|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill någon vänlig själ (och ägare till ett M) föklara lite för mig. Bromsarna ni har på era bilar. Är dom bra? Hur mycket tål dom? Det är ju bara 1-kolvsok så alltför fantastiska kan dom ju inte vara. Vad innebär det att det är compundskivor? 315mm istället för 286mm på skivorna fram gör ju en del för värmeutvecklingen och bromsverkan men hur mycket? Vad sitter det bak på era bilar? Vad är kraven på fälgar för att få plats med era prylar? Vad jag kan förstå (enligt ETK) så är det precis samma delar som sitter på E36 M3 (både 3.0 och 3.2). Jag har sett någon på forumet som har uppgraderat sin E36 328 med bromsar från en E36 M3 så det bör ju gå att göra något liknande för Z3orna. Vi har ju samma bromsdetaljer. Någon med erfarenhet? Bromsok (och skivor) från andra bilar? Porsche Boxter S någon? Andra äldre Porschar har ju också haft bra bromsar, 944 turbo någon? /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... | |
|
du får in M bromsar i vanliga 17" du har som orginal på din. Dem som har 2.8 roadster och endast 16" orginal måste bytta hjul till storre. Hade inte MH-GTR Porshe bromsar på sin best ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Faktum är att bromsarna är superbra! I teknikens världs superbilstest så presterades dessa siffror: Bromsning från 100 km/h, meter: Bmw M Coupe: 38,2 m Chevrolet Corvette C5: 39,4 m Chrysler Viper GT: 41,0 m Ferrari 355 F1: Ej mätt Jaguar XKR: 41,1 m Lamborghini Diablo VT: 40,9 m Maserati 3200 GT: 39,1 m Porsche Carrera: 39,3 m Alla dessa bilar är testade vid samma tillfälle och är direkt jämförbara med varandra: Och då BMWn har överlägset kortast sträcka mot så namnkunniga konkurrenter, så får man lov att säga att bromsarna har fog för att kallas super, trots enkolvsoken. Vid ett annat tillfälle har M roadstern i ett tekniknens värld test presterat en bromssträcka på 35 meter! Men då inga andra bilar kördes samtidigt går det inte att direkt jämföra, men man kan ta det som en fingervisning om hur bra bromsarna är, då bara en bil haft ungefär samma korta sträcka i nämnda tidning, nämligen MB SL500, men ingen Porsche. Inte ens GT3 eller annan värsting...... /B |
|
| Om man ska uppgradera bromsarna är knappast en upprepad inbromsning av intresse. BMWs bromsar är dåliga när man väl börjar att upprepa inbromsningar. Enkeluppgradering på din 2.8 är M3 E46 skivor och 4-kolvs Porsche-ok. Vill man ha lite mindre så går det ju att köra med M3E36 skivor och t.ex mindre brembo-ok från andra modeller. Det finns en uppsjö av bilar att plocka bra ok ifrån. Det enda du behöver göra är att tillverka en distans från spindeln till oket. | |
|
Beppo: Ligger inte mycket av M Coupens bättre bromsverkan i att den bilen är lättare än alla de andra i testet? Hur kort bromssträcka från 100km/h handlar ju mest om hur mycket grepp man får i förhållande till vikten som skall stoppas. Tror att alla dessa bilar skulle klara att låsa hjulen helt på ett enkelt bromstest från 100km/h Som Zodiaken skriver, upprepade inbromsningar ger en mer verklighetsnära bild om hur bra bromsarna är. På bana tror jag inte bromsarna kan jämföras med vissa av de andra bilarna i testet. Min erfarenhet av dessa bromsar är att de förvisso är klart bättre än det mesta som sitter i standardbilar men jämfört med RIKTIGA bromsar så är de ganska tama. Johan: Återigen undrar jag dock varför köpa M grejer när Du för samma pengar får mycket bättre grejer på annat håll?? |
|
|
Compoundfrågan kan jag kanske svara på, eftersom jag har haft problem med mina och fått dem utbytta och försökte härvid reda ut begreppen. Compound-Bromsskivor var (och är kanske?) BMW bästa bromsar. Man kallar dem compound för att man har olika material i skivan. Det ska ge bättre verkan/effekt, bättre värmeavledning och längre hållbarhet. Man har även en »flytande» lagring av skivan som också ska ge bättre värmeavledning. De olika materialen ska också minska vikten. Det sista inte minst viktigt. Som ni påpekar är bromsarrangemanget jämfört med andra bra bilar inte speciellt häftigt. Men det gör sitt jobb bra. Åtminstone om man ser till bromsförmåga och värmeavledning (körning på bana; upprepade hårda inbromsningar). Däremot sätter jag ett frågeteckan kring slitstyrkan. Som BMW själva säger; »betydligt längre livslängd» (jämfört med konventionella system). Jag har fått byta mina skivor fram efter bara dryga 3000 mil. Skivorna var då skeva. Det är oklart varför. Dvs. BMW gav mig olika svar och bl.a. därför har jag försökt reda ut begreppen. Min personliga teori är att skivorna/bromsar kan bli väldigt varma - utan att tappa effekt - det är bra. Man att man därför måste se till att skivorna svalnar på ett bra sätt innan man stannar. Man måste helt enkelt »lufta» bort värme körandes. Min åsikt är att bromsarna isig är bra, jättebra med fin känsla - tillräckligt bra för touring och något amatörvarv på Nürburgring - men om man har andra ambitioner så kan en uppgradering vara bra. Ha de/LB |
|
|
När de testar bromsarna så kör de knappast bara en repa utan ett antal gånger.Och de testade bilarna på bana också med Janne "flash" nilsson som förare. Hans omdöme lät: - "Välbalanserad och lättkörd, en bil som inger forttroende. Den är konsekvent understyrd och det är nästan omöjligt att provocera fram ett farligt bakvagnskast. Perfekt för en normalförare som kanske vill köra lite fort på bana någon gång. Fin styrning och tillsammans med Porsche de bästa bromsarna. Motorn har inte bara hög toppeffekt utan drar bättre på mellanvarav än den jämnstarka porschen. Men på rakan är den inte lika snabb. BMW M Coupe är tvåa i min rankning." Så visserligen så beror nog det fina resultatet på mätningarna en del på bilens vikt. Men enligt en av våra mest rutinerade racingförare här i landet så står de sig även kalas på bana. /B |
|
|
Jag antar att även Flashen jämför med andra gatbilar. men ok bromsarna är väl ok. Då återstår bara frågan, vad kostar dessa bromsar och vad KAN man få för samma pengar. Allt med BMW loggan på har en tendens att vara dyrare än det är värt. Skulle självklart föredra G-powers 6-kolvsok på 385/32mm skivor fram och 4-kolvsok på 325/28mm skivor bak. Frågan är vad M bromsarna kostar i jämförelse mot tex dessa eller en uppsättning Brembo modell stora/saftiga.. |
|
|
Naturligtvis gäller flashens omdöme om bilen i jämförelse med ovanstående bilmodeller, då det var en del av samma test. /B |
|
|
Jag har läst att bromsarna på Z3M Coupé är samma från 740-serien!? |
|
|
Jag måste nog kasta mig in i diskusionen. Bromsarna på M coupen är bra, inte bäst men framför allt mycket bättre än på många andra standard bilar. Att de bara är enkolvsok har jag då inte lidigt av, men är då man berättar vad som sitter på, det låter ju lite futtigt. Som glad ammatör som man är så fungerar både bilen och bromsarna alldeles utmärkt för lite banåkning. Jag har varit nere på Mantorp 2ggr och provat, och det var inte bromsarna som tog slut! Nej däcken, Pirelli PZero och Fulda Extremo. Bromsarna märkte jag aldrig av någon mattning på, men det är väl kanske upp till var och en hur man kör :-) Jag kör fullt bromsar hårt och sen fullt igen, ligger man och småbromsar hela tiden värm skivor och belägg snart upp och du tappar bromsverkan. Men som någon sa, om du ändå ska uppgradera köp något värre, tex E46 M3 bromsarna, om inte annat så har du fler kolvar i oken och hålborrade skivor. Z3MPOWER |
|
|
Fast de grejerna är ju dubbelt så dyra. Men det kanske det är värt om man vill köra bana. Har inte kört speciellt mkt E46 M3, men av det jag hann känna så tyckte jag inte att det var bättre "bett" i dom än i mina. Men det skiljer väl ca 350 kg i vikt, och säkerligen är E46 M3 bromsarna bättre för mer "proffesionel" körning. Ps: att jag vet vad grejerna kostade är för att jag kollade, då jag var i behov av att byta skivor...... /B |
|
| det som är viktigt så att skivorna inte blir skeva är att få bort en del av värmen, jag kan klart rek. att byta till bättre belägg. Sen att byta till bromsvätska med högre kokpunkt är också att rek. om man ska bege sig ut på bana. | |
|
Detta är vad jag hängt på Länk turbobroms_1.jpg Om det funkar bra!? Inte f..n vet jag eftersom jag inte kört bilen ännu, men jag räknar med det ;) Detta är dock inte bult on direkt, ombyggda spindar och hemsvarvade, anodiserade alumec nav till skivorna. |
|
|
Vet inte varför denna sida väljer att dela sökvägen, men lägg till det som står efter länken ---> turbobroms_1.jpg<--- i söksträngen så får ni upp bilden. |
|
|
NPe: Bildens filnamn innehåller ett blanksteg, därav avkortningen. Här är en fungerande länk: Länk (bytte ut blanksteget mot %20) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
NPe: Kan Du aldrig göra något på det enkla sättet?? Misstänker att även Din bil kommer att vara till salu när Du är klar, alla andra extrembyggare säljer ju sina när de är klara.. Vad blir det för pris?? /Caspar Länk |
|
|
Caspar>> Enkelt blir det aldrig :) Tanken har ju självklart slagit mig att den kanske skall säljas någon gång. Problemet är ju att bilen blir väldigt speciell, även handhavandet kräver ju sitt attribut när det rör sig om en racemaskin. Det ÄR inte bara att tanka, köra och se glad ut. Detta gör ju att även en köpare måste veta vad han/hon köper. En köpare tar över där jag slutade. Det är så man måste se det! Priset.....................hm... Om jag bara skulle begära vad jag har lagt ut på delar, exkulsive konstruktion, jobb, mappning av motor i bänk osv, skulle nog 99.8% säga att jag vore dum i huvudet som begärde det för en Z3. De återstående 0.2% skulle tycka att det var prisvärt. Men de å andra sidan, är personer med insikt i vad livet går ut på :) |
|
|
:-) Det är väl bara de 0,2% som klarar kraven ovan också?? /Caspar Länk |
|
| Precis :) | |
|
Så... Vad får jag för pris?? :-) Tyvärr inte aktuellt, men det vore ju kul med en LEKbil bredvid lekbilen.. :-) /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.