AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.817

Mercedes-reklamen: "Ser dyrare ut än vad den är"

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Ni har säkert också sett den på TV, där man gör reklam för Mercedes-Benz nya A-Klass. Är det inte typisk Mercedes, att göra reklam för en bil som man ska köpa för att få "status"?

Tänk om det hade varit BMW som hade använt slogan, jag hade skämts! Jag väljer inte bil för "statusen", tyvärr tror många att man väljer BMW av detta skälet. Jag tror att många köper Audi och Lexus, just för att det (än så länge) sticker mindre i ögonen på folk.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tror att människor som köper bil för statusens skull är fler än det som väljer bort pga detta.
Därför tror jag även att reklamen fungerar som den är tänkt, nämligen att folk köper "status" till en billig peng.

Att A-klass inte är status i mina ögon är en annan sak..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker faktiskt den är billigare än den ser ut dessutom ;)

Håller med anders, varför skulle mer eller mindre varje ha "premium" ambitioner?

Tiderna att välja en bil som sticker mindre i ögonen på folk är sakt påväg förbi.
Jag håller med Anders. För mig är A-klasse likvärdig med vilken tantförflyttare som helst Dvs Nissan Micra osv.
Att sen föregångaren välte under älgtestet kommer skrämma mig ifrån inköp för all framtid.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag tror personligen att MB är ute på hal is med alla sina märkvärdiga och obegripliga modeller såsom SMART (SKRÄP), CLS, GST och så denna hemska A-klass (dom väl förvisso säljer rätt bra).

Om 10 år kommer MB vara överkörda av BMW och Audi, det är min profetia.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Att E36 bara fick 2 stjärnor i EURONcap hindrade inte dig från att köpa en E46? Jag tvivlar på att nya A-klass kommer att välta och är säkert en bra bil. Med ditt resonemang så är 1-serien inte något mer än en Golf? :)

Bilen är säkert bra, säker, komfortabel osv och kommer sälja som smör om nu Mercedes åtgärdat de problem med kvalitén som naggat deras rykte något i kanten.

Att sälja snikmodeller med hjälp av de stora modellernas stjärnglans är väl knappast något nytt. 3 serien går ju att få från 198.000!
Acey: Det finns viss skillnad på att få poäng i krocksäkerhet, i jämförelse med att bilen lägger sig på taket vid en undanmanöver. Just NCap ger ju automatiskt mer poäng till extra airbags standard. En bil får dessutom avdrag om den är ovänlig mot fotgängare osv.

Krocksäkerheten i E36 tycker jag har visat sig vara väldigt god under årens lopp. I familjen har en e36 coupe blivit påkörd i över 50 km/h i sida utan att det skadade någon i coupen

Jag personligen köper MYCKET hellre en golf än en a-klasse.
Att jämföra 1-serien med en golf är just det Bmw vill göra.
De tar mark inom ett segment som de inte befunnit sig i på ett bra tag. För mig är 1-serien just en bil i golfklassen, att den sen glänser i den klassen är en annan femma.

Länk
Nya A- klassen är i mina ögon ljusår ifrån gamla modellen. Inredningen ser modern och sober ut, och har överhuvudtaget inga likheter med Micra/ tant- preferenser. Linjerna är moderna och sväljer klumpigheten i karossmodellen väl vilket många andra tillverkare inte lyckas med. Hur de vill marknadsföra sig däremot kan man undra, och jag är inte säker på att det är en strategi för längden. Tror MB kommer sälja bra av modellen och precis som Acey säger förhoppningsvis kunna hjälpa MB:s kvalitetsrykte skapat av tidigare modell.

Wendtan:
Att gamla A- klassen stod på huvudet i undanmanöverprovet är väl ändå inte relevant längre. Ett misstag MB lärde sig mycket av och knappast särskilt troligt att de vill upprepa. Gamla bilen var ju pionjär vad gällde krocksäkerhet redan ifrån början och nya A- klassen är jag säker kommer visa goda resultat i Ncap.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: A-klass stod på taket vid ett tillfälle och på 2 hjul vid ett annat tillfäle. Detta åtgärdades snabb av Mercedes. Hur snäll bilen är för en passagerare har inte med "huvudbetyget" att göra utan är ett separat betyg, där E36 fick 0 stjärnor. Att en familjemedlem till dig klarade sig oskadd betyder inte att E36 har god krocksäkerhet. Det finns folk som överlevt olyckor i farter över 100km/h utan bälte. Betyder det att bälte är onödigt?

Håller med Mbolo att A-klass håller åtminstånde när man ser och känner (utan att ha kört) mycket hög klass. Måste jag välja så färdas jag heller i en A-klass än i en golf.

Acey: Det jag menade är att ett bra betyg i EuroNCap behöver inte betyda att bilen är väldigt säker. Det finns bilutvecklare som plockar säkra pluspoäng genom att utveckla modellerna för att passa testerna bra.
Bmw rent generellt brukar inte placera sig bra i deras tester.
Det betyder inte att Bmw inte är en säker bil.

Nu råkar jag ha erfarenhet av hur e36 står sig i en krock, har du det Acey?

När jag sen skriver att föregångaren välte vid älgtest och att detta skrämmer mig tillrädkligt för att inte köpa den nya a-klasse så gäller det mig personligen. Vilket jag klargjrode väldigt tydligt.
Om jag inte missminner mig så får man fortfarande ha en egen åsikt i detta avlånga land, eller?

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Som Wendtan skriver kan skillnaden mellan 4 stjärnor och 5 vara hårfin, man måste kolla vart poängen plockas. Den med 5 har bältespåminnar medans den med 4 inte har det (ex BMW), vi som alltid åker med bälte kan alltså välja en bil med 4 stjärnor där påminnelsen saknas.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Mercedes misstag med A-klassen som välte är för mig en helt obegriplig historia. Hur kan detta överhuvudtaget inträffa?

Det agerande man hade efteråt är också helt makalöst. Man började skylla på journalisterna som hade kört bilen. De svängde för tvärt (!), hade lastat fel mm.
Det ger ett riktigt uselt intryck av hur man behandlar kvalitetsbrister. Enligt min mening gjorde man det mesta fel förutom att till slut rätta till problemet, men å andra sidan blev det en dyr historia för dem.
175 miljoner dollar för att rätta till problemet samt att marknadsvärdet föll med 3,5 miljarder dollar.

Oavsett hur bra produkter Mercedes tillverkar kommer jag att ha en lite konstig syn på koncernen en lång tid framöver med tanke på hur de agerade.
Hade de däremot erkännt misstaget från början hade jag mest troligt haft kvar lite förtroende.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Ja, sök lite på forumet så kommer du se några dödsolyckor med M3or. Bara för att du har en personlig erfarenhet av hur en e36 klarar en krock så betyder det som sagt inget. Jag har bekant som flugit ur en bil, som satt i baksätet, och klarade sig. Hade han varit kvar i bilen så var det tveksamt om han hade överlevt. Så, nu har jag en personlig erfarenhet utav bilbälten, betyder det då att de är skräp?

Danielb: Det rör sig inte om 4 eller 5 stjärnor (bältespåminnare eller ej) utan hurdana skador passagerare/förare får vid en kollision. EURONcap är inget teoretiskt test, även om man kan få många poäng på passiv säkerhet.

Faktum är vid närmare forskning att E36 fick 1,5 sjärnor och mycket, farliga skador vid en frontalkrock. Vid en sidokrock (som du wendtan hade personlig erfarenhet av) är det något bättre. 2 poäng vid en frontalkrock (13%) och 8 poäng vid sidokrock.

Att jämföras med e46 som har 4 stjärnor och 63%, 10 poäng vid en frontalkrock.

Poängsystemet har till en viss del att göra med bältespåminnare, men i grund och botten handlar det om hur säker bilen är att krocka i och vilka skador man riskerar att få.

Läs mer här: Länk

Du får ha en egen åsikt, men den är inte nödvändigtvis rätt ;o)

"Ni har säkert också sett den på TV, där man gör reklam för Mercedes-Benz nya A-Klass. Är det inte typisk Mercedes, att göra reklam för en bil som man ska köpa för att få "status"?

Tänk om det hade varit BMW som hade använt slogan, jag hade skämts! "

Var det inte just BMW som för nåt år sen hade en reklam med "30% mental rabatt" eller liknande? Syftande på vad folk hade gissat att bilen kostade, mot vad den egentligen gjorde.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
acey: Helt klart måste man kolla vart poängen plockas och vart skadorna uppkommer. Att e36 inte är en säker bil är inte så konstigt då den utevecklades i slutet på 80-talet då biltillverkarna inte tog säkerheten på lika stor allvar som nu. Dessutom utvecklingen har ju gått framåt grymt mycket på bara 10 år vad gäller krocksäkerhet.
Acey: Jag är fullt medveten om vilka olyckor som skett med e36 på forumet. De rör sig i princip uteslutande om E36 M3 som framförts långt utöver förarens gränser. Dvs motorstark bil framföres i enormt höga hastigheter på 50 och 70 sträckor.
Iregel spelar det mindre roll om du kör världens säkraste bil under dessa omständigheter, har den motsvarande vikt/hk förhållande som en m3 och den framförs av personer som inte använder insidan så slutar det på det viset.

Jag säger inte att EuroNcap testet inte visar hur säker en bil är.
Det jag menar är att de hade gått och plocka billiga plusopoäng om Bmw utvecklat sina bilar (likt renault/citroen osv) enligt hur testerna är utformade.

Jag ser verkligen inte relevansen i jämförelsen med din kompis som flög ut ur bilen pga att inte bar bilbälte i jämförelse med hur en bil klarar sig vid en sidokrock.

Jag vet att e46 är MYCKET säkrare än E36, och är väl påläst om förbättringarna som gjorts.
Ibland känns det som du skulle blivit politiker faktiskt :)
Att min åsikt inte påverkas av din, gör inte din åsikt rätt.

Länk
Då får du nog låta bli att köra BMW också. BMW hade ju för ett par år sedan reklam för 316 där de skröt om att den var nästan 100kkr billigare än vad den ser ut att vara. Det är ju exakt samma budskap fast forumlerat med motsatsen.
Har nån av "tyckarna" kört nya A-klass??

Jag har!!

Grymt bra känsla i bilen ger ordet mercdeskänsla nytt liv faktiskt..
Trevlig vägkänsla , exakt och fin och köra ( trots storm ute idag)
men DYR!! 303 000:- enl mina önskemål (200CDI och ändå ingen Navi eller Jättetaklucka mm...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
En Mercedes skall vara en stor koloss på vägen och inte nån småbil ;) Då kör jag hellre Golf, eller varför inte 1-serien...

Angående status i marknadsföring så måste jag säga att jag gillar framför allt Lexus reklam som brukar gå i radio.
"...Lexus står för exklusivitet..." och "...nu kan Du prenumerera på en Lexus från 1,500:- i månaden"... skrattretande :D

Håller med Kalle, vad sysslar Mercedes med? CLS - "Coupe" med fyra dörrar och ett absurt utseende, GST.. och jag vet inte vad. Inte konstigt att BMW gått om MB i försäljningssiffror.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Typiskt Sverige, "köp den och framstå som rik".

Mercedes USA har i alla fall världens bästa reklambyrå, där har inte BMW ett strunt att sätta emot och det förstår ni som sett resp. företags amerikanska reklamer, period.

MVH,
E38B12
andreasd:
Ja visst är det lite konstigt att det inte är så många som vill kännas vid den? :) Olika formuleringar, olika ord, samma grundläggande budskap...

__
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.