AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.873

Hur mycket sänka kompet vid överladdning?

Sida 2 av 4
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
kompet blir 7.7 med alla fina beräkningar som finns.... (orkar inte skiva ut dom här....)

trött på allt dividerande fram o tillbaka så

idag har vi Rönkat en kolv (ja precis så som när man knäckt ett ben) på min svärfars jobb (han jobbar på ett lab som gör pnumatiska kolv o cylinder prototyper till processindustrin) och kolvtaket efter svarvning är 5.689 mm tjockt på det klenaste stället.

iallfall mina och ja kommer köra med den här setupen på kolvarna.

Topbone: 5.6mm alltså. det är ju helt perfekt. Och då är det din svarvning som gäller. 81mm i överkant. 80 mm underkant. och 2mm rakt ner?. Då menar jag alltså. Först svarvar du bort upphöjningen så att kolven är HELT plan. efter det 2mm djupt?

Mvh!
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
Ja av med doomen på kolven så den e helt platt sen 81.97 i toppen på gropen och 80.97 i botten så har det blivit på mina iallfall ger 7.7 i komp med 5.6 mm kolvtak vi har kollat med röngen.

om dessa kolvar inte kommer funka typ gå hål i så kommer vi tillverka prototypkovlar liknande 745 kolvarna med kraftigare kolvtak. finns en där som gjort till sin Dragracebike.

Kolvarna funkar nog aldeles utmärkt. Det låter ju iaf bra i teorin. 745kolvar ser typ likadana ut. bara lite mer "sluttning" på övre diameter och undre. Borde funka jättebra. Nu ska jag svarva :D
Är fortf lite osäker. Är det ingen "kännd" bmwtrimmare som testat själva som har något att säga ang topbones teori?. Håller detta?, finns det andra förslag som är lika bra!?. kanske bättre?..

Väldigt tacksam för svar

Mvh
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Kan inte förstå hur man kan få kolvtaket till 5,6 mm om man först tar bort 1,7 mm (upphöjningen, har mätt om) och sedan gör en grop på 2 mm, när orginal kolvtak är ca 7,7mm tjockt. 7,7-1,7-2=4mm kvar! Hur får man ter till 5,6? Eller finns det olika kolvar med olika tjockt tak?

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Jag undrar samma sak!. det är därför jag osäker
även om kolven är 8mm hög med upphöjningen så ska det ju ändå svarvas cirka 3.8mm rakt ner. blir ju som sagt under 5 i vilket fall som helst. och det funkar absolut inte, det kan jag säga redan nu... Om det nu inte på något sjukt sätt kan bli 5.6. För det fattar jag bara inte?!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Nu så, efter mycket räknande (med rätt formler!), så har de tre första kolvarna svarvats.

Först togs upphöjningen bort så att kolven blev helt plan. sedan kördes en 1,3 mm djup grop ner i kolven. Lämnade 3 mm bred squish-kant. Gropens väggar lutar godtyckligt innåt, har inte mätt eller räknat på vinkeln än.

Totalt svarvades 34 g bort av kolven, vilket motsvarar 12142 - 13076 mm³ material, beroende på vad det är för aluminium i kolvarna.

Kommer sedan att använda en 0,3mm tjockare packning än orginal, vilket kanske blir ca 0,2mm plus, efter att blocket har toppdeckats och toppen riktplanats. Jag kommer även att göra små modifieringar i toppen.

Kompet hamnar då på ca 8,2:1

Bilder på kolvarna kommer upp på min hemsida, så fort jag har fått hem min kamera...

Eftersom jag har lite kunskap i programmering har jag gjort ett litet program för att räkna komp, m.m., även detta komemr att läggas upp i mitt filarkiv på hemsida. Länk

MVH Martin

Kul att du utfört din svarvning. Själv vill jag höra en förklaring från topbone ang dehär med 5.6mm kolvtak..
Varför inte göra egna kolvar? Eller saknar ni utrustning för det?

Varför köra BMW när det finns andra bilar? Eller är det bara roligt att skruva?
Gör du kolvar åt mig till rätt pris så visst.

Varför köra andra bilar när det finns bmw?.. skruvandet är halva glädjen med att ha bil
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
Mina kolvar har iallfall ett kolvtak efter svarvning som är 5.6 mm doomen är bara en påbyggnad inverkar inte på kolvtakets tjocklek någonstans. som ja skev innan så har vi röntgat en kolv och mätt fram 5.6 på tunnaste stället
vet inte om det är olika kolvar på den tyska o svenska M30b34an men så är det iallafall har sett det med egna ögon

//Topbone
Okej. Är du säker på att du inte räknat fel nånstans på vägen?. Om kolven är 7.7mm utan doomen så hamnar ju kolvtaket på 5.6-5.7 med din svarvning. Men nu är det väll så att hela kolven tillsammans med doomen är 7.7mm tjock i kolvtaket. Dvs att det blir ytterligare 1.7mm svarvning utav dom 7.7. Och det är inte 5.6.. Förstår inte riktigt hur du kan få 5.6 efter den svarvning du gjort!. Förklara gärna..

Mvh
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Fredde535m:

Mina kolvtak är ca 5mm tjocka, eftersom koltaket är 8 mm med doomen.

Nu finns bild på kolven och mitt program upplagt på min sida.

Bild på kolven finns i dagboken, programmet finns i filarkivet under övrigt.

Länk
aa. jag vet, Men jag blir tvungen att hamna på 8.0:1 eller lägre! tyvärr ej över.. Vill fortfarande höra vad topbone har å säga ang sin svarvning...
Bmw-izze: Om du haft Kat-toppen hade du nog fått 8.0:1..
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Vad är det för komp i katmotorn?

vet inte säkert. men kat-kolvarna har tjockare kolvtak, större förbrännigsrum. samt kanaler, och ventiler?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
H*****E!!! S***N!!!

Har nu mätt kolvtaket med ultraljud och till min stora fasa var kolvtaket bara 4,4mm tjockt!!! Har även mätt med andra metoder och värdena hamnar mellan 4,4 -4,6 mm.

Det måste alltså finnas olika kolvar till dessa jäkla motorer.

Tänk nu på detta, alla ni som ska svarva era kolvar, mät JÄKLIGT noga innan ni svarvar!

Jag tog alltså 1,7+1,3 mm på mina kolvar.

Så nu måste jag fixa andra kolvar för dessa vågar jag inte åka med, de lär nog aldrig hålla 1,5 bar ladd.

Det blir nog kolvar från 745, dessa ger ju ett komp på 8:1, å skall hålla 550-600 hk, utan problem.

Va tvungen att varna er alla!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.