|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jonas, kollade just bromspappren 257 hk 7460 rpm med mkt värme i bromsrumet. kurvan är en lång fin "banan" Ettan o tvåan funkar "gör" bra me 3,91 axeln, sen blir lite kort 3a o lite långt steg när man lägger i 4an! ca 130 på 3an vid 7800 rpm,måste även ha i 3 an för o komma till 100 km . Skulle ha 1000 rpm till o åka på.... men de finns ju mera volym o få 2,7-2,9 liter med mkt mera kammar men de blir dyrt. men de blir nog 300-310 riktigt körbara hk.Tror en m3 e30 på 1000 kg me en sådan motor vore kul... men de är ju kul som det är nu goare insugs ljud får man leta efter! | |
|
Där ser man. Då bromsades din bil till 1hel hk mer än min ;) Borde vara en jäkla skillnad... :) DTM 2,5 litersmaskinerna gav ju ca 330hk, en sån maskin vore nog kul att ha, fast sen var det det där med körbar effekt också... |
|
|
Får gratulera till en mycket bra tid,skall du till tullinge nu på lördag och köra igen? Jag var där sist och såg din bil och den lät riktigt fint! Jag har dammat av M5:an och fixat div delar på den och kör nu för sista gången i år med den bilen. Skall bli ruggigt kul att köra och plåga bilstackaren igen!!!! Mvh Hilda/Västerås |
|
|
Japp jag tänkte köra nu på lördag. Får se om man kan förbättra tiderna då. Tyvärr så ser bilen fortfarande ut som något som pundarna övergett då jag inte fått trösklarna från lack och väntar fortfarande på riktiga hjulen. Vidare så är den lättad från bakvingen och det gör stor skillnad på utseendet. Till det sämre tyvärr! Då syns vi bergis på tullinge på lördag. MVH Jonas |
|
|
Finns de som plockat ut ännu mer effekt ur S14. Dolate motorsport, som tävlar i vln på Ringen Länk har en M3 E30 som var bromsad till över 400 hkr, den var borrad till 2,7 liter. Numera har de dock bytt ut S14-maskinen till en V8 istället, så att siffrorna som finns på länken ovan gäller med V8'n. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Ops fel länk, denna skulle det vara: Länk / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Tjena grabbar!! Bra strutt ni har i era "sugisar" ;-) >M3jonas och yng. Det skulle vara lite intressant att veta vad ni har för kammar i era motorer... Själv har jag Köhlers KRV 21 kammar i min maskin (270 grader och 10,5 i lyft). Men min effekt kurva tvärdyker efter 6700 R/min. Men förmodligen beror det på att jag får ventilflyt efter det... :-( Dum som jag är snålade jag på ventilfjädrarna... Jag har ju 1,5 i laddtryck och 2,4 i avgasmottryck som motarbetar fjädrarna rätt skapligt... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Jag har Köhlers kammar i min maskin. Kommer inte ihåg siffran på dem men de lyfter 11,2 resp 11,5mm och gradantalet är 284 resp 276 grader om jag minns rätt. När du laddar såpass mycket som du gör kan det mycket väl hända att ventilffädrarna inte hinner med. |
|
|
Tack för infon.... Tycker att din effekt daler rätt tidigt iaf med dom kammarna.... Jo det är laddtrycket och mottrycket som ställer till det. Jag drog en rövare och chimsade fjädrarna så mycket det gick. (1,5 mm.) Vi trode att det skulle räcka. Även han som renoverade min topp trode på det. Men ingen hade ju räknar med att jag skulle få det här groteska avgasmottrycket... Turbon bottnade tidigare än väntat tyvär. Så i vinter ska fjädrarna bytas ut. Vill inte riskera att det smäller. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
I ärlighetens namn så har jag inte ens testat att justera kammarna någonting. Kör på det lyftet som rekomenderas enligt tillverkaren. Maxeffekt vid ca 7200rpm och maxvrid vid ca 6000rpm. Original dippar effekten vid ca 6900rpm men visst skulle man kunna tänka sig att låta maskin varva lite mer om det även ger effekt. Frågan är då hur körbarheten blir?! |
|
WIKING |
Jag har Köhlers 286 med 11,6 i lyft resp 292 med 12,0 i lyft bromsade den till 278 hk vid 7690 rpm max vrid vid 5500 rpm på Knutstorp träffen KÖHLER 2,5 |
|
WIKING: Sådärja, där har vi en motor med bra mos i! Kul att se att maxeffekten ligger högre upp och maxvridet längre ner. Kan det vara resultatet av vassare kammar men att du dessutom har mer volym än vad jag har. Vad ligger kompet på i din maskin? Borde vara ännu högre än i min för jag har mer förtändning på fullast... |
|
WIKING |
m3jonas: har för mig att det var 11,5 kolvar han satte i den. KÖHLER 2,5 |
|
Sådär så var ännu en tävling avklarad. Gick inte alls så bra denna gången. Krökte växelstaget i andra repan så jag fick inte i växlarna under belastning. Gick dock att smyga i dem om man växlade lugnt. Riktade staget efter andra repan men det blevtydligen inge vidare bra, krökte sig ännu mer och sprack efter tredje repan. Nytt är beställt och ska hämtas på BMW imorrn till en kostnad av 155:-. Billigt och bra ;) Dolores: Hur gick det för dig? E impad av hur den stora klumpen till bil kan gå så fort med såpass enkla medel som du uppger. MVH Jonas |
|
|
Bättre sent än aldrig kommer svaret:) Jag avslutade min härliga säsong med att köra på 1:a repan 12:64/181Kmh nytt sluthastighetsrekord! synd på tiden 12:63 har jag som rekord. Sen gick det käpprättåthelvete drivaxelras!!!! Nu är bilen såld till Östersund så den nya lyckliga ägaren har ju en tid att bita i, men ett nytt projekt håller på att ta form i garaget. Länk på det nya projektet som planeras vara klart till sommaren 2005:Länk Det kommer komma uppdateringar på projektet hela tiden. OBS! det är inte jag som knäpper korten eller håller i sidan det finns det ingen tid över för men nu tar jag steget in i överladdningens värld :) Mvh dolores51/västerås |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.