|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Allt vettigt är ju bortaget ur bilen. Ändå är den dyrare? | |
| Det är ingen glidarebil, läs på faktan så förstår du varför den är dyrare. | |
|
Skada edition...haha...det var de dummaste jag hört.. Som sagt, det är ingen glidar bil...en ren banracing bil i stort sett.. Rakt fram går den ju inte bättre än en vanligt M3 E46... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
..men något bättre än en Skoda Octavia RS! :-) Slöarton; kan ditt resonemang, enl dig, appliceras på rally & F1-bilar också? (Dvs inget lull-lull, borde därför kosta mindre...) V.v. använd sökfunktionen - i hjärnan. |
|
|
O trots att den bara har två dörrar är den dyrare än en 330iT som har FEM dörrar ! ;-) |
|
|
Hoppas detta inlägg endast var på skämt, annars blir man ju seriöst oroad för vissas mentala hälsa;) Trist att sådana här inlägg ska ta upp plats på forumet! |
|
|
Håller med MatroxMGA, Om man enbart tror att BMW tar betalt för att plocka delar från bieln har man ju missat hela poängen med M3 CSL. Det finns en myt och en legend i namnet CSL :) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Det finns faktiskt en poäng med Slöartons synpunkt. Porsche gjorde ju t ex en banracing-anpassad 968, kallad CS. Den var faktiskt billigare än den vanliga 968:an eftersom den var strippad på en massa utrustning. Skillnaden med CSL är ju att den inte bara är strippad, den har en del dyra lösningar i form av kolfiberdelar i kaross och insug, motorstyrningen är omgjord, chassit har väl fått sig en upphottning etc. Så det är ingen vanlig strippad M3:a.... Jens |
|
|
MrMarsupilami: det roliga är att CS idag betingar högre värde än vanliga 968 Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
V12 LeMans |
b97_knl : Länk har en annan Porsche på samma tema , en röd 924 Carrera GT , som precis som 968 CS lär stå sig bra i pris . ( Men de slår ju inte Carrera RS 2.7 , 500´ eller mer ) less is more ska bli intressant att se vad en M3 CSL kostar om 20 år |
|
Kan faktiskt instämma i en del av Slöartons resonemang. Menar inte att CSL är en sämre bil, enbart på grund av avsaknad av utrustning, snarare tvärtom. Utan rent generellt är det lustigt att CSL:n betingar ett högre pris än en vanlig M3:a. Marginalerna lockar för BMW antar jag, och de är ju inte svårsålda har man ju sett, men ändå.. Hur lyder motiveringen ifrån BMW:s sida? Precis som någon tidigare nämnda var ju CS:n billigare. Kanske BMW följer tradition och prissätter så som senast man lanserade en CSL.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Utveckling på motor, begränsad upplaga och andra materialval / mer tid per tillverkad bil gör förmodligen helt enkelt CSL dyrare att tillverka. Utrustningen som plockats bort från M3 utgör inte så dyr faktiskt kostnad för BMW eftersom den delas med övriga 3serien. Mycket utav det som är nytt på CSL är specifikt för CSL och gjort av mer exotiska material. |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
mbolo: Men det resonemanget funkar ju, i så fall, även på BMW generellt i jämförelse med många andra bilfabrikanter. Varför ska en BMW kosta mer än en Skoda, när båda bilarna, förmodligen, kommer att klara av att förflytta passagerarna från A till B? Och varför är de flesta beredda att betala extra för en BMW? |
|
Ärligt talat!! Finns det folk som tycker det är märkligt att CSL´n är dyrare än en vanlig?????? MVH: Henrik ///M3 |
|
hampe m3 |
NEJ....... Så länge man är fullt frisk förstår man anledningen till det högre priset. |
cane |
Problemet med CSLen är att prestanda/pris förhållandet tycker jag - den är helt enkelt för klen i motorn för de pengar den betingar. Jag skulle nog köpa en porsche istället. Länk |
| cane: Dock är det ingen porsche i samma prisklass som är snabbare runt nurburgring. | |
| Vad hade ni valt, en GT3 (360hk) eller en CSL? | |
Evol-79 |
acey Är GT3:an så mycket dyrare? De båda lär ju vara jämnsnabba. Och japp jag vet att CSL:n har vunnit ett test på ringen, men det var R-däck på den och "vanliga" på GT3:an. Och nån sekund hit eller dit är ju inte så stor skillnad (4 sek enligt track-challenge 7.50 mot 7.54 eller ca 0,9%) Ha det gott!! |
|
evol-79: Porschen kostar en miljon femtiotusen ungefär medans man får/fick en CSL för runt 800.000. Och GT3 RS kostar 1,2 ungefär. Jag hade tagit CSL över 360hp versionen utav GT3. |
|
|
acey: Finns en csl för 749K om du är intresserad. Hade valt GT3 över cslen om man fick välja dvs |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.