|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns det V10:or? Om inte, varför? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Udo: Nya BMW M5 har en v10 sist jag kollade efter. Även Viper och alla F1 bilar har det. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Länk Hjärnsläpp... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Kan bli så ibland :) Och man ska nog inte förvåna sig specielt mycket om det skulle visa sig att någon har byggt en V7:a eller något liknande :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Det finns ju raka 8:or med :) Har dock inte fått tillfälle att lyssna på en sådan irl.... Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Raka 7:or finns det också. Flygmotor då :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Länk Hittade en lite kul l änk i ämnet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En lätt mossig tråd som råkat få liv igen... Kan ju säga att det knappast är nåt Hemi med Volvos S80, samt att det idag sannolikt bara är just denna Chryslermotor som har Hemisfäriska förbränningsrum. Ja den har vad jag vet knappt ens det då man för att ha en chans att få till förbränninbgsrummen nog bra för moderna avgaskrav mm. tvingats att ha en klart större radie på utrymmet samt mindre vinkel mellan ventilerna, vilket gör att det blir lite Hemi om man säger så... S80 och i princip alla moderna bensinmotorer har sedan rätt många år nu anammat den annan f-rumsdesign som är mycket effektivare, nämligen Pentroof design. I dagens läge med tuffa avgaskrav och jakt på bensindroppar så är den gamla Hemitekniken rena dyngan. Dr Tinnitus |
|
|
Volkswagen har V5:or :) Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Jag har lyssnat på en rak 8:a. =) En trevlig upplevelse! Den var nästan 1,5 m lång... Från min tid i pansartrupperna hade vi en stridsvagnsbärgare, ett strvchassie med en enorm vinsch. En rak 8cyl motor drev en generator-generatorn drev en elmotor som drev vinschen - och en pistong, det var en evighetsmaskin! Ljudet av 8:an var mycket njutbart =) PS För att knyta till motorkonstruktioner: Bärgarens huvudmotor (och övriga centurions) var en konstruktion från slutet av WW2. 27 liters V12 helt i lättmetall DOHC och 4 ventiler/cyl Dubbeltändning Oljevolym 55l |
|
| Finns ännu värre modell. 502cui hemi.....den värsta av dom värsta. Kunde endast köpas på beställning. | |
| Angående post ovan, jag kanske är korkad men jag kan inte förstå hur man kan spara bränsle genom att stänga av cylindrar. Låses ventilerna i öppet läge eller? Det är ju fortfarande pumpförluster genom att dra runt kolvarna. Känns som en riktigt usel ide enligt mitt förstånd. Borde gå att göra en i grunden betydligt bättre motor i såna fall. | |
parolof |
no comment;-) |
bustorp |
Parham: Vem hade 502´? Var hittar jag info om den? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
betriebsanleitung3 |
Ingen hade 502 Hemi, det är eftermarknad. Den riktiga Hemin tillverkade Chrysler mellan 1951 och 1958, det började med 331 och avslutades med 392 som även gick att få med bränsleinsprutning. 426 är en hemi, men har invinklade ventiler för att inte ta så stor plats som exvis 392 gjorde. 1959 övergav man Hemin för att återgå till normala förbränningsrum, 1960 kom man istället med crossram för att öka vridmomentet. Exempel: Länk 1964 började man tävla med 426 Hemi, för att 1966 släppa en lugnare version i produktionsbilar mellan 1966-71. |
betriebsanleitung3 |
Först med Hemi liknande motor var Peugeot 1912, annars får väl, till er glädje, BMW sägas vara den första producenten av Hemibilar i och med 328 Roadster i mitten på 30 talet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.