AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.934

uppgradering av chassi. förslag tack

Sida 1 av 2
Nu när Caspar har löst frågan med camber/caster vinklarna så känns det rätt att göra nåt åt mitt eget chassi som vinter projekt.
Min bil är ju knappast fabriksoriginal annars men jag har hittils inte ägnat mig åt chassit alls.
Jag vill inte spåra ut kostnadsmässigt som jag så ofta gjort tidigare, tycker att original chassi ( har M chassi från fabriken) är hyffsad för gata men vill uppgradera lite.
vad föreslår ni och vilken kostnad innebär det? räcker det med fjädrar eller ska man bytta till coliovers eller finns det nåt däremellan?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Hej!

Jag tycker att du ska uppgradera dig till en coilover kit.

Bilstein PSS9 & KW Variante III är de kit som jag rekommenderar om man ska hålla sig inom en hyfsad prisram.
Kör själv på ett Bilstein kit idag med Eibach fjädrar och det fungerar utmärkt, både på gata och bana.

MVH / Jacob
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag har nästan bestämt mig för Ground-Controls fulla kit och det verkar vara klart bra grejer. Koni dämpare och Eibach fjädrar samt GC's egna ställbara fästen mm mm... Länk

Man kan sänka bilen upp till 1,75" och skruva tillbaka den utan att ta loss något!!

För klena kränghämmare ansåg någon riktig raceförare att var största felet på Z3, så det blir GC's egna där också. Länk

Totalpris ca 2K dollars vilket inte är så farligt!!
jag är inte säker på att jag vill sänka...mina sparklådor oh spolerläpp är nästan i nivå mer marken :-) är mer intresserad av högre kurvtagninshastighet. det borde mn kanske kunna uppnå för under 2000USD ?

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nejdå, klart Du skall slänga in 2K USD, den blir dessutom ställbar i höjdled på ett enkelt sätt för att optimera!!

Billigaste sättet annars är kraftigare kränghämmare H&R 28mm resp 21mm kostar ca 4K SEK. En uppsättning coilovers från H&R går på ca 16K, varför GC's verkar riktigt billigt.

/Caspar
Länk
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Hur mycket kan man använda delar från M till en vanlig 2.8?

Vad det gäller fjädrar och dämpare verkar ingen veta riktigt. Chassit på Coupén fanns ju bara i en variant (inget M-chassi-tillägg, utan det man fick var hyffsat styvt). Det är väl inte precis samma prylar som i M, vad jag kan förstå men det skiljer nog inte så fantastiskt mycket.

Någon som vet om M-chassi-tillägget till roadstern är precis samma prylar som sitter på ett M?

Men hur är det med krängningshämmare då? Går dom att plocka direkt från ett M och sätta på en coupé (eller roadster). Lite grövre skall dom ju i alla fall vara.

Jag satt i bläddrade i ETKn igår men den (absolut officiella ;-)) version jag har talar inte alltid om alla produktnummer, så jag blir inte riktigt klok på detta.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
NEJ!! Du kan inte använda M delarna rakt av, det är en annan hjulupphängning på M gentemot de övriga. Dessutom är det alldeles för dyra grejer i förhållande till vad man får.

Fick just pris på ett ganska komplett H&R kit.

4 Coilovers
2 Kränghämmare (28 resp 21mm)
4 Spacers á 20mm (som skruvas fast)

Totalt ca 17.000 ink moms.
Johan, du menar alltså att man ska hellre satsa på krängningshämmare än fjäderben?

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Definitivt kränghämmare före fjäderben om sänkningen inte är det viktiga. Jag antar an 2,8an har om inte ännu klenare kränghämmare än M'en så iallfall inte bättre..
länka mig till några alternativ tack

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vilka diva fasoner!! :-)

Länk
Länk

/Caspar
Länk
det var inte så farligt. bilmode center hade både fram och bak för under 4000. och dessa är alltså vassare än orginal? hur mycket ska man räkna in för arbete?

____

hur verkar dessa? 27mm fram och 22mm bak.

vet någon hur tjocka är orginal på Z3Coupe ?

____

oj jag glömde visst länken : Länk

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Obs Tomas: Det är inte "orginal" RD utan det amerikanska bolaget som Du länkar till. Kändes ganska dyrt, $500 plus frakt och ev moms/tull... Ground-Controls kostar $175...

Dimensionerna är dock ungefär samma som H&R
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Dimensionerna enligt den ETK som jag har är för:

M Coupé och M Roadster
18,5 fram
23 bak

Coupé 2,8 och 3,0
17 fram
26 bak (japp det står faktiskt så, kan vara skrivfel, har inte kollat IRL)

För Roadstrarna (Roadster i plural bestämd form) står inte dimensionerna utskrivna.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
det låter rätt konstigt att bak är grövre...
men i så fall ska man kanske byta ut främre?

____

Stålomspunna bromsslangar, en sats om 6 st 1230:- är en bra början.

When the flag drops the bullshit stops
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag råkade visst kortsluta höger och vänster hjärnhalva när jag skrev och blandade sålunda ihop bak och fram på bilen.

Siffrorna är rätt men naturligtvis förväxlade fram och bak.

Johan
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beijnoff: När Du sitter i bilen skall Du ha en ratt FRAMFÖR Dig och växlarna 1-5(6) för Dig framåt och växeln R för Dig bakåt!! Fler idéer, fram är den delen som det sitter startka vita lampor, bak sitter det röda lampor som är mycket svagare.

:-)

/Caspar
Länk
då är alltså förhållande förjande: 2.8 an har grövre krängningshämare fram än M medan M har grövre bak än 2.8

vad finns det för andra egenskaper förutom grovlek som spelar roll för bra krängningshämmare?

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.