AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.048

Ska jag köpa 728?

Sida 1 av 2
Hej!
Jag söker tips o råd. Har funderat på att köpa en 5-serie (typ 99-01) men har upptäck att det verkar som man får väldigt mkt bil för pengarna på en 7-serie också. Gillar att åka bekvämt och kan betala lite för det i form av förbrukning men inte hur mkt som helst. Ska jag satsa på en 7-serie? typ 728! vad drar en sån i verkliga siffror? några årgångar men ska undvika mellan 96-02?
Kvalité? Dyra reparationer? mm mm

Mkt tacksam för erfarenheter o tips.

Mvh David

Scheckheft
Hej David och välkommen till Autopower. Allt om E38 modellen hittar du här:
Länk
Vissa bildlänkar kan vara ur funktion då hela webbplatsen håller på att byggas om.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej David

Jag har, utöver min tjänstepassat, en 728:a samt en 750. Båda ur E38-serien.
Mycket förenklat uttryckt åker man lika bra i 728:an som i varianten med V12:an.
Personligen tycker jag att inget går upp emot känslan av en stor maskin under huven. Som bruksbil skulle jag dock rekommendera 728:an.

Mvh
Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Vi har en 728 E38 inom famlijen här och den är helt otrolig.
Visst, motorn kan tyckas en aning slö om man jämför med 740 eller 750 men komforten är extrem.
Vi har i alla år åkt audi dit vi ska. En resa till Sthlm var nog för att man skulle få ont i ryggen, bli helt utpumpad och trött.
Nu efter 728:a köpet så kommer man fram till sthlm helt utvilad, pigg och fräsh och inget ont i ryggen.

Audin som för övrigt är en audi 100 av nyare modell med 2,0 litersmotor (115 hk) drog 1 liter milen

728:an drog 0,78 till sthlm. I stadig mashfart

Åka billigt = 728

Har du råd att INTE köra Tyskt?
tack för svaren o tipsen!

Låter inte mindre intressant nu...

Vilken årsmodell ska man köpa då? en 98/9 efter faceliften?

0.78 låter inte mkt, var det en steptronic eller manuell?

Hur är bilen att köpa på vintern förresten? Inte helt optimal kan jag tänka...

ma
7
marcus133
728iA-98
Hej på dig David. Du har fått mail ang. min 728 som du frågade om.

//Marcus
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hej
Rekomenderar starkt en facelift 728.
En facelift har något bättre andrahandsvärde.
En 728 är mer ekonomisk än större motoralternativ, men som Highspeed_M5 skrev lika fin komfort.
Om du är rädd för att det ska kännas slöt ,sök efter en manuell.
Då får du dessutom ännu lägre bensinförbrukning.

Jag provade att köra så snålt jag kunde utan att för den skull vara snigel, körde 12mil snitthastighet 85km/h och förbrukning 0.68. Men i vardaglig blandad körning ligger det på drygt litern.
Rätt bra för en så stor och tung bil tycker jag.

Mvh Janne

Hmmm, mkt att tänka på... Facelift låter ju trevligt...

Perstandan tycker jag verkar var tillräcklig för mig på 728'an, har inte högre kvar än så.

Såldes 728'an 96-02 med manuell låda i sverige? eller bara i Tyskland?

Har en 728 -99 sedan 8 månader och är helnöjd.
Tänk på att 7-serien är dyrare att försäkra än 5-serien, speciellt om man är ung, bor i storstad och kör många mil om året. Ring upp några försäkringbolag och hör dig för. Tänk på att den summan återkommer varje år och den lär inte minska.
Själv är jag 40 år, bor i liten stad och kör under 1000 mil per år och betalar ca 7500:-

Andra nackdelar kan vara avundsjuka, fick själv bilen "lätt" repad utmed hela högersidan utanför stormarknaden på eftermiddagen i helgen.

Man bör väl kanske inte jämföra den snikigaste Audin mot en BMW-bamse. Speciellt inte en såpass åldrar Audi.

Men klart att en sjua går fint. Pass upp dock på att driftskostnaden blir högre än för en femma, och andrahandsvärdel likvärdigt.
Mitt tips är dock att du kör på, köp dig en sjua, säkert en mycket roligare bil att äga än motsvarande femma.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Vad jag vet så såldes manuella E38ór inte i Sverige , i Tyskland är dom ungefär 1 på 10 eller ännu färre.

Du behöver inte vara orolig för att importera själv ,lättare än man tror ,bra kvalite på bilarna och du får en rolig resa på köpet.
Läs importguiden här på forumet så slipper du gå på någon mina.

Mvh
Janne

Blir det en 728'a så lutar det i dagsläget åt en 98/9 eller nyare och en som e svensksåld. lite dyrare än import visserligen men fördelarna överväger tycker jag.

Nu måste jag bara ut och hitta en att provköra så jag förstår vad all här pratar om, komfort osv...

Sen är det ju bara upp med stålarna!

/ Dave

Vad tycker ni "experter" om denna? utrustning som saknas?

Gissar att den kommer att tappa 50tkr i värde på typ två år men iaf...

Länk

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
David_sthlm:
Den ser mkt fin ut. Som du själv säger kommer den nog att tappa mkt i värde. Jag skulle inte ge vad han begär för den. Tror inte folk är bereda att lägga så mkt på en sådan bil. Men om du kan få den till ett bra pris samt har tänkt behålla den länge/köra långt så varför inte. Tror dock inte att du ska ge dig in i ngt kortsiktigt ägande på en sådan vagn...Kan bli svårsåld eller rättare sagt E38 marknaden är ganska död och ännu värre för 728 men för dig som köpare så är det ju bra=bättre förhandlingsläge. Men inte så kul den dagen du ska sälja!
Vad gäller utrustning tycker jag att det ser bra ut!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag håller med dig Fredrik!

Det verkar ju vara lögn att få en 728'a såld och därför borde man ju kunna pruta rätt friskt, eller iaf vänta på ett mkt bra pris.

Egentligen skulle jag vilja hitta en 99-00 som har gått typ 6,7,8 9000 mil så man slipper lite mer värdeminskning.

Jaja, min 728'a kanske dyker upp en dag!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det gör den alldeles säkert. En idé kan ju vara att vänta ut säljaren på en bil som du vill ha. När det gått någon månad och bilen förhoppnigsvis finns kvar vill han nog bli av med den...
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)))

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej "David" !

728:an som du har hittat tycker jag verkar vara riktigt ok. i första anblicken. Som de övriga redan påpekat så kommer den att dala i pris(troligen mer än 50"), men vilken bil köper man utan den risken? Vad beträffar import eller ej så är jag inte med riktigt på ditt resonemang. Vad är fördelarna ?
Om du har bestämt dig för en E38:a med lite bättre driftsekonomi så är väl 728:an att föredra, men inte att förglömma så finns det två diesel alternativ till "faceliftsmodellen" (som fö. är så mycket mer än just face) . Många rynkar fortfarande på näsan åt dessa vridmoments bestar. Men en V8:a som drar under litern blandad körning är svår att motstå. Testa någon inan du bestämmer dig, så får du se vad jag talar om. Lycka till med ditt kommande köp ivf !

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
import...
svårare/dyrare att få tag i reservdelar. kan man vara säker på att det är samma?
svårare att sälja
sämre pris när man ska sälja.
Dyrare försäkring.
Skruvade trippmätare?
mm

Känns lugnare bara att köpa "svenskt".
Men jag har inga egna erfarenheter av import!

/ David

Scheckheft
Hej
David: angående dina frågor/påståenden:
reservdelar: samma oavsett om du importerar från Tyskland eller köper svensksåld.
svårare att sälja: vet jag inte, mina två import E38:or sålde jag utan problem efter någon vecka. Bra skick och dokumentation var mina försäljningsargument.
sämre pris: möjligt, fast vänd på resonemanget: har du inte bråttom att sälja och hittar rätt köpare kan du få ett bra pris iaf.
Dyrare försäkring: myt som lever kvar. Bara att ringa runt till bolagen och jämföra priserna.
Skruvade "trippmätare": koll av bilens historik är viktig oavsett var bilen kommer ifrån.
Lycka till

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hej David
Min uppfattning om import :
1. Du kan få den bilen du vill ha , utbudet är enormt .
2. Visst importbilar står ofta lägre i kurs ,vilket jag tror beror på fördomar skapade av BMW-sverige. Ofta är skicket på bilarna i tyskland bättre än motsvarande svenska. Dessutom är inköpspriset lägre.
3. Försäkring/reservdelar är desamma
4. Skruvade trippmätare är något som mindre nogräknade svenska importfirmor pysslar med, importera själv från en seriös firma så är det problemet litet. Rent teoretiskt kan du ju bli "lurad" på bilens skick i sverige likväl som tyskland . Får känsla av att Tyska bilhandlare är seriösare än svenska.

Samanfattnig köp tyskbil i bra skick(inte den med lägsta priset) av en seriös handlare och importera den själv.

Lycka till
Janne

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.