AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.243

Bästa stället för köp av ny BMW i Sthlm?

Sida 1 av 2
li
1.959
liste
535i -89
Har NÄSTAN bestämt mig för att köpa en ny 1-serie. Till saken hör att jag inte har någon återförsäljare i mitt omedelbara närområde utan det eventuella köpet ska genomföras hos någon av anläggningarna i Stockholmsområdet.

Tittar man på de omdömen som lämnats här på forumet så verkar i princip alla överens om att man ska undvika Solna, men iövrigt verkar 50% för och 50% emot de andra.

Även om allas åsikter självklart är lika mycket värda så vill jag främst ha tips från dom som verkligen KÖPT ny BMW i Stockholmsområdet. Det handlar ju om bemötandet MINST lika mycket efter köpet som före och under.
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
På mitt företag har vi köpt våra Bmw´s på Bilcentralen i Stockholm AB - Nacka
Vi är nöjda med dem:)
Det är väl nu i helgen som den har försäljningspremiär?

Lycka till med ditt köp :)
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Alltså 1-serien ;)
li
1.959
liste
535i -89
Tackar! :)

Bilcentralen har jag hört gott om, men jag tror att det har gällt Segeltorp. Nacka är alltså också bra... Hmm...

Jo, det ska vara premiär för 1-serien den 18 september, men jag tänkte faktiskt vänta ett par veckor tills den värsta hysterin lagt sig innan jag åker och tittar närmare. Antar att man får räkna med rätt lång leveranstid när man vill ha lite utrustning och en rolig färgkombination, så det är ju ingen idé att ha bråttom. :)
Om man ska köpa en ny bil i Sthlm så finns det bara ett alternativ idag och det är gamla Henry Melins i Danderyd som numera ägs av BMW. Jag skulle gärna berätta om alla egna erfarenheter av de andra och deras affärsmetoder men då kommer den här tråden att raderas ganska snart.

/RS2
Skulle också rekommendera BMW Danderyd, där får man alltid bra bemötande. Har erfarenhet från Solna, Vällingby och Danderyd och av dem tre är Danderyd definitivt det bästa valet.
li
1.959
liste
535i -89
RS2 - Danderyd har jag fått bra uppfattning om via mail och telefon, så de finns helt klart med i beräkningarna. Du kan ju alltid maila mig om de andra är för "grovt" för forumet... :)
Gäller det nybilspriser, så fick jag absolut lägst pris på Borgs i Vällingby. Bilen jag funderade på, en 320 T, låg 12000 kr lägre hos dom än hos handlaren med närmast högre pris. Det var inga lagerbilar utan jag hade specat en del extraprylar. Jag tycker även att dom har varit klar hjälpsammast vid frågor, men Bilcentralen i Segeltorp är också bra.

I Nacka mönstrade dom mig och sa "letar du efter något billigare begagnat finns det hos Bilcentralen i Nyköping". Kul att höra då man funderar på att köpa en ny bil...

Nu blev det inget köp ändå, då jag hittade en något begagnad. Den köptes på Novation i Uppsala och det får man väl säga är i Sthlms trakten och jag tycker att dom var bra också, men det blir på Borgs jag kommer att serva min bil.

M v h
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag rekommenderar Borgs Bil.

Den gång jag köpte en sprillans hos dom var den 14.000 billigare än Solna och då var det SAMMA bil. EXAKT SAMMA alltså, inte en liknande. Båda säljare tittade i sin lista över BMW som fanns i Sverige och kom fram till olika pris. Sen är deras bemötande hos Borgs många många gånger bättre än Solna tex. Annars är dom trevliga på Bilcentralen i Segeltorp, men jag har inte köpt bil där. Mycket handlar väl om vilken kontakt man får med säljaren, man kan ju inte gilla alla. Sen beror det väl lite på vad man får för pris totalt, med vinterhjul och sånt.

Lycka till med köpet oavsett var det blir av.

Fransosen
li
1.959
liste
535i -89
Priset tror jag inte man kan göra så mycket med när man är spekulant på en helt ny bilmodell - de BEHÖVER så att säga inte "göra ett par tusen" på slutpriset; bilarna säljs i rask takt ändå. Det är klart... KAN man få ett lägre pris är det ju kalas. :)

Det verkar alltså som att man bör rikta in sig på Danderyd, Borgs eller Segeltorp. Hur är bemötandet på verkstad och reservdelar på dessa ställen? Skiljer de sig åt nämnvärt? Någon som haft goodwill-ärenden uppe hos något av ställena?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag tycker du skall kontakta/besöka alla och bilda dig en egen uppfattning om bemötande och priserbjudanden. Jag har bra erfarenhet av alla faktiskt. .
Lycka till!
Har bara goda erfarenheter av Solna, fick bra bemötande när jag köpte min bil där.

Gällande pris så är det bara pruta på nu när marknaden sjunker så är alla villiga att gå ner i pris

Lycka till
Jag skulle rekommendera Borgs. De har bra verkstad och försäljning.
Segeltorp tycker jag har dålig verkstad och Solna har inkompetenta försäljare.
Resten har jag ingen erfarenhet av.

// Mattias
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Även vad det gäller service, allmänt bemötande och hantering av goodwill ärenden vill jag ge ett väldigt högt betyg till Borgs!!

Segeltorps verkstad har inte varit särskilt service-minded om jag säger så, däremot reservdelsavdelningen funkar kanon.

Det enda som får bra betyg från mig i Solna är reservdelar. Den killen som oftast står där är en väldigt trevlig en. Annars är det mest skräp med Solna. Verkstaden vet inte vad dom snackar om alls och säljarna är något otroligt snorkiga och dryga.

Fransosen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Liste du ahr mail!
li
1.959
liste
535i -89
Det börjar luta allt mer åt Borgs eftersom de har fått mest beröm hittills i tråden. Brukar de ha många nybilar hemma? Både demobilar och såna som bara står i hallen alltså. Man vill ju kunna se så många färger som möjligt.

Asken - inget mail har jag fått. Fast du kanske mailade till jobbet? Är sjuk. :(
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Borgs är ju en liten handlare om man jämför med de andra i Stockholmsområdet så deras utbud är därför inte det största. Men dom har väl lite av varje inom varje modell och dom brukar ha många bra demobilar. Tror inte att du ska bli missnöjd om du svänger förbi.

Vad det gäller färger tycker jag mig ha noterat att dom har inne de färger som de flesta vill ha, silver och svart och nån blå eller grön. Dom vill ju inte bli stående med en bil bara för att färgen inte tilltalar alla. Dom vill ju bli av med bilarna i hallen så fort som möjligt.

Fransosen
Visa användare
24
SYR
X3 3.0 -05
325I -05 (E90)
Jag kan vart rekomendera BMW i Danderyd.Har köpt flertalet bilar av dem, personalen håller väldigt hög klass i alla avseenden! Service avdelningen håller minst samma klass.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Köpte min 525iT av Borgs. Mycket trevligt bemötande och alla jag träffat på verkar gilla sitt jobb, dvs de är alerta och service minded.

Danderyd är klar tvåa, även där helt OK säljare men inte alla. Utbudet på nya bilar är nog ungefär de samma på Borgs och Danderyd, fick dock intrycket av att Borgs har lite fler varianter för provkörning.

Har haft min 525 inne på en mindre justering och verkstaden var mycket proffsig och tog sig tid att ordentligt förklara vad det gjort med bilen. Även en sådan lite detalj som att kardborrefästena för mattorna inte är stadard till E61 fixade till de utan att krångla.
Jag köpte min bil hos Borgs och har hittills inte funnit anledning att vända mig till någon annan återförsäljare. Borgs är en av få bilförsäljare som har förstått vad bra kundservice innebär, även efter köpet. Dessutom har de enligt min uppfattning väldigt kompetent folk i verkstaden.
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Jag skulle rekommendera Novation i Uppsala. De är tillräckligt små för att vara lyhörda och har bra bemötande.

BMW Danderyd skulle jag starkt avråda från, jag har mycket dåliga erfarenheter därifrån. Jag beställde en bil i Solna och ville provköra den modell jag hade beställt. Den fanns inte i Solna, men däremot fanns en i Danderyd som jag provkörde. Efter provkörningen kommer säljchefen springande, avbryter mitt samtal med säljaren och börjar skrika om att "Solna tog affären". På min fråga om det är inte är samma företag (båda BMW Danderyd och Solna ingår ju i BMW Group) började han jämföra med Pressbyrån och prata om deras interna bonussystem. Han avslutade därefter samtalet genom att bara vända mig ryggen och börja prata med en kollega - mycket oförskämt. Som kund är man ju knappast heller intresserad av BMWs interna bonussystem. Har hört en hel del andra som haft liknande upplevelser. Något mer besök på BMW i Danderyd blir det inte för mig, även om den anläggningen ligger närmast.

Fick även bättre pris från både Solna och Bilcentralen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.