AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.770

Hemi V8-motorer

Sida 1 av 2
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Vad är det som är så speciellt med dessa motorer?

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
När man inte belastar motorn så mkt, så stängs ena cylinderraden av. Vid gaspådrag drar alla cylindrar igång igen. En snillekonstruktion som spar bränsle. MB hade samma/ett liknande system som tillval på S-klassen förrut. Men de slopade tekniken för ett tag sedan då ingen beställt det på tre år!!!

MVH
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det speciella med Hemi-motorerna var väl just det hemisfäriska förbränningsrummet, som gav mycket effekt på den gamla goda tiden. Motorerna blev på sätt och vis legendariska.

På dom nya hemi-motorerna finns cylinderavstängning för att spara bränsle. Ovanligt, men det är väl inget direkt nytt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ok, då vet jag. Tack.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Ur Nationalencyklopedin:
hemisfä´r subst. ;en ;er
Ordled: hemi-sfär-en
3 halvklot särsk. om norra el. södra halvklotet
Hist.: sedan 1776; till grek. he©mi- 'halv-' och sfär

Innebär detta att förbränningsrummet är halvklotsformat i en Hemi-motor?

/Udo Dirkelsniff
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är förbränningsutrymmet i toppen som är hemisfäriskt utformad i "Hemi-motorer".
Denna utformning ger bra möjlighet för ventiler och tändstift att placeras optimalt.

Som redan nämnts gav detta mer effekt än de utformningar av toppen man hade använt tidigare.
"Hemi" blev synonymt med högeffektsmotorer i "muskelbilarna".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Värst var Fords 429 Boss Hemi, ventiler som kaffefat ca 600hkr från fabrik byggdes nog nog inte så många flera än 500ex-1969-70. Mest känd är dock ju Chryslers 426 Hemi ca 425 hkr.
De flesta motorer idag använder den principen med vinklade ventiler i hemisfäriska förbränningsrum men har då flerventilsteknik istället för "jätteventiler" som användes förr.
En nackdel med vinklade ventiler är att du får en trycksida i ventilstyrningen vilket ger ett högre slitage än på en ventil som är rakt monterad i styrningen.

///MVH Hasso
Länk
Följdfråga: Vilka nackdelar finns det med hemisfäriskt utformade förbränningsrum? Dyrare att tillverka eller?

/Udo Dirkelsniff
Snabbt jobbat Hasso. Svar innan jag ställt frågan;-)

/Udo Dirkelsniff
Jo huvudsyftet för både ford och chrysler med att använda hemi-
sfäriska förbränningsrum var ju att då fick man plats med
mycket större ventiler.
hasso!
det fanns faktiskt en ford-motor till som var ännu lite värre som
hette 427soch även denna med hemi-toppar och en överliggande
kam per cylinderbank (inte helt olik en förstorad bmw-motor
egentligen) dom var på 616! hästar original!! fast dom fabriks-
monterades aldrig i några bilar utan såldes lösa i trälådor! till
race-tokiga människor,det skall enligt uppgift finnas några ex
i sverige.:)

jörgen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Länk
Så här ser det ut.
Jörgen. Jo det stämmer 427 Soch "The cammer" byggdes på 427 side oiler blocket. Det byggdes även en 429 Boss hemi för samma koncept som efterföljare som nascarmotor alltså den i grundversion som sitter i 429 boss gatversionern som hade"375 hp". Förmodligen över 400hp.
Länk
Men 600+hkr versionen hamnde dock i några gatkörda bilar, jag läste en test för många år sedan av en manuell sådan vagn.
Det var då det mest brutala som fanns, men bara i ett fåtal ex.
Inte många bilar som man kan stoppa in en tennisboll i insuget på topparna :))

///MVH Hasso
Länk
Fick tillfälle att prova en Chrysler 300 med Hemi 5.7 liters v8 senast jag var i Usa.

Mumma vad trevlig. Bilen påminner om pansarkryssaren Potemkin, men sicken motor....

Står lite motorinfo på Länk
haimaul
Flerventilstekniken har väl också inneburit att man inte behöver ha "toppiga" kolvar. Flera mindre ventiler behöver inte lyftas lika högt som en stor. Också bra för förbränningen, såvitt jag förstått. Då bli förbränningsrummet som ett liggande "D".

Dessutom bli topplocket inte typ en halvmeter brett (och därmed istället lättare) eftersom ventilernas vinkel mot kolven går att göra mindre.

Men stötstänger höll de fast vid, jänkarna, även i sina hemimotorer. Vilket J***a arrangemang på en sån, värsta plockepinnet.

Jag tycker det är intressant, jämfört med japanska och europeiska biltillverkare så skäms inte amerikanarna att göra reklam för en 40 år gammal motor...
Dessa motorer hade väl även dubbla vipparmsaxlar?

Måste bli en väldigt hög tyngdpunkt på dessa motorer...

/Anton
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Har åkt kompressormatad HEMI charger-69 för 20 år sedan, fortfarande det brutalaste jag åkt i rakt fram:))
Ford monterade i sin Lincoln i mitten på 90-talet en 32 ventilers V8 med dubbal överliggande kammar med variabla camtider mm, som med bortagen fartspärr och modifierad avgassytem och högfartsdäck toppade 300 km i saltöknen i princip rent fabrikslevererat skick tycker jag duger länge som referens faktiskt.mao helt Ok kärra :))

///MVH Hasso
Länk
Ser att många fått hem reklamen med vidhängande CD från Chrysler..
Lite patetiskt är det ju när de lägger ut texten som om de vore de enda med halvrunda förbränningsrum i topplocket osv. Och så stötstänger och 2-ventilsteknik, ock ock...
Jänkarna har säkert byggt många "brutala" vinkeljärn genom tiderna och visst låter dom mysigt, ingen snack om det men frågar man en kännare och ber om ett ärligt svar om den bästa V8:an genom tiderna så blir nog svaret (fortfarande) MB:s aluminiumspis.

FP
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
folke;

exakt, jag var ex precis ute på lunchen och åkte Volvo-Hemi Biturbo -04:a...

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
...även kallad S80 T6.
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Vad kan den göra då? Rotera grillspettet?
V8:or ska jobba, som här:Länk
Eller här: Länk

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.