|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tja.. Fått det berömda klonket i bakvagn och forskade på forumet och fick en del tips. Bytte de två bussningarna på länkarmen bak , klonket försvann inte men bilen fick plötsligt en ny egenskap vid körning, vid kraftig acceleration och växling så slängde bakendelen till ordentligt .. men detta avtog efter ett par dagars körning av sig själv *skumt* Gick sen å bytte de övre stötdämparfästena .. men ..samma klonkljud är kvar .. Ser inga brott på fjäder Det smäller ordentligt i kaross vi små ojämnheter såsom brunnslock Båda hjulen har fel vinkel , de lutar innåt och tuggar sönder däcken totalt snart. Spårig väghållning Drar i handbroms så framkallar det också klonk ljud vid långsam rullning men inte vid pedalbroms. Missljud även vid gaspådrag.. dock mera knarr. De finns 4 st stora bussnignar i bakvagnen som jag inte vet namnet på .. kan de vare dem ?? Jag blir ägare av en snara snart om jag inte lyckas hitta felet... :) | |
|
De kallas populärt "silentblock" och det är ganska vanligt att de är dåliga på bilar som rullat en bit. Ger de symptom som du beskriver. Själva bussningarna är inte så dyra, men de är lite bökiga att byta om man inte har specialverktyg som drar ur de gamla och pressar i de nya bussningarna. Klart bekvämast att lämna in bilen till en verkstad som har specialverktyg, då blir det ändå inte så blodigt dyrt. Finns ganska mycket skrivet om detta, använd "sök inlägg" för att komma åt äldre trådar. Lämpligt sökord kan vara "silentblock". Finns även ett gör-det-själv-tips ute till vänster, gäller förvisso inte E36, men principen är densamma. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| vilket är de jag bytt om jag förstått rätt .. de sitter framför bakhjulen på en arm | |
|
Det här med benämningar på bussningar i bakvagnen på E36 är ju en soppa. "Silentblock" kan tydligan vara vad som helst, och när en pratar om dessa tror en annan att han menar något annat. :-) Jag tror Johan B syftar på de fyra stora som du nämner. Dessa fyra tycker även jag passar bäst in på benämningen silentblock. De två du har bytt kaske även de kallas silentblock av en del, men jag tror det är mer korrekt att kalla dem bärarmsbussningar. Om det knarrar och knakar så tycker jag definitivt att du ska ta en titt på de fyra stora. Kolla även på infästningan av dassa i karossen, det har hänt att det spruckit där och då låter det illa. |
|
|
De bussningar som jag pratar om ser nästan ut som något förminskade läskburkar. Diametern är ca 60mm. Det finns fyra stycken av dem i bakvagnen och de håller i hela bakvagnskonstruktionen...om de är dåliga kommer hela bakvagnen att röra sig okontrollerat = instabil bil! Dessa är ofta slitna och ger som sagt de symptom du beskrev. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla även bussningen som sitter på diffklumpen. Om den är dålig så kan man få klonk-ljud. Men den brukar mest höras vid acceleration från stillastående. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Kolla upp vid infästningarna av de 4 bussningar du beskriver. Inte helt ovanligt att infästningarna i kaross släpper/spricker vilket då ger de oljud du beskriver. Har varit med om det 2 gånger tidigare på E36or som har körts lite inspirerat. | |
|
Mmm verkar onekligen vara dessa 4 då... bilen e smått onkontrollerad ibland =) bugar å bockar för svar .. ska lämna i å kolla det då.. låter dock som en saftig slant för reparering =) tackar för svar |
|
|
Denver: Har du upptäckt att din bil är vindkänslig? Jag skulle också behöva byta dessa fyra bussningar. Min bil är väldigt vindkänslig men går väldigt stabilt då det inte blåser. Tänkte om det har nåt med dessa bussningar att göra? |
|
|
då den konstant beteer sig som att köra på tvålindränkta däck så kan jag inte riktigt svara hurvida vindkännslig den är.. men den borde vara det med =) Ringde bmwverkstad i örebro .. hmm .. de hade aldrig bytt dessa bussningar förut *skumt* och kunnde bara uppskatta priset till 4600 kr och uppåt !!! inkl material *doh* Ringde då en annan märkesverkstad (ej bmw) de visste precis vilka bussningar det handlade om och uppskattade priset till 500kr +materialkostnad.. = 990kr Öhhhh.. vilken jävla prisskillnad.. blä för bmw verkstäder :) |
|
|
OK nu blir jag SNE .. Nu har jag bytt de 4 "silent" bussningárna .. de 2 främre bakvagnsbussningnarna .. och övre stötdämpar fäste det smäller fortfarande i kaross ?!?! knirkar och har sig vid handbroms,, och viss mån forbroms lågfart.. Durrar/knattrar i högtalarna precis som om det vore nått med dämparna/fjädern alltså.. vafan har jag kvar att byta innan jag ruinerar mig helt på att hitta felet. OK ? FJÄDER? (har kollat.. å den är inte av iaf ) |
|
| upp ;) | |
|
Har haft klonk i bakvagnen förut och oxå haft det jobbigt att klura ut vad det var... Men på min var det den vänstra bussningen som sitter under reservhjulsbaljan på en tvärsgående balk,den håller bakaxeln vid accerlation.Alltså om du tar bort mattan i bakluckan ser du två gummipluppar både till vänster och till höger,bussningen är alltså skruvad rätt igenom balken... Den hade rammlat ner(!). Bara se vart plastplupparna är och uppskatta ungefär vart det motsvarar under bilen. Ficklampa är bra.. var svårt att se... Borde väl se ungefär likadant ut på en 318 men vad vet jag... Lycka till |
|
|
Denver, blev du av med ditt bakeaxel klonk efter du hade bytt de bussningar i bakvagnen som du beskrev ? Jag har en 328i E46 med bakaxel klonk där jag bytte både övre stötdämpar bussningarna och de främre bärarms bussningarna bak. Men fortfarande klonk, lättast att frambringa då jag drar handbromsen och rullar bilen till stoppläget(bilen går ju rulla några cm även med dragen broms). BMW's matrieal kvalite har ju varit på tapeten innan i detta forumet och jag kan säga att jag börjar tvivla även jag, min farsa har en 740 från 1992 som gått över 50000 mil och även den är ju bakhjulsdriven men inga klonk och andra tråkigheter. Men den ser ju ut som en strids vagn å andra sidan. Länk Snälla hör av dig om du vet vad det kan bero på, det återstår att byta 7 bussningar enl en preliminär prisuppgift på c:a 9.000:- |
|
|
det finns en sak du kan prova, ha bilen på en 4-pelarlyft eller liknande, och ha bilens tyngd, som vanligt över alla bussningar, lossa akruvarna till de bussningar du kommer åt, rucka och dra i bärarma osv osv, gunga bilen, och sen drar du åt igen, det kan hända att nån bussning sitter lite snett, det jag först tänker då är om du har gnissel, men testa detta ändå. du ser inget som glappar om du bänder med spett i bakvagnen då? |
|
|
Tja! En kompis hade problem med sin E-36 på så vis att det small som fan när han körde över ojämnheter. Det var fjädrarna som inte satt i ordentligt. Det sitter gummi "bulor" som fjädrarna (bak) skall träs över. Alltså, man trycker ned fjädern över denna "bula" så att den låser fjädern dels i sidled och inte kan hoppa ur vid kraftig tillbaka fjädring. Kolla det. Är ganska enkelt att fixa själv om du hissar upp bilen och tar bort hjulen. |
|
|
Jaiks, benda me spett ! Men jag tackar för de andra tipsen i jakten på de lea bussningarna... Jag återkommer med resultatet |
|
| inte är det väl nån fara att bända med spett, så gör alla verkstäder för att se, vad ska man annars göra? vrida bärarmen med en näbbtång? ;P | |
|
Nä man kanske inte ska va så känslig med sin bil, käns olustigt att ta till spett för att se vilka bussningar som kan vara kass. Jag har faktiskt lämnat in bilen nu istället. Men jag lovar att meddela vad dom kommer fram till. |
|
|
jag har ett litet klonk som letar sig in i coupen emellanåt......men såntdär kan vara knivigt att hitta ibland.Dock bytte jag stötdämparfästena bak (stödlager) och konrollerade bussningar,hjullager o.s.v. men det är kvar ändå....bmw hittade inget fel när dom kollade bakvangnen heller...vad ska man göra ? man får inse att bilen är 12 år gammal och har körts med breda sulor sen den föddes sånt äter bakvagn.Hej. |
|
|
Hej alla med bakaxel klonk på era E46, detta blev domen för min då jag hade den inlämnad på verkstad efter att ha bytt övre stötdämpar bussningarna och de främre bärarms bussningarna i bakvagnen. Klonk uppstår ibland vid växling men kan vara svårt att få fram. Mitt klonk som kom då jag bytte växel ovarsamt (ej möter med gasen, vilket man alltid gör) berodde på glapp i bakaxel klump (diffhuset) men låg väl innanför BMW's bytes gräns, vilket jag var glad för eftersom bilen inte har någon garanti och antagligen skulle kostat skjortan att byta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.