AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.443

M30 i E30?

Sida 2 av 3
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
tja
håller på med e28:ans m30b28 i en e30 320...

har bytt pump å tråg till e34:ans m30. ska köra med e30.de motorfästen. men kardanen...

*ni säger att det går att ta främre delen från en e28... antar att ni menarfrån en typ 528-535 då? men hur långt bak hamnar motorn då? måste man banka in torpeden 4 cm å använda e30.de motorpositiion 3? passar inte e28 främre rör med 320 bakre rör? eller hur långt isär vågar man dra dem???

*nån som vet hur den rektangulära kontakten från m30b28 -83 motorhärva ska kopplas ihop med 320 -87(utan katt)?
går det att ta en 320 kabelstam å dunka på motorn eller måste jag "tjuvkoppla" om kontakten?

tack /viktor
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
När jag gjorde kardanen hade jag inte bankat i torpeden. Tror inte att det funkar då. Dom andra har nog gjort på annat sätt...

Alltså, inte med 528+323 kardan.

Länk

www.reptil.nu
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
När jag kortade kardanen gick det till så här när motor+låda satt bilen: Ta hela e30 kardanen(bakre delen sitter monterad på bakaxeln samt mitten hänger i upphängningen)kapa den ca 10 cm från växellådans yoke.
Ta M30 främre kardan och markera längd måttet exakt mot knuten i upphängningen. Kapa röret helt rakt. Det går lätt att markera om du använder en kolvringskompressor runt röret.
Förmodligen så är m30 röret grövre än e30 röret. Linda eltejp längst fram mot kapet på e30 röret så det passar exakt i m30 röret. Gör samma sak längre bak på e30 röret. Gör rent svetsytorna noga-skjut in e30 kardanen i m30 röret och svetsa ihop. På detta vis funkade det för mig,har inga vibrationer alls.
Lite väl långt svar men....... Hoppas det löser sig.

m30 i e30
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
ska till att lämna in min nu. jag har mätt ca 100ggr och har använt en vägpinne (oranga) och sågat till den i precis den längd jag vill ha och kommit fram till att jag behöver korta nästan 7 cm. använder främre delen från m535 e28 och bakre delen från min 318 (samma grovlek).
har bankat torped så pass att jag använder pos.3 (så långt bak som möjligt).

ni som byggt e30 med m30 använder ni vibrationsdämparen? d tunga hjulet som sitter längst fram på kardan alltså. mitt har råkat ut för en olycka eller sabotage och jag orkar inte skaffa en ny och fick höra från en bmw-meck att man kan skita i d... stämmer d? bilen kommer gå 250+ km/h och jag är livrädd att kardan ska börja vobbla och slänga mig av vägen.
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
ok.. men eltejp.. jag svarvar hellre till ett rör som passar i m30 kardanen och utanför m20 röret...

men ensystemet då? på 320 sitter rotorn på insugs sidan.. så jag antar att jag har k-jetronic på den. men 528 -83 lär ju ha samma.. iaf INTE motronic.. har jag rätt eller är jag ute å cyklar?

sen har jag ju det här röret som går in/ut(?) ur grenröret. har hört att det ska vara avgaser som skjuts in i insuget för att minska utsläppen... men det låter ju som ett jävla skämt.. eller?

/viktor
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jag kör på en motor från en m535 och dom har alla motronic, detsamma med den 318 jag bygger på så jag har inga problem. klipper bara kontakten från e30ns elsystem och kopplar in m535ans elsystem på e30ns säkringsdosa.

dom rör du snackar om tror jag är vevhusventialtion. dom ska kopplas till luftburken för att motorn ska suga i sig d igen och ja d e för miljöns skull vad jag vet. jag har dom inte inkopplade. får pumpa rakt ut i motorrummet istället.
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Eltejpen är ju bara till för att centrera innre röret i det yttre. Sen svetsas allt ihop och blir stadigt. Låter oseriöst men funkar utmärkt.

m30 i e30
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
nja.... det går rör från topplockskåpan in till insugshuset... men det går oxå rör ifrån de 2 grenrörs halvorna direkt in till luftfilter boxen... vet inte om det flödar in i grenröret eller om det flödar in i burken.... detta finns bara på e28 seriens m30 motorer...

men det är väll så att de moterer med en platt tändfördelar dosa i fronten på toppen med alla sex kontakterna på en halv sida utav den har motronic
och
de som har kontakterna i cirkulär utformning ovanpå fördelarn har jetronic?

annars ska det la gå å läsa på ecu:n men varken 528 ans eller 320:ns ecu står det inget annat än bosch... och dom ser likadana ut till utseendet...

/viktor

B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
320i -87 har LE-Jetronic. inte K-jetronic.

Länk

www.reptil.nu
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
nu ska vi svetsa ihop m30 kardanen med 320 kardanen..

dom ska köras in i varandra.. inre diameter på m30 kardanen är ju 56,6mm och yttre på 320 kardanen är ju 50mm.. d e ju en glipa på 3mm hela vägen runt...

håller det för att svetsa på?
blir d inte ostabilt?

Pu
112
PutteJ
M535i -85
Se bara till att sätta 4 punkter symetriskt runt om innan du lägger svetsen borde det bli bra. Ska du migga eller tigga fast det?
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Bättre att svarva en hylsa som passar i M30 kardanen som du sen sticker in 320 kardanen i. Med bra passform givetvis.
Ligger du tex på 4000 rpm på 4:ans växel så snurrar ju kardanen också med 4000rpm, är den bara lite, lite sne så lär du märka det ganska ordentligt.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
elfråga:

jag har suttit me elschema (färgerna stämmer inte så bra) å stirrat och har hittat 9 kablar från motorhärvan och motsvarande in i säkringsdosan. det betyder i mitt fall att jag har 3 kvar från motorhärvan. dessa finns inte på mitt elschema.
det jag redan hittat är:

tändspole (grön)
oljetryck (grön/brun)
soppapump (grön/lila)
vattentemp. (brun/vit)
strömfördelare (grön/gul)
startmotor (svart/gul)
generator (blå)
serviceindikator (vit/blå)
vattentemp (röd/brun)

vad har jag missat? min 318 jag bygger på hade totalt totalt 14 (använda) kablar in mot dosan och m30n jag slängt ner har 12 (9 kända 3 okända).
färgerna från motorn som än saknar motsvarande i dosan är:
vit/blå, vit/svart och blå/lila. nån som kan gissa vad dom gör?

motsvarande i dosan som saknar kontakt med motorhärvan är:
grön/vit, 2 st vit/svart, svart och svart/grön.

nån som vill gissa på vilka som ska kopplas till vad? :)
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
(bilen jag bygger på är en 318 '90 och motorn med härva är från en m535 '86)
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
ok bra......

vi kopplade just elen och hade 3 sladdar över oxå.... det visade sig vara oljenivå givare(2 sladdar, vit å nån mer färg) och någon extra tempgivare....(blå/lila)

men allt det här va en l-jetronic bil och motor.. du har nog motronic på motor och bil... kan skilja..

har du en vit/svart över kan det vara airbag utlösaren.. ska sitta på motorn tydligen.. jag hade en sladd från bilen men inte från motorn...
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Har nu byggt en 335 men har problem med bromsservon bilen är ju en 325 -88 och motorn en M535 -86 och dom emellan är de ju inte samma vad gäller bromsservo. Så frågan är ju hur ska ja koppla in bromsservon? Kan man koppla in bromsservon mellan tomggånsmotorn och insuget med ett t-kors och backventil?

MvH Björn
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
har samma problem... servon ej inkoplad ... kikade på m20 motorn och den har två slangar in till en koppling som är en envägskoppling... kan det inte vara så att mtorons vakuum hjälper till att "dra" i broms pedalen...

kopplingen har två in på ena sidan och en in på andra..

den med en ingång ska sitta på bromstrumman övanför pedalen.. sen dom andra två ska gå till insuget. däremot är jag osäker om dom ska kopplas in innan eller efter trotteln, då det är vid tomgång vakum i insugshuset? ska ringa bmw å fråga iaf...

Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Ja man stirrar sig less på de, såg att B6:an har ju som allt baklänges om man kollar på e30.de men som ja fattar de så ska den kopplas in före trotteln den med två slangar, vet bara inte varför de är två slangar....

Trist för ja vill som ha igång de och ja har hört de blir tungbromsat om man kör utan =/

MvH Björn
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
men det ska nog vara att den ena ska sita i insugshuset efter trotteln och den andra innan... anledningen är väl att inne i insuget så är luften renad igenom luftfiltret och då servon trycker igång då man bromsar så får den ren luft... men en utav dem ska ditta på vakum sidan efter trotteln.. frågan e bara vilken? den övre eller den som är i linje med den på andra sidan...
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Funderar vad ni använder för kylare, kör nu med vanlig 325 kylare men den var i minsta laget vill till att gå varm då man står still så då går fläkten hela tiden. Vilken kylare passar, är de m535 som gäller eller funkar de från 535 E34 också? Såg att nån tog kylare från saab 9000, vilken modell 16v 2.3?

MvH Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.