|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla Beemerlovers. Alla motortillverkare brukar ha en motor som brukar "klassas" som den bästa som dom tillverkat. Vilken BMW motor enligt BMW själva är den bästa? Nu menar jag inte den starkaste/snålaste utan den bästa alla kategorier. //Benny | |
| M52 323...i mina ögon en mycket lyckad motor, trevlig karaktär, bra bottenvrid, mjuk gång, härligt ljud, & samtidigt en bra bränsleekonomi! | |
| Jag tycker BMWs 3 liters diesel med 231 hk är otroligt lyckad, men sen är det iofs en diesel... | |
|
Humm, de nya valvetronic maskinerna har tagit gott om priser. Men de har faktiskt de flesta av Bmws motorer på de senaste 15 åren. M54 är i mina ögon en av de mest lyckade Bmw motor jag kört, och nej jag är inte partisk. Jag håller dessutom med Mosse på att m52 323 är en fruktansvärd pärla och den hamnar VÄLDIGT högt på min lista över Bmw motorer med bäst egenskaper. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tydligen blanda jag ihop den med bensinaren, den har bara 184 hk, men ändå är vridet i den grymt. Spöar iaf vanliga 3 liters bensinarna i acceleration. |
|
|
Humm, de nya valvetronic maskinerna har tagit gott om priser. Men de har faktiskt de flesta av Bmws motorer på de senaste 15 åren. M54 är i mina ögon en av de mest lyckade Bmw motor jag kört, och nej jag är inte partisk. Jag håller dessutom med Mosse på att m52 323 är en fruktansvärd pärla och den hamnar VÄLDIGT högt på min lista över Bmw motorer med bäst egenskaper. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Kan bara hålla med wendtan och grabbarna, M52 523/323 är en riktigt trevlig maskin! | |
|
M52B25 är som redan konstaterat en kanonmotor utan några direkta nackdelar. Det samma gäller väl egentligen M50B25 med vanos, men den är något törstigare och har kanske något råare gång. Sedan får vi inte glömma de fina gamla M-motorerna S14 och S38, som håller väldigt bra så länge de sköts som de skall. Om vi skall spå in i framtiden så tror jag att de nya Valvetronic-sexorna i N54-serien utan tvekan kommer sätta en ny standard i bilvärlden. Detsamma gäller för den nya dieselmotorn med tvåstegs turboladdning! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Hej. Värst vad det haglar in svar ,men det är bara sexor. Jag kan hålla med om att M52 är en kanon motor, men vad jag har hört så jämfördes e39 åttan med Volvos B18/B20, dvs totalt skottsäker men jag kan ha fel. //Benny |
|
| Benny Melin: Gör BMW V8:or?? Måste jag missat.. | |
|
Svar JA! Dom har gjort v8-or i 530, 540, 740 M5 och nya 545 + ett par oljebrännare. Jag kan ha glömt nå`n. //Benny |
|
| M30 maskinen får vi inte glömma, det är en slitvarg om den sköts rätt. Har haft 3 st som fungerat klanderfritt i många år. | |
|
Dekker, Var ifrån har du fått att 3 litersdieseln på 184hk spöar 231hk-bensinaren i acceleration ? Däremot är nya 530-dieseln i på 218hk mer jämförbar med 3-litersbensinaren. 530d-E60 Acceleration 0-100 km/h 7,1 (7,3) s Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) 5,40 s 530i-E60 Acceleration 0-100 km/h 6,9 (7,1) s Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) 7,30 s |
|
|
Enkelt val: BMWs gamla F1 turbo motor, +1400 hk ur 1,5 liter. |
|
|
Exakt JanF ! M 10 block hämtade från skroten och vann F1 ! Håkan |
|
| Håller med inkognito, M30! | |
|
M20 med alla dess konstiga ljud och dess sköna karaktär. Tycker inte alls om de nya BMW motorerna, ingen karaktär alls, visst M54an är bottenstark som bara den, men vart tog charmen vägen? /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Sämsta motorn då, det måste väl ändå vara M40? Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| M40är en alldeles underbar motor vad gäller karaktär och ekonomi om någon frågar mig, men de korta bytesintervallerna på kamremmen samt slitage på kamaxeln är ju ett minus. Jag vill nog inte peka ut någon motor som sämst, men M20B20 är ingen favorit med den för toppiga effektkurvan och bränsletörsten. Men den låter nice :) | |
|
Måste nog korrigera mig lite här om att M20 skulle vara den bästa, M30-B35 med Alpina toppen är ju helt ok den med... Håller med dig där, M40 kandiderar garanterat till den sämsta motorn. Dock har min brors kompis en 316i med M40, bilen har gått nästan 30kmil och låter fortfarande helt ok i motorn. I och för sig har bilen full servicebok på aukt. verkstad samt gått som pendlarbil. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
M20B20 är en underbar motor, trots att den inte har något bottendrag eller effekt heller för den delen. Den motorn har karaktär och ett undebart ljud! M50B25 är också trevlig ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.