|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
BMW Sport Club är en fristående klubb så att man behöver inte vara medlem i BMWCS för att vara med i SC. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Caspar, Du har alldeles rätt. BMW SC kan tänka sig att på nytt utvärdera "portningen" av taklösa på bana om det finns intresse bland taklösa BMW-förare, främst taklösa Z-förare diskuteras då detta är "Z-sektionen" av Autopower vi babblar i. Visa engagemang ! Gå in på BMW SC:s forum. |
|
|
Dåså, då är det bara lobbing som gäller!! Vi kan ju alltid erbjuda styrelsen en tur eller två utan tak!! :-) För att kunna möta Dig Hobbe, så har jag också kollat med ESS.. :-) he he hornen växer ut!! För måttliga 70K NOK får jag ca 430Hk och ungefär lika många Nm...!! :-) :-) :-) Jag måste ju kompensera mina bristande körkunskaper med överdriven kraft!?!? Nu får vi kanske tänka på att detta inte har med bankörningen att göra då det är ordnade former utan racing som gäller för gatbilarna i SC's evenemang. ....men på vägen hem... /Caspar Länk |
|
|
Caspar, Korrekt. En riktig bankörningsräv har inga problem att ta sig förbi dig (eller mig) oavsett antalet hästkrafter. Det är ju inte rattlåskörning vi diskuterar nu ;) När ska du våga dig in på BMW SC:s forumet då ? |
|
|
Jag har varit där och tittat, det verkade ganska dött och jag bidrog inte till att ändra det. Det kommer nog!! /Caspar Länk |
|
|
Hej, Jag är kanske onödigt dum i huvet. Man fattar jag det rätt? Om vi, som gärna vill åka på bana med våra öppna bilar och som har gjort förfrågningar om detta direkt till klubben, skriver små truddelutter på BMWSC forum – blir vi då accepterade eftersom vi då är »aktiva»? /LB |
|
|
LasseB, Det är kul att du intresserar dig i frågan, men nix så enkelt är det inte. Tyvärr har enbart någon enstaka taklös Z-förare hört av sig tidigare, och sedan inte haft tillräckligt med engagemang för att hjälpa BMW SC att driva frågan vidare. Det finns alltså regler och lagar som en SBF-ansluten klubb måste följa. Varför ska BMW SC arbeta för att leda oss taklösa Z-förare genom denna byråkratisk djungel med deras begränsade medel om det bara finns någon enstaka taklös Z-förare som är intresserad, och dessutom vars intresse verkar stanna med ett e-mail eller PM ? Att dessutom Z-föraren varken är BMW CS eller SC-medlem gör ju inte saken lättare. Det blir att visa BMW SC att det finns Z-förare som gärna vill engagera sig i BMW SC, och bevisa att både förare och taklös Z verkligen klarar av de krav och önskemål BMW SC har. Krav och önskemål finns för att uppfylla säkerheten på BMW SC:s arrangemang, och dessa baseras på befintliga lagar och mån om förarnas hälsa. BMW SC är intresserade av att ha en dialog med oss taklösa för det är ju nu uppenbart att intresset finns hos mer än någon enstaka, eller ? Tyvärr är antalet intresserade fortfarande ett mörkertal då BMW CS och SC arbetar för sina medlemmar, och bland medlemmarna verkar det inte finnas samma brinnande intresse. Det är upp till oss icke eller passiva medlemmar att ändra på detta. |
|
|
Okej! Det finns i vilket fall två till Z4 ägare som skulle vilja få del av detta !! Skall själv angagera mig i ärendet, och min vapendragare är nog med på noterna! Hobbe bra att du dragit igång diskutionen! "Z4 love it" |
|
| en av anledningarna till att man inte kör cab, tyvärr. | |
|
SBF har inga regler mot taklöshet. Ha de/LB |
|
|
Lasse B, Njaeeee... En godkänd störtbåge ska sitta på enligt SBF. Överslagsskydd räknas inte som godkänd störtbåge. Gå in på deras hemsida så finns det information om hur denna ska se ut. |
|
| Tilägg: Störtbåge gäller vid tävling. | |
|
Man vi pratar väl inte om tävling? Vi pratar om gatbilsträff på bana – väl? Jag vet att tävlingsbilar (som de som deltar i BMW cup etc.) ska uppfylla en mängd krav; dubbla eldsläckarsystem, fyr- (eller sex)punktsbälten, huvlås, racing stolar, osv. i all oändlighet. (Det är bara och kolla på SBF:s sidor, som sagt.) Men det är väl inte det som vi syftar till?! Det har i varje fall jag aldrig pratat med BMW SC om. Och vare sig du eller jag har väl en bil till detta? Hobbe, du som har BMW SC:s styrelses öra. Kolla med dom så att vi inte har missuppfattat varandra. (Kolla gärna vad bakgrunden är till skärpningen av reglerna vid gatbilsträff – varför man tillät hardtop förra året men inte i år. Om det nu är en skärpning?! Det kan vara så att jag fått fel info. – också.) Klipp från e-post (och telefondiskussion) förra året, juni 2003: »Jag (styrelsemedlem) har tagit reda på hur BMW Sport Club ställer sig till cabbar och svaret är som följer Bilar utan "tak" får köra på bana om 1, Bilen har orginal hardtopp monterad. 2, Eller en riktig racing bur monterad.» Jag tycker som tidigare att man borde få delta på gatbilsträffarna med alla av BMW sålda modeller (samma bestämmelser som t.ex. Porscheclub har). Dom är säkerhetsmässigt kollade både utan och innan. Möjligen med undantag för banåka med modifierade bilar och äldre bilar som inte håller dagens krav på säkerhet. Ha de/LB |
|
|
LasseB, Nix, vi har inte missuppfattat varandra. Vi säger samma sak ;) På tävlingar arrangerade av SBF-ansluten klubb är det tuffare krav som bla inkluderar SBF-godkänd störtbåge. För gatbilsarrangemangen som inte klassas som SBF-tävling gäller främst BMW SC:s regler. Det är gatbilsarrangemangen vi pratar om. Förhoppningen är att OEM hardtop och OEM överslagsskydd ska vara fullt tillräckligt för gatbilsarrangemangen. Svar väntas från BMW AG. Om någon roadster med hardtop har tillåtits tidigare så beror det säkert på att föraren har varit välkänd, dvs både bil och person med tidigare erfarenhet alt. en "mindre avancerad" bankörning. Själv vet jag inte om dina uppgifter stämmer, men jag körde på Tullinge (konbana) med BMW CS. Med hardtop på var det ingen som klagade. |
|
|
...och konbana klassas knappast som någon avancerad bankörning. Lättare regelbok då också ;) Tullinge var också ett BMW CS och SC arrangemang. Stå på dig Lasse B ! Kom i håg att diskutera främst i tråden vi har på BMW SC:s forum. |
|
|
Länk Cabbar / Öppna bilar – Är inte tillåtna. Endast täckta bilar får användas på bankörningarna. Öppna bilar, bilar med hardtop alt. eftermonterad burbåge eller liknande får inte användas. Anledningen är att om en bil slår runt är skaderisken oacceptabelt mycket större i en öppen bil än i en täckt bil. En öppen bil med burbåge kan ex.vis sjunka ner i lösa partier utanför banmarkeringen. (BMW Sport Club har inte heller kunskap och möjlighet att avgöra eftermonterade burbågars kvalitet/styrka för att kunna göra undantag från nämnda regel.) / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
En annan sak med en hardtop-försedd cab är att om bilen voltar och den får en kraftig smäll RAKT UPPIFRÅN så har man viss chans att klara sig. Pga att hardtopen ibland är av ännu hårdare material än takplåten i en "vanlig" bil (utan störtbur). MEN!! Det är VÄLDIGT SÄLLAN smällen tar exakt på det viset när en bil voltar. Oftast kommer smällen FRÅN SIDAN och då är det i princip kört. För då är risken STOR att hela hardtopen KNÄCKS loss ifrån infästningarna, i princip som ett knäckebröd, ok dålig jämförelse men resten kan du säkert själv räkna ut...... Som sagt så finns det ju olika sorters hardtop'ar och tillverkare av dessa och BMWSC har i dagsläget inte den kunskap som krävs för att avgöra och bedöma olika hardtop'ars säkerhet. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
| Va´ bra - lycka till/LB | |
|
Såg att Kenta också registrerat sig på Sc's forum, så jag antar att ännu en röst snart hörs där. Kollat runt lite på det forumet och tyvärr är det inte ett allt för aktivt sådant, men det blir det väl ändring på nu.. :-) Kenta: Skall inte Din polare också göra sig hörd och avslöja sig som vem han är förutom "Kentas polare"?? /Caspar Länk |
|
|
Z3c: Vart är Du i denna diskussion?? Viserligen är Din bil takförsedd, men banåkning har väl alltid intresserat Dig och det är ju roligare att åka med andra Z'or... eller??!?! PG?? Var är Du?? Kan inte tänka mig att Du skulle hålla Dig från banan om Du fick vara där?? :-) :-) /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.