga mitt M30-block till viss del då jag vill borra det 1,5mm (från 89 till 90,5)men jag har inte foskat i det ännu. Det kanske inte behövs?

Är det någon som har ett vetenskapligt svar vore jag också tacksam.

3riksson>>
Att köra ett till fullo betongfyllt block mer än 402m åt gången vill jag påstå är direkt olämpligt.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Betongfyller man en bit,så brukar blocket spricka där betongen slutar. Passa er

Vi har hela blocken betongfyllda,men vi kör metanol och har därav inga kylproblem

Helt riktigt då, precis som vi kört v8:orna i många år. En metanoldriven motor är ju heller inget man nyttjar till vardags.

Men finns det någon uppgift på hur mycket man törs borra M30-blocket och fortfarande använda vattenkylning och överladdning?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Men etanol kan man köra på. Kyler bra och spikar inte så lätt. Dessutom billigt :)

Varför ska du borra upp till 90,5?

///Jesper

BMWCS #5494
Jesper
Enbart för att jag har 6st fina kolvar som ligger för 90,5 borr.
Jag gör det inte för volymens skull då det ju endast ger en marginell skillnad egentligen.

Borrar jag inte så måste jag modifiera originalkolvarna och arbetsmässigt så känns det lika ansträngande. Men jag måste erkänna att det är ett litet experiment samtidigt.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
M5 har ju 91mm borr och det är väl ett vanlig M30 block?

Tror det inte är nån fara med 90.5 i borr.

Lycka till

Mvh Andreas

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
M5 har ju 91mm borr och det är väl ett vanlig M30 block?

Tror det inte är nån fara med 90.5 i borr.

Lycka till

Mvh Andreas

Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
M30 3.5 92mm
M5 3.6 93.4mm
M5 3.8 94.6mm
Men om man har Oljetempgivare och ett par oljekylare med elfläkt på varför skulle man inte kunna köra hur som helst bara man har kolla på olje tempen?

För utrustingen kan ju inte skadas om inte oljetempen skjuter i höjden, eller gör den det?
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Skickade kolvarna igår så du bör ha dom på Måndag!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
utrustningen kan skadas duktigt om du gör som du har tänkt!
Tom oljekylda maskiner så som porsches boxer sexa kräver extra kylning därav luftfläkten.
Ska du köra på gata så betongfyll inte blocket helt
Bmws långlopps maskiner pumpade ut över 900hkr och det var ett std block. Och borrar du inte över 94mm i ett 93,4mm block så ser inte jag varför det skulle spricka. Hade du kört riktig big bore dvs med 96mm borrning så är du mer eller mindre tvingad att betongfylla nederdelen om det ska klara påfrestningen när man ligger max en längre tid.

Black Luck; du tänker på 3,2 blocket? det klarar 90,5mm. Är det stämplat 3,2-3,5 så klarar det lätt 93,8 mm borrning.

Andreas; hur annvänder ni era bilar..det är ganska sor skillnad hur man utnyttjar bilen. Dra några repor, fullt i 20 varv på Anderstorp eller att glida runt på stan en kväll.

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Nej våra bilar är bara drag race bilar samt nån tur utanför garaget.

Jag rekomenderar inte betong, ser inte att det skulle behövas på nån bmw motor under 7-800hk.

Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Okej nu vill jag inte bli förknipad men någon "fjortis" men jag har läste i Bilsport om den där Muppen motoren!! =)
att en orsak då ett block spricker så skulle vara att det uppstår luftbubblor i vattnet vid cylinderna, och de utvidgas så snabbt så att blocket spricker!! så de åtgärdade det med extra vatten kylning, alltså de tog ut vattnet vid alla frysplugar!! Och för dem verkar det funka fint utan betong!! Och de har 350hp/liter!! om man kan gämför så skulle en 3,5l ha (3,5l*350hp=1225hp)!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.