AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.097

E36 Tasig tomgång

Sida 1 av 2
Anton8
När man kör bilen börjar den helt plötsligt rycka och dö till under ca 1-2 sek för att sen gå bra igen
På tomgång svajar tomgången mellan ca 1000-500 med jämna mellanrum och helt plötsligt kan bilen bara stanna.
Startade den nu kall och tomgången var orolig mellan 1000-500, den går helt bra men plötsligt sänks tomgången snabbt till 500, sen stiger den...jag höll sen ca 2000 i 1min men då dog den inte alls eller gick dåligt på något sätt.

Tilläggas kan väl att den alltid startar bra, varm som kall...Vad kan jag ha för fel? och hur löser jag detta billigast och snabbast?
Hi
3
Hi speed
328i-95
Hej! Har du kollat gummibälgen vid vid luft- massemätaren så den inte är sprucken, det kan även vara luftmassemätaren som är kass.Testa ock tag bort kontakten vid den /ett ögonblick vid tomgång, är tomgången bra då är det troligen "mätaren". Oljade sportluftfilter kan ibland ställa till problem med LM-mätaren. Mvh, Björn.

B.P
Anton8
Ska testa med kontakten..det är nytt originalfilter i den!

Farsan sa att när han kört så dog den helt plötsligt kanske 1,2 sek för att sen gå bra igen...Så vad jag förstår är det som inte bara svajjig tomgång...Och den går dåligt både varm och kall
Anton8
Testade ta bort kontakten och starta bilen! Då gick den helt jämnt...Är det då bara att byta den?
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Anton8> testa iställer att lossa kontakten med motorn igång... om motorn inte reagerar då är den troligen förbrkad! Dyra saker hus som helst, inget man byter i onödan!
Anton8
Ok slka testa men gissar att den då börjar gå jämnt och fint
32
2
328martin97
328i coupe-97
jag hade inne min på rep nu i torsdags och dom bytte en givare till vevhus lagret eller vevhus staken ,kommer inte ihåg riktigt,men jag hade precis samma problem med min och nu är dom borta,,
Anton8
När den börjar gå dåligt och jag drar ur kontakten från LMM..då går den igen jämnt och fint...sätter jag på plats sänks tomgången direkt en sväng sen går de bra några sek och börjar sen gå tjockt till och från och stannar nästan...tar jag igen bort kontakten och låter den vara borta i ca 5 min så går bilen helt perfekt undertiden!
Kan det ändå måntro vara den givaren som är fel? tycker det borde sitta i LMM att den ger helt fel signaler
Anton8
Gick din dåligt både varm och kall?
har samma problem på min e36a! dock inte alls lika allvarligt!

händer kanske 1 gång i veckan om ens det, att när man startar motorn, oavsett varm eller kall, så dör den i 1 sekund för att sedan gå perfekt igen...som sagt händer detta väldigt väldigt sällan så jag har inte stört mig på det, men kan det kanske vara tecken på begynnande fel ?

MVH
Johan K
AC
188
ACAB
325coupe 93a
hade exakt samma fel på min om du kör med bilen o varva ur den så ska du se att den inte orkar efter 4500rpm så va min + att jag hade sjukt dasig tmg jag bytte stift o lmm nu går den kanon som en beemer ska göra hoppas du hittar felet snart

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Anton8
Stift har jag bytt för en vecka sedan..men verkar som att man får chansa på att byta LMM eller den där givaren
Anton8
Vet någon vad denna brytare heter?
Läs vad som hände när jag leket med kontakten till LMM och snälla hjälp med vad jag ska testa byta först
Anton8
Om jag vill testa med en annan vevaxelgivare så vars hittar jag en...Alltså någon spec skrot? Tycker det är omöljigt att hitta beg delar....
AC
188
ACAB
325coupe 93a
bildelsbasen.se

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Anton8
Bildelsbasen är överreklamerad..ska höra med NFS.nu tycker de borde finnas fler som säljer beg delar som just dom här!
Anton8
MEn läser här på forumet att bilen gått mest dåligt varm för dom som haft fel på Vevaxelgivaren så nu är man osäker igen.
Men vad jag tyckte så ryker den mer när den börjar gå dåligt och tyckte den luktade soppa oxå!!
Anton8
ingen?
Anton8
??????????????
Anton8
Den ryker vitt som faaaan när man varvar m.m och när man luktar på avgaserna luktar dom myckwet bensin....är det en fäljd när vevaxelgivaren är trasig eller är det LMM?
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Kolla bilen på båda sätt när den är kall..

En morgon med LMM i och en ur..

Den morgonen den går som bäst borde det lukta mindre bensin (LMM ur).. Då borde det vara den iomed att vevaxelgivaren är kall båda morgornarna.. Annars om symptomen är lika så kan den vara på G att ge sig..

//Vyper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.