AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.720

Vad istället för att o-ringa?

Sida 1 av 2
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jag har en 325 turbo. Körde med Köhler-bajs stålpackning, den höll 200 mil med o,2bars laddtryck. Men efter en höjning till 0,5bar blev det lekage direkt! Eftersom ja inte är sugen på att plocka ner maskinen igen för att o-ringa så undrar ja va det finns för alternativ! Om ja har kvar min bil ( som just nu är till slau) så tänkte ja ladda iallafall 1bar!

Tack på förhand
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Skruva bort toppen, lämna iväg den till PPF och få vatten kanalerna igensvetsade,+ ev. O-ringa toppen istället för blocket.

Låter som det smidigaste i mina öron iallafall.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja, gör dom det då? Svetsar igen kylkanalerna alltså!?

Men hur blir det med värmeutvecklingen egentligen?
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Sätt i original packning och ladda 0,4-0,5 har kört så hela sommarn nu utan några problem, otroligt kul. Iaf bättre att åka och ha kul än att bara få skruva. Peppar peppar. Ska man ladda mer så finns det nog inga genvägar, så många har tetat så mycket nu och det verkar inte gå så bra. Riktigt sprut, riktig mappning med oringat är det nog som gäller som steg 2 efter "budgetvarianten", det är min slutsats efter att ha följt M20 turbomotoret i snart 2 år.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jo, jag har redan bytit packning till orginal!! Har kört 80mil nu med 0,5bar... Riktigt skoj! Vet dock inte vad effekten är, men en Camaro Z28 -01a med 305 hk hade inte en suck!! Inte m3 3,0 heller = )
Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
hmmm, hur mkt kostar en oringning av blocket toppen?
nån som har pris?
/mvh jonas
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Det viktigaste är inte packningen, det är ytorna som ligger mot packningen.

Det är viktigt att dessa är 100% plana. Sedan skall man alltid använda en så tunn packning som möjligt.

Om man riktplanar toppen, toppdeckar blocket å monterar en orginalpackning tror jag att man kommer väldigt långt.

Tänk själv, om toppen skevar på 0,1mm och blocket gör lika dant på samma ställe, så är det klart att packningen inte håller!

Blocken blir med tiden lite skeva eftersom varje gång motorn blir varm och kall ändras blockets form något.

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ligger nog mycket i det du!!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
JA, jag tror på det i alla fall.

Sen är det klart att ska man ladda 2 bar så är nog en o-ringning det enda alternativet.

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jo, frågan är om originalpackning utan O-ringning håller för 1,0 bar som du skrev i första posten? för låga ladd funkar det nog bra.

Du får vänta med att ladda mera tills Andreas o Bäckis får hem MLS packningar till M20:n.

Kul att det funkar igen!
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Vet en som laddar 1,5 i en m20b25 med originalkomp och o-ringat så visst funkar det.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja just ja... MLS packningen hade ja glömt!!! Har dom snackat någe mer om den eller? Ja har inte vart inne här på 1 1/2 månad pga brebandsbyte, så ja har nog missat en del som har hänt!

Har för mig att dom behövde en hel del beställningar för att den skulle tillverkas över huvutaget!!??
Andreas1981: 1,5bar borde motsvara 460-470häst. Med orginalkomp är jag nästan helt säker på att det inte går. Om man inte heter Är.bäst.på.att.mappa.i.hela.världen. Eller har lagt 100k på ett styrsystem. Någon får gärna rätta mig om jag har fel..? =)
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
hehe! Lugn o fin nu = ) Det kanske håller en stund = /
Tror faktiskt inte det gör det. Men kan ju va kul å veta utifall de gör. Lär ju spika iaf..
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Med o-ringat så funkar det ju bevisligen.
frågan var som sagt om det hållet UTAN o-ringning, vilket inte jag tror. om man har en jäkla tur kanske..

8,8:1 är inte speciellt högt kompförhållande om du jämför med vissa Audimotorer osv. med bra motorstyrning o en bra mappare är det nog ingen omöjlighet.
ajdå. nu har jag väll gjort bort mig :)
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Men hur ligger det till med topparnas benägenhet att spricka då??? Jag vet att nån här skrev att det kunde ha med o-ringningen att göra!? Att det blir spänningar i toppen pga oringarna...
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Ett skitet bar ska man nog utan problem kunna ladda utan o-ringning, om man gör som jag skrev här över. Känner en mycket duktig motortrimmare, och han säger presic det samma.

"Ska du inte ladda mer än ett kilo så ska det inte behövas o-ringas. Orginalpackningen ska hålla ett sånt simpelt laddtryck!"

Är ungefär så det brukar låta där...

Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
mina gammla turbo grejor satt i en annan 325a i sommras
original komp, original packning, och ej oringat,
vi ladda 1,35 har jag för mig kanske mer ibland

bilen gick 11,8x 195 med vinter däck

195 km/t i en helt olättad e30 är rätt bra med effekt!
motorn var helt original förutom en sug motor sport kam
styrsystemet var autronic.
turbo var holset H1E

Länk
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jaha, då kanske man ska prova med ett annat sprut, skita i o-ringat och köra som ett svin = )

Spjuvern: Va tror du ja kan få för effekt med 1 bar och min uppsättning: M20B25, standard botten, portad topp, mirafrästa säten, lättade o polerade ventiler, moddade kanaler o styrningar+ enem z45 turbo-kam. Bmwandreas grenrör och en kkk-24 från S60R! Och sen va det nu blir för sprut vet ja inte ännu! Kan man plock 400hk då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.