|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min väldigt unga kusin har nyligen köpt en m3-93 som han ställt på sin far för att få billig försäkring. Jag sa till honom att han inte får en krona om det händer nåt? Har jag helt fel eller? Kan nämna att han med bilen skriven på sig fick en premie på 36k. Nu betar han endast ca 12 k helår helförs. Vad kan hända egentligen? Förutom att premierna går upp för m3 så fort det händer nåt! | |
|
Länk Läsning i timmar ( den är väl en av dom 10 längsta trådarna på autopower.....) |
|
|
Så jag antar att jag inte har helt fel när jag påpekar att han inte kommer få ersättning. Den är tydligen försäkrad hos folksam. Spelar ägarfaktorn in även om bilen skulle bli stulen? |
|
| Har han inte råd med försäkringen byt bil, det är mitt tips för att sänka sin premie! | |
| Han har nog råd men antar att han tycker det känns löjligt med en sån hög premie. Jag betalar 23k för min kärra...det e inte kul men då lär jag slippa tjafs om det händer nåt! | |
|
Hej. Som det står i den andra tråden så gäller inte försäkringen om bilen blir stulen heller. Egentligen så är det nästan så att om en bil blir stulen så är de mycket mer noga med utredningen än tex vid krock. /Edvard BMW CS # 4503 Länk |
|
| Men hur kan försäkringsbolaget neka ersättning om bilen blir stulen under natten tex. Det har juh inget med ägaren att göra? | |
|
junior: Det spelar ingen roll när den blir stulen, det är ägaren som blir utredd eftersom bilar med imobilizer egentligen inte kan bli stulna (enligt FB). Därmed sker alltid en undersökning om stölden. Är bilen stulen i Göteborg tex medans den är skriven i Stockholm så tycker man kanske det är konstigt och börjar forska i ägarförhållandet till bilen. Visar det sig då att ägaren till bilen inte har något ekonomiskt intresse i det försäkrade objektet uteblir oftast ersättning. Detta kan kollas genom koll av överföringar till och från bankkonton, vem som har betalat bilen, var bilen fått p-böter osv osv. Visar det sig att bilen är skenförsäkrad så utgår ersättning. FB använder alla medel för att slippa betala ut ersättning, så har man skenförsäkrat är risken/chansen stor att man åker dit och blir utan ersättning. Dock är det ungefär lika larvigt att man kan betala hela bilens värde på 2-3 år till FB. |
|
|
Det är lite luddigt det hära. Farsan äger t ex min bil och har den således försäkrad på sig. Men det är jag som använder den mest?! Dock skiljer sig inte premien någonting mellan oss. Eftersom han bor på landet och jag har garage i staden. Så det jämnar ut sig helt. Ska väl ändra ägare snart... Nu är ju dock inte min bil så fantastiskt dyr. Så det är möjligt att jag hade varit noggrannare med vem som står för försäkringen om jag hade haft en dyrare bil. Men nog är det luddigt alltid... Exempel: Låt säga att jag faktiskt lånar farsans verkliga bil Volvo V70 och den blir stulen i Göteborg. Får han inga pengar för den då eftersom jag lånade den? Nej försäkringsbolagen har ett och annat att bevisa! Antar att dom har bevisbördan i sådana fall? mvh |
|
| Stavros: Tyvärr ligger bevisbördan på dig. Och om V70 verkligen är din fars så är det inte speciellt svårt att bevisa detta. | |
| Så i princip kan jag inte låna ut min bil till brorsan i en vecka utan att riskera bli nekad ersättning? | |
|
Det handlar om "ekonomiskt intresse" i fordonet. Kan man med hjälp av olika dokumentationer bevisa att bilen är betald och i huvudsak används av den registerade ägaren, är det ingen fara. Om du däremot har bankkvitton, köpkvitton, parkeringsböter, garageplats, grannars vittnesmål, etc. som visar på att det är en helt annan person än den formella ägaren som i huvudsak har betalat och använder bilen, kommer försäkringsbolaget att tjura. Om ett försäkringsbolag kan slippa betala ut t ex 100 000kr genom att låta en försäkringstjänsteman lägga ner t ex 25 arbetstimmar på att finna "bevis" på att bilens formella ägare saknar ekomiskt intresse i bilen och att bolaget därmed inte behöver betala ut någon ersättning, kommer de säkert att tycka att dessa timmar är välinvesterade (eftersom det är billigare än att betala ut ersättning)...! Om "ägaren" och "huvudsakliga brukaren" bor i samma hushåll, brukar försäkringsbolagen vara mindre benägna att rota i fallen...man accepterar att personer i samma hushåll delar på bilen. Kan dock bli värre om "ägaren" bor på en helt annan adress... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej.....där ser man....Skulle aldrig våga ha bilen på nån annan iallafall. Speciellt inte när man pröjsat stora pengar för kärran. Tack för alla svar, ska visa dessa svar till min kusse så får vi se om han blir knäsvag...hehe... | |
| Så länge inget händer och han inte är vållande så är han iaf säker ;o) | |
|
...och den risken är ju stor med en 18 åring i en M3a....*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Så länge inget händer och han inte är vållande så är han iaf säker ;o) " Ja men då kan han juh lika bra skippa helförsäkringen och bara ta halv eftersom han inte får nåt om han e vållande?!! |
|
|
Junior: Precis, eller hoppas på tur. |
|
| Kan nämna att grabben blev lite skakis när jag visade honom det som skrivits. Får väl se vad han gör då...hehe..... | |
|
det här med att skriva bilen på någon annan är ju ingen höjdare, men jag hade en toy*host* som jag hade skriven på min far.. När jag skulle försäkra bilen så sa jag till förs. bolaget att vi ägde bilen ihop, men att jag skulle stå för försäkringskostnaden då jag körde bilen mest. OBS! att försäkringen stod skriven på min far och pengarna drogs från mitt konto. Den som sålde försäkringen sa bara ok det är inga problem. Detta var dock ett par år sedan, men man kan ju börja undra vad som skulle hännt om jag krockade bilen eller om den blev stulen. Det verkar ju som att de som säljer försäkringarna inte direkt har någon kunskap. |
|
|
Det tråkiga är som sagt att säljarna av försäkringarna inte är samma personer som skadereglerar....dessutom jobbar de ofta efter provision. Om man inte fått skriftligt klartecken på att det är OK att "skriva bilen på farsan", lär det löftet inte vara värt något den dagen man vill ha ersättning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Se absolut upp för sådana löften och tillåtelser från säljarna, de kommer aldrig erkänna att de sagt så om de tillfrågas. De jobbar på provision. Idag jagar bolagen kostnader och lättast är ju att låta bli att betala ersättning och det gör de såfort de ens misstänker att det är "foulplay" med i spelet, sen är det DIN sak att bevisa att det inte är så..... /Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.