|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Kyl från 9000 16V passar perfekt. På nedre kylslangen blir det en skarp böj. Har du slangarna från e30 och 9000 går det att få till en vettig lösning. m30 i e30 |
|
|
Okej, då ska ja se till att få tag på en sån på nån skrot. Är de fram med kapen och svetsen för att få till nå vettiga fästen för kylaren? MvH Björn |
|
|
Ja, fram med verktygen. Se till att få med gummibussningarna som kylet står monterat i. m30 i e30 |
|
|
nu jävlar rullar skrotet :). var ute å provkörde typ utan avgassystem (hängde slappt 3 cm ovan marken) och den gick frammåt iaf! ska fixa avgassystemet och en elfläkt så ska man nog kunna ragga fjortisar vid lokala shellmacken inom kort ;). ni som hört att jag haft problem kan jag berätta vad som löste dom också: fuska dit jord på sopparelät för motorsyrningen verkar inte vilja göra det (satte igång pumpen), koppla soppan åt rätt håll (fick fart på spridarna), koppla in den lille gröna kabeln från handsfacket på tändspolens kabel (gav gnista) och sist: bytte fördelarlock (gav starkare gnista). ibland blir man så arg på sig själv :p. |
|
|
För att Inte Öppna fler trådar " brukar jag vara rätt bra på " Så frågar jag här :.. Är det nån som kan bekrefta att det går att köra med e34 tråg å bara en halvan av pumpen,,, läste nåt om det i ett tidigare inlägg ... ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? /// knoddas |
|
|
Det går, använd e28 pump och bulta ihop med e34/32 pickupen om du vill. Pumpen är samma. |
|
| nu sitter avgassystemet hyffsat bra iaf! å kraften är helt underbar ;). en motorvägskryssare i e30-format... m535-låda å 3.25 på diffen. har inte velat köra fortare än 200 än men där finns hur mycke som helst kvar att ge :D. | |
|
vad kör du för nått e30 318?.. vore snäll om du hadde lust att skriva problem som dök upp med mera,. och vad du ´kör med för grejer. mvh /// knoddas |
|
|
jo jag bygger på en väldigt fin 318 '90 problem: * motorn fick inte plats :p. slå lite tills d passar. tog väl 10 minuter kanske.. använde baksidan på en lite yxa och slägga. väldigt mjuk och lättformad plåt * får inte plats med fläkt. använder motorfästen beställda från www.e30.de. främre hålen = motorn så långt bak d går me dessa fästen och 325-motorkuddar. har inga problme med kylningen trots bristen på fläkt. endast vid tomgång och långsam åkning stiger tempen lite... * elen. hade problem då pumpen inte funkar utan att man fuskar dit en jordkabel. styrboxen verkar inte vilja ge signal till den. ingen tändning utan att man kopplar in den lilla svarta kabeln som kommer ut från lådan och in i handskfacket på min bil, till grön på tändspolen. (jag kör motronic-motronic (318 e30 - m535 e28)) * kylarlslangen är för kort. fick ful-skarva dit några dec men d håller tätt än så länge. sen hade jag massa andra problem men d var bara för jag va klantig och glömde kolla saker innan ja satt dit dom :p kör med motor från m535 e28 '86, diff från 52x diesel men tror inte den e därifrån från början då d är diffbroms på den. samma som stora e30-diffen. kardan med främre delen från m535an och bakre från 318. samma tjocklek. kortade främre biten 7cm tror ja d va... fick den kortad och balanserad ordentligt på firma utanför sthlm. hette svea bilverkstad eller nå sånt. dyrt men bra. kylare från m535an. tror d sammanfattar d mesta... är inte så svårt om man har tålamod å fixa d. jag hade precis lärt mig byta tändstift innan ja började ;). tyckte aldrig det kändes omöjligt (var nära när elen + 10 andra saker strula samtidigt dock). man lär sig rätt mycke :). |
|
|
jo det var bra förklaring,,, en fråga ifall du vet,,, på din 318 motronic,, har du en rundkontakt till säkringboxen "eller"... å iså fall hur många stifft sitter det i den,,, är det exakt lika dan kontakt på motorn? /// knoddas |
|
|
jo d är en rund på säkringsdosan till min 318. på motorn är den fyrkantig (rektangulär) och har inte lika många kablar/stift som den på 318. färgkoderna gick dock ganska bra att följa. dom viktigaste som tändning och sånt hade samma färger på båda bilarna. oljetryck fick jag testa fram. visste var kabeln kom från motorn men inte i bilen så d va bara att koppla ström på alla man inte visste vad dom gjorde så tändes lampor inne i bilen :). akta så du inte bränner nått bara. minns inte hur många stift d är på kontakterna. alla används inte heller. |
|
|
bra bra då. vet jag... /// knoddas |
|
|
NåN som har bilder på baknad torped. för m30 motor i e30 ? /// knoddas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.