|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är i köpartagen på en 523 eller 528 iA, tänkte ställa några frågor här angående detta. (Jo, jag vet, finns ett ton andra trådar, men detta är verkligen en fråga jag inte fått svar på...) * Om man köper en E39 med antisladd, går då denna att stänga av. Om man t.ex. vill leka lite? Har hört någonstans ifrån att den inte går att stänga av. * Automatlådorna på dessa, har jag rätt om det finns 3 olika? En automat med steptronic, en vanlig automat och en med sport-läge? * Vid vilket miltal ska man börja dra öronen åt sig om man ska köpa en 528iA t.ex.? 15.000 mil? 20.000 mil? En import med 17.500 mil, är det dåligt? Ska man vara rädd då? Nåja, ska inte störa mer ikväll nu. Som ni märkar är jag helt grön vad gäller BMW. Tacksam för svar! | |
| Om du börjar läsa inläggen eller söka på 523 AND 528 så har du läsning så det räcker och blir över. | |
|
Stout: Joda, jag har verkligen sökt. Men det kanske är så självklart att man kan stänga av antisladden så ingen skriver det. Så min fråga kvarstår, kan man stänga av antisladden på en 528iA E39?? |
|
| Jo, det det finns en knapp för det också :-) | |
| Hehe, var väl det jag misstänkte... men man kan väl aldrig vara för säker! :) Tack så mycket, nu kan jag sova lugnt! | |
|
2 olika automater ( fast egentligen är det samma låda med olika program) 1. vanlig 5 stegad adaptiv automat ( med sportläge) ( Mycket ovanlig endast på äldre import bilar) 2. Steptronic ( eller automatisk växellåda med stegväxlingsfunktion som är den korrekta termen): 5 stegad adaptiv automat (med sportläge) samt möjlighet till växla "manuellt" E39 finns med ASC+T (= antispinn) samt som tillval ( std på nyare) DSC (= antisladd) ASC+T är urkoppligsbart hur det är med DSC vågar jag inte uttala mig om.. 20 000 mil är väl när bilen blir "kall" dock inga problem ofta men då är bilen död försäljnings mässigt men funktions mässig är det inga problem med 10 000 mil till ( dock komme rju fler och fler slitage fenomen..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Även DSC är urkopplingsbar med en knapp. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Mozez - du har mail. :-) Mvh /NP |
|
|
Tack Gasar-Magnus för ditt svar! "Adaptiv automat" säger du, är det en sådan som ska "lära" sig min körstil och anpassar sig därefter? Finns automatlåda utan vare sig sportläge eller steptronic? Någon form av billig-låda då eller? Rätta mig gärna om jag har fel, för man vill väl ha något av det i alla fall? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Yes den lär sig din körstil. Oavsett om det är steptronic eller ej så är det samma växellådstyp. Steptronic är ett styrprogram inte en speciell växellåda. Att hitta en utan steptronic är svårare än att hitta en nål i en höstack, det finnns någre enstaka ex här på forumet som har 96or utan steptronic , Och man köper inte en automat för att växla manuellt så det är en helt onödig funktion egentligen, däremot sportläget kan man väl hetsa till sig att använda nån gång.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Tack hasso! Måste säga att det är trevligt med folk som ni som verkligen ger svar på tal, man lär sig något nytt varje gång! Heder åt er! :) Finns det automatlådor utan sportläge då? Vissa annonser nämner varken steptronic eller sportlägen. Kan man anta att dessa bilar är "lite" mindre roliga att busa med än en med sportläge. Gillar väl själv att "busa till" det lite... :) |
|
|
Hasso - så du vill busa till det lite du med ibland...Haaaassooooo!!! :-))) Då är du väl själv i bilen?! Mvh /NP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Np har du fått snuva eller nått :)) Jepp leker inte med döden när jag har passagerar dvs det kan göra ont i huvudet :)) ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Gasar-Magnus>1. vanlig 5 stegad adaptiv automat ( med sportläge) ( Mycket ovanlig endast på äldre import bilar)..nej nej nej...min är svensk såld i Luleå PÅ BMW och den har ingen steptronic och ej importerad!!!!! |
|
Stefannorr Men än dock ruggigt ovanlig känn dig utvald xtra speciell.Jag har inte sett många med den lådan. |
|
stefannorr |
bayern munchen> Jo ja vet..nysåld på Englunds i Luleå. |
stefannorr |
Uttagen ny 96-04-18 |
Min är uttagen 960401 har steptronic :)) beställd i dec-95 enligt köpkontraktet. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Hasso...Är din svensk såld? |
|
Imorgon kommer nog jag att köpa en 528iAT, -97, som har gått kring 17.000 mil. Import, 2 ägare, en i Swe och en i Tyskland. Köpt på BMW i Tyskland. Den verkar skitfräsch, om ni ursäktar uttrycket. Jag får den rysligt billigt, är väl därför jag inte bryr mig om milen så mycket... Ska bli roligt att för första gången äga en BMW, hoppas jag blir nöjd! |
|
|
Mosez>>>Är det möjligen en aspensilvermet med mycket utrustning som köptes i sydtyskland för ett år sedan ungefär(Juli 2003)? Om det är den jag tänker på så såg den fin ut på bild iaf... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.