AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.992

Om du vill engagera dig och njuta av bankörning tillsammans med BMW SC

Sida 1 av 5
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag håller på att föra en dialog med BMW Sport Club:s ordförande Lars-Åke angående möjligheten för taklösa att få möjligheten att inom en snar framtid få nöjet att få deltaga, och engagera sig i BMW SC:s bankörningsarrangemang.

BMW SC är positivt inställda till att ha denna dialog, och ser gärna att fler Z-förare aktivt medverkar.

BMW SC har inte "portat" oss taklösa utan orsak. Den främsta orsaken är din egen säkerhet, men tyvärr även för att vi Z-ägare har visat dåligt engagemang i frågan.
Någon enstaka har slängt i väg en fråga tidigare, men inte haft intresset att driva saken vidare.

För er taklösa BMW Club Schweden-medlemmar som suktar efter att få ta del av BMW SC:s utmärkta arrangemang, och aktivt engagera er i BMW SC - nu har ni chansen !

Så sluta gnäll och gör slag i saken ;)

Jag har anmält mitt intresse för att koordinera detta, och diskussionen för vi givetvis på BMW SC:s forum.
Länk

Vem vill inte utveckla sin körförmåga, och verkligen få ta tysk ingenjörskonst till sin spets på Sveriges alla banor under professionell ledning ?

Vad vore mer underbart än en flock hungriga Z:or på svettig asfalt ?

Välkommen !

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Z3c 4 ever, Caspar, Masten mfl.
Ni vet att jag menar er ;)

Masten,
givetvis behöver svettiga Z:or en putsning i depån mellan varven så det finns plats för dig också :D
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hobbe: Haha, jag följer gärna med som co-driver och kameraman! :)

Jag är fruktansvärt sugen på att börja köra på bana. Som jag nog nämnt tidigare åkte jag några varv runt Mantorp med Richard/z3mpower förra året och blev helt lyrisk... När jag en dag är färdig civilingenjör, har jobb och (förhoppningsvis!) tjänar pengar som en oljeshejk så kan ni ge er den på att ni kommer få se mig i framrutan mest hela tiden på banträffarna ;)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Masten,

Det finns mindre arrangemang med konbanor. Liten risk, och väldigt kul ! Dessutom behövs aktiva eldsjälar så jag ser fortfarande inget skäl till varför BMW SC inte skulle passa dig ;)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hobbe: Det vore helt fantastiskt roligt, men faktum kvarstår: Bilen tillhör pappa :/ Men som sagt, så fort jag har fast jobb med inkomster därefter så ska jag gå med i både BMW CS och BMW SC!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe!!! Superinitiativ, jag är givetvis med på noterna!! Har ju störtbågar nu, så det är väl riskfritt?? :-)

/Caspar
Länk
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Låter onekligen mycket lockande. Helt klart med på dessa upptåg. Mer sånt!! Får med andra ord se till att ordna medlemskap å det snaraste.

Mats

ArctisZ3
utmärkt initiativ

kanske väcks denna gamla tråd till liv: Länk om Z klubb. Det skulle ge oss en viss platform att lösa den typen av frågor.
kommer du ikväll hobbe?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Det är kul att det finns fler Z-eldsjälar ! :)

Logga in på BMW SC:s forum så hantera vi diskussionen mellan oss och BMWSC där.
Jag kommer att skriva vad först punkten blir för Z3 resp. Z4-förarna så håll ögonen öppna.

Givetvis blir det mer tyngd om vi samtliga är minst BMW CS-medlemmar, men helst även BMW SC:s medlemmar.
Själv är jag nybliven BMW CS-medlem och kommande löning även nybliven BMW SC-medlem.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kommande löning? Är det en dyr historia att vara medlem i CS resp SC??

Givetvis skall man ut på bana, har avbokat beställningen av H&R coilovers till förmån för Ground-Controls racevarianter.. :-) Skall även beställa resten av Strong-Struts karossförstärkningar..

Front lipps och Rear-diffusors är också beställt för att få ner bilen i backen. Liksom kolfiber framflyglar och sparklådor. Håller just nu på och undersöker vad kolfiberhuven kommer att kosta... :-)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,

Kolla på BMW SC:s och CS:s hemsidor så får du reda på vad det kostar.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jo det är klart nu. Medlem i CS iallafall, väntar tills de papprena är klara med anmälan till SC.

Såg Ditt inlägg på SC och skall försöka engagera mig där.
måste man vara medlem i CS för att bli medlem i CS? eller kan man bara bli medlem i SC direkt?

Hobbe, åkte du på CS bankörning på Tullinge förförra helgen? jag var på väg men det strulade sig med dubbelbokad söndag...

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Du kommer att behöva detta Länk när jag har fått in mina grejer och kört lite banträning!! :-)

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,

Det är ett av mina alternativ som jag har tittat på.
Ett annat är sport grenrör+ kat, kamaxlar, ECU remap, och lättat svänghjul.
Vi får se vad som händer...;)
Se till att inte klistra på för mycket plast och kolfiber bara. Det är oftast föraren som begränser - inte bilen ;)

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmmm... Skulle nästan ta det där som en förolämpning...

/Caspar
Länk
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Hej Hobbe och ni andra,

Jag är gärna med i BMWSC och kör bana.

Jag hade en diskussion med SC förra året om precis detta. Efter vad jag förstod hade man då uppfattningen att: Bilar utan »tak» får köra på bana om (1) bilen har hardtop monterad, eller (2) en bur monterad.

Detta var förstås en besvikelse för mig och jag hade efter detta en diskussion kring främst säkerhet. Och jag bad om återkoppling. Man lovade att »vidarebefordra min ståndpunkt». Trots att »vi (BMWSC) har haft den diskussionen många gånger i styrelsen».

Jag vill inte sätta käppar i hjulen – tvärtom. Jag vill att vi ska ha bästa möjliga diskussion med BMWSC. Och att vi härvid kommer framåt.

Jag är på – om vi får vara med på banan!

Ha de/LB (medl. i BMW CS)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det står ganska tydligt i reglementet Länk att bilar som är reggade som öppna inte får delta vare sig med hardtop eller bur, då SC inte kan ta ansvar för om den eftermonterade utrustningen är säkerhetsmässigt ok. Jag har full förståelse för detta.

Om jag förstått Hobbe rätt så är det en förändring av reglementet som är aktuellt i så fall och det vi för diskussion om.

/Caspar
Länk
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Nu blev jag förvånad! Precis som Caspar säger; det står tydligt i reglementen att det INTE hjälper om man har verken hardtop eller bur?? Antigen har man skärpt detta sedan förra året eller så är jag upplurad på läktarn.

Hur som helst så var just ett av mina ämnen i diskussionen eftermonterade grejer som sportstolar, rattar och annat som inte säkert går att kolla att det är rätt gjort. Min ståndpunkt var att en relativt ny M Roadster eller Z3:a har en massa moderna säkerhetssystem som gör bilen just säker. T.ex. de standardmonterade stötbågarna. Kanske är de säkrare än taket på en E46:a från 92 - vad vet jag? Airbags, bältessträckare och allmänt uppgraderat krockskydd oräknat.

/LB
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vi kan väl använda denna som argument för Z3 Roadsters säkerhet. Länk

Jag har visat den förr men den tål att ses. Bilen har alltså voltat 5(!!!) ggr och föraren klarade sig med en bruten arm och hjärnskakning och det lär ha gått ganska fort!! Tror inte många av de gamla bilarna med tak klarar det... Dessutom pratar vi väl fortfarande om bankörning/-träning i hyffsat LUGNT tempo?? Inte tävlingarna!?! Eller??!

/Caspar
Länk
har nån svar på min fråga?

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.