AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.297

Trimmar M40

Sida 1 av 2
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Håller på och plockar isär min lilla M40 spis. Ska renovera topp. Samtidigt porta, plana och byta till trimkam.

Någon som har något mer förslag om vad som kan göras? Grenrör, sprut och insug, vad kan man göra med det? Gärna saker man kan göra själv. Eller som farsan kan (duktig mekaniker.) Eller hitta på skroten.

Vill ha sveriges snabbaste M40 sugmotor!! ;D

Tycker inte om svar som: "Köp en M5:a, 525 etc.."
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Varför sugmotor? det blir ju så dyrt och ger inte mycke efekt om man inte ska borra block o öka volyvmen, byta sprut mmmmmm för att du ska komma upp i tex 170hk kan du säkert bygga två turbomotorer, eller rvovera när den rasar: )

håler på med det själv, skulle ha varit klar med den till sommaren men det kom lite annat ivägen, så i vinter blir det bygga av, alla grejer ligger hemma å väntar
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Varför sugmotor? det blir ju så dyrt och ger inte mycke efekt om man inte ska borra block o öka volyvmen, byta sprut mmmmmm för att du ska komma upp i tex 170hk kan du säkert bygga två turbomotorer, eller rvovera när den rasar: )

håler på med det själv, skulle ha varit klar med den till sommaren men det kom lite annat ivägen, så i vinter blir det bygga av, alla grejer ligger hemma å väntar

Länk
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
ras-kalas:
Jo har varit inne på det också men jag vet inte riktigt ännu.

Något som vore till stor hjälp det är att lista alla grejor man behöver göra och behöver ha. Och sen pris på det.
Du får gärna lista det du har och ska göra.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Blir inte så dyrt heller föresten. Farsan gör ju allt själv. Bra med kontakter finns det med. Det som kostar blir väll det man köper på skroten isf..
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! M40 1.8L motorn är ju som gjord för att turboladda,med 8.8:1 i kompförh och oljekylda kolvar! :) med 0.7-0.8 i ladd bör det ganska enkelt bli en rolig motor...Ska själv göra det i vinter! :)
Någon som gör/gjort seriösa grenrör till M40-motorn?
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Petri:
Men det låter inte allt för billigt...?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Stålnacke: Inte billigt..? med ett seriöst grenrör menar du!? ,näe förmodligen inte.*s*..men det går att göra en turboinstalltion rätt hyfsat billigt...om man gör en adapter själv och plockar delar från skroten(tryckrör/slang,IC osv)...
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
tänkte mer på att själva kompsänkningen lär ju kosta. oljekyldakolvar osv :S ingen som kan något annat än turbo här eller? ;D
Ro
92
RoGGaH
318i -89
1602 -75
Jag har en M40 i delar den har gått 3000 Mil
om det är någon som behöver delar.
Det skulle bli en reserv motor till en rallybil men det blev inget av det sen har den legat i 10 år
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Stålnacke: M40-motorn (1.8L) har ju redan lagom låg kompförh och oljekylda kolvar från fabrik....det var ju liksom det som var vitsen... ;)
Ma
54
Mackan999
E30 M3 replica
Petri: Jag ska börja bygga ett grenrör till min M40.. måste bara hitta någon som kan fixa avgas- och turbofläns.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Mackan999: Det låter trevligt.. :) Hoppas du tar lite bilder sen när du fått klart grenröret...
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
RoGGaH:
Hur mycket ska du ha för toppen? Maila unik@uk2.net

Petri:
jaså. okej då.

Men turbo är väll också ett alternativ. Men isf så kan man ju både köra turbo och trimmat.. Men om jag planar och portar topp ökar ju komp. Ökar det för mycket för att palla turbo då?

Antaglingen inte så bra att plana den aldeles för mycket.
Ro
92
RoGGaH
318i -89
1602 -75
Stålnacke:
Det är tyvärr hål mellan avgaskanalen och vattenkanalen
(på 4-cyl tror jag det var). Den är portad och den som portade tog väll lite mycket där. (fast det ser inte ut som det är mer taget där än i nån annan.
Ma
54
Mackan999
E30 M3 replica
RoGGaH: Du har mail..
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
RoGGaH:
hmm okej ja då var det nog tyvärr inget.

får se vad som händer med min lilla motor. kom gärna med förslag.
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Jeg har sinterlamell og trykkplate (sachs race) til 318/518 liggende! ;)

Ta kontakt om noen er intresserte i det.. ola(a)sunndals.net

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
Hur solid e m40 motoren? Kan man ladda 0,7-0,8 uten att skifta ut kolvar, stakar, toppakning o.l.?

Vet lite om m40 i turbosammenheng, så kom med tips og erfaringer om m40 turbo!
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
stålnacke:
lite seg med svar, datorn pajade.

jag köpte en mitsubishi snurra av en kompis för 500:-och fick en oljekylare på köpet. köpte en saab 900 IC och spridare till samma bil för 400:-, iövrigt orig-sprut
tryckrören är avgasböjar å rör 2,5" å svetsas
jag tänkte byta ramlager 700:-/alla å vevlager 120:-/par annars kommer den börjar den säkert knacka efter ett tag.
grenröret ska jag bygga själv, köpte 4m rör för 200:- ska böja dom i en rörbock sen.
dumpventilen ska pappa svarva åt mig, lånde dubblekolvig ifrån dahlems av en polare, å dom var så simpla så det går hur bra som hällst att bygga en själv om man har svarv å är kunnig

har funderat på kompen men 8,8:1 borde räcka. det där med oljekylda kolvar, stämmer det?? viste inte jag.
det där med oljekylaren har jag inte löst än sitter ju insatsfilter å man måste göra en adapter

sen till kommer rätt mycke som slangar packningar mmmmmmm

Nästan allt finns på skroten det är bara att leta

Länk OBS anvädar namn:beemerboy
lösenord:beemer

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.