AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.822

Mercedes-reklamen: "Ser dyrare ut än vad den är"

Sida 2 av 2
Njuren
Ja harprovsuttit A-klassen och inredningskvaliten håller mycket hög standard typ E-klasse! Mycket då menar ja MYCKET högre än 1-serie,tyvärr. Annars tycker ja inte den e nåt speciellt förutom inredningskvaliten då.Status? Statusen e väl ett sätt att skapa självförtroende för en del då kan man välja någon av de här produkterna!Mycket populära!

Bmw, tunga smycken, JL kläder,Fälgar som kostar mer än bilens värde, pitbull, kroppstäckande tatuering med livsfarliga tecken eller det senaste: MERCEDES A-KLASSE

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
andreasd mfl.

BMWs reklam för något är sedan tryckte på att en BMW inte behöver vara så dyr som många tror. Jag vet många som väljer bort BMW, just för att de TROR att ALLA modeller är dyra. Jag antar det är detta BMW vill ändra på, för att få in fler köpare som i framtiden kan köpa de modeller de har större marginal på.

Som jag ser det är Mercedes reklam uppmaning till folk att köpa bilen, just för att den ser dyr ut.

Sedan är det upp till var och en hur man uppfattar budskapen, jag ser en skillnad i dem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Budskapet att en bmw ser ut att va 100tkr dyrare än va den egentligen är är ju i så fall precis samma sak, dvs en uppmaning till folk att köpa bilen för att den ser dyrare ut än va den är.

"BMWs reklam för något är sedan tryckte på att en BMW inte behöver vara så dyr som många tror." Precis samma sak som Mercedes gör nu, t.ex. med den där räknaren som börjar på 300.000 o sen snurrar ner till 169.900 eller va det nu är.

"Jag vet många som väljer bort BMW, just för att de TROR att ALLA modeller är dyra." Mercedes har samma problem.

"Jag antar det är detta BMW vill ändra på, för att få in fler köpare som i framtiden kan köpa de modeller de har större marginal på." Mercedes gör likadant, men får i denna tråden kritik för att de ger sig in i nya marknadssegment. Så synd bara att BMW tillverkar bilar som X3 och 1-serien nuförtiden, just för att ge sig in i nya marknadssegment.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Detta är inte något påhopp på någon, utan ett konstaterande. Det kan bli många tolkningar av en formulering, det blir ofta vad betraktaren har för förväntningar som styr. Det gäller för reklammakare att inse detta, så att inte budskapet blir omvänt mot vad de hade tänkt.

Själv är jag givetvis partisk i detta målet ;-) , men jag ser en skillnad mellan "Kostar mindre än du tror" och "Ser dyrare ut än vad den är", även om orsaken bakom är samma. Som bmw320i skriver, BMW och Mercedes har samma problem när de vill utöka kundgruppen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Njuren
Har för mig att BMW körde en liknande variant på tv dom gick runt och frågade folk på stan om va dom trodde denna bil kostade i detta fall en 316ti och givetvis trodde folket den kosta runt 300000 kr.

BMW - i nöd och lust?
Erikw - Helt rätt, saker och ting går att tolka på många olika sätt beroende på vem som läser det. Ta Olofs exempel med Lexus reklamen. Exklusivitet, är det status/högt pris, eller är det känslan av att tillhöra en lite skara människor som gjort ett ovanligt bilval ? Om det är status/högt pris blir reklamen rolig eftersom de sen nämner 1500/månad, men är det den andra betydelsen av exklusivitet man tolkar det som så är reklamen helrätt eftersom vi alla vet att det inte står en Lexus på varje garageuppfart.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
E38B12, du kanske har ngt slående exempel?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
300+,

MBUSA har gjort många bra TV-reklamer, har dock några korta exempel jag sett när jag bott där:

G55 AMG
Bilen krocktestas men åker oskadad rakt igenom barriären och fortsätter vidare genom byggnaden ut genom en vägg till en parkeringsplats där den på bredställ kastas ut på en väg.
Kaxigt att ironisera över SUVarnas säkerhet så :)

Nya C-klass
En gammal 70-tals Merca rullar in på en mörk och dyster skrot och är redo att skrotas, när bilen körs in i skrotmaskinen och skall tryckas samman ser man en vinkel innefrån bilen över instrumentbrädan, när bilen börjar krossas ser man ut genom vindrutan en flashback över allt bilen upplevt i sitt liv, när den var ny hos en familj, när den såldes vidare, när mafian hade den osv. Sedan ser man ett starkt ljussken och en helt ny C-klass rulla ut ur en monteringshall. En text i stil med "Same soul, different shape" visas. Sentimental men helrätt reklam.

Nya SL500
Döm själv, fruktansvärt bra marknadsföring som träffar helt rätt: Länk

Överlag är bilreklam betydligt bättre over there... :)

MVH,
E38B12
Jag antar att Mercedes reklammakare syftar till att bilen är försedd med stjärnan som står för det statustyngda och inarbetade varumärket Mercedes-Benz. Ett varumärke som förknippas med dyra och exklusiva bilar. "Ser dyrare ut än den är" skänker ett budksap om att exklusiviteten kring varumärket och bilens design tillsammans ser dyrare ut än vad A-klassen faktiskt är.

Jag ser inga skillnader på denna reklam och den halvarroganta reklam som BMW alltid använt sig av. Bara en sådan sak som att varumärket Mercedes-Benz upprepade gånger nämns i denna tråd på ett BMW-fourum indikerar att marknadsföringen är lyckad...
E38B12:

Den SL500-reklamen var sannerligen en njutning för ögat! Härligt med såna inslag. BMW borde faktiskt ta efter där! Tänk att göra en liknande på t ex M5. Mmmmm... från E28 till E60 :)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.