AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.731

Volvo XC90 4.4 V8 vassare än X5 4.4...

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läste lite om det på aftonbladet idag... låter ju inte så kul om XC90 ska komma med en V8 lika stor som BMWs men med högre effekt....

någon som vet hur högt vridet kommer vara och lite sånt... BMW borde ju inte få pisk av Volvo i det segmentet... hade varit pinsamt...

4 Cylindrar är 2 är lite!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Står man inte ut med att en Volvo har högre effekt, får man väl köpa sig en X5 4,8is....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Precis som Johan säger så är det bara att köpa en 4.8is så kan Volvoköparen stå där med skägget i brevlådan :)

Jag skulle aldrig välja en XC90 förre X5 även om den förstnämnda skulle fås med mer motor till bättre peng, Volvon är ju inte dirket någon skönhet!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Låter märkligt? BMW:s 4.4:a har ju 320hk vilket skulle vara 5 mer än Volvos dito. Skulle förvisso inte välja Volvon om den hade mera effekt ändå.

Mugge : Undrar lite över din signatur... missförstår jag nåt eller skall det inte vara "4 cylindrar är 2 för lite" :-)

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Jag tycker Volvo ska ha en gigantisk eloge för att de inte låter sig inspireras av tyskarna att ta till vapen i det numer fullkomligt urspårade hästkraftskriget. Måste man alltid ha 5 hk mer än konkurrenterna? Knappast...

Och varför skulle det vara "tråkigt" för X5-kunderna att XC90 V8 har fler hk? X5 och XC90 är ju inte ens konkurrenter utan är två bilar som riktar sig till helt olika målgrupper. Det finns förmodligen ingen SUV på marknaden som är så macho som X5, medan XC90 inte ens gör en ansats till att vara det minsta macho utan är en ren bruksbil.

Och så ser ju XC90 ut som ett (dåligt) skämt medan X5 är designmässigt fulländad i mina ögon...

MVH
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Sist jag kollade så hade X5 4.4 286 hk.... men jag kanske har fel... jag håller inte koll på SUV-bilarna...

Ang min signatur... Pinsamt värre... tack för att du påpekade det hela...

Jag ser inte XC90 som mindre macho än X5... ser inte en SUV som speciellt macho alls iofs... men på vilket sätt skulle XC90 vara underlägsen X5 om man skulle plocka bort emblemen på huven med allt vad det innebär i status väg...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Mugge: "nya" 4.4l V8an med V-tronic har 333hk i 5 o.7 serien och 320 i X5an

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
De
165
DeWa
328iAT -96
Spelar roll. Du i din X5 sitter ju i en BMW, och det finns ingen Volvo i världen som kan ta det ifrån dig, så låt den andre killen vara först från rödljuset då, du vet ju vad du har att åka i ändå.

Och du vet att brudarna har aldrig kollat mer efter en Volvo än efter en BMW .. ;)

Kanske lite OT, men Foppa köpte en XC90 till sig själv.. & en till brorsan... & en till farsan.. Han har bra smak Foppa :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
in
438
inkognito
E34 535-92
Ja kan man inte skruva i Bmw, så duger det bra och gnälla o säga att andra bilar är bättre. "syftar inte på Foppa"

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
X5 är garanterat bästa vägvagnen, vill man köra terräng köper man varken X5 el. XC90, så sätt en XC90 vs. en X5 på Nurburgring så ser vi hur det går :)

MVH,
E38B12

X5 4.4iA Enl. BMW.SE "Effekt 320 hk vid 6100 varv/min "

Stämmer nog att den hade 286 innan faceliften.

___
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Om man nu ska ut på bana och köra, varför ska man då köpa en plastjeep...

Finns det något mer onödigt än en jeep för en halv miljon som man värken kan eller vill köra i terrängen med?
Nä något mer ointressant än vilken stadsjeep som är snabbast runt ringen är nog svårt att hitta.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW 320: "Nä något mer ointressant än vilken stadsjeep som är snabbast runt ringen är nog svårt att hitta. "

Jag höll på att trilla av stolen när jag läste det.... hur kul som helst... du har förgyllt min lunch....

men det är intressant att se vart denna tråd leder... :-)

4 Cylindrar är 2 för lite!
Mugge: Kul att man kan glädja nån ;-)
XC90n är ingen dum bil,håller i mitt tycke inte samma detaljkvalitet på inredningen som hos X5an,jag upplevde att den rasslade och skramlade rejält innifrån kupén,men i övrigt så tyckte jag att den var riktigt fin kan ju vara så att just den XC90 jag provade är ensam om skrammel.Men den var oerhört törstig vid "hård"landsvägskörning 1,6-1,7 lit/mil.V8an kommer ju från Yamaha och det kanske borgar för en mindre förbrukning än nuvarande 6an.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Så fårt BMW kommer på tal så är det alltid "men körglädjen då". Är det verkligen det viktigaste alla gånger? Skulle jag köpa SUV så skulle det för det första förmodligen inte vara min enda bil i garaget, och för det andra skulle jag förvänta mig helt andra egenskaper utav den än att den kramar vägen bra för att vara suv, men medelmåttigt för att vara en personbil (så länge vi inte snackar X5 LeMans).

XC90 har en mängd kvalitér som gör det till en konkurrent till X5 och med ett lägre pris stjäl den förmodligen en och annan X5 köpare.

Faktum är att XC90 är en smartare, modernare bil än X5an. Även om bilmodellen som sådan är 'onödig'. För att inte tala om X3.

Men visst, X5an kramar vägen bättre, är snyggare och tightare drivline samt underbara motorer. Dock tycker jag att ljudnivån är nästan irriteraned hög i kupén. Sitter man bak hör man inte vad som sägs fram pga avgas+vägljud.
"Så fårt BMW kommer på tal så är det alltid "men körglädjen då". Är det verkligen det viktigaste alla gånger?"

För många, JA, för andra NEJ! :-) Det finns många åsikter alla lika riktiga och viktiga för de som köper bilarna.

___
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
se bara på mig, jag provkörde både XC90 och X5, men föll för X3:an. Sån är jag.
/Anders
haimaul
Volvo är trist. Alltid. Oavsett segment. Det har inte med motoreffekt eller vägegenskaper att göra. Det handlar om varumärket. Jag skulle aldrig köpa en Volvo, jag skulle känna mig som en grå och tråkig människa då. I smyg tycker jag också att alla som kör Volvo är gråa och tråkiga och konventionella. Jag kan inte hjälpa det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.