|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
HEJ! Har ränkat lite på kompression om man svarvar mina kolvar. Om man svarvar ner upphöjningen på kolven plus tar 0,5 mm rakt av på kolven kommer jag att få ett komp på 8,36:1. Denna nersvarvning borde väl orginal kolvar hålla för?! Vilken komp är lämplig om jag ska ladda runt 1,5 bar? Räcker då 8,36:1, eller är det för hög komp? Motorn vi pratar om är M30b34 (utan kat), med 10:1 i orginalkomp. Standard kolvtaks tjoklek är runt 8 mm. Tacksam för snabba svar, gärna fler än ett! MVH Martin -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
|
Om du vill ha 7.6 i komp gör du såhär Du svarvar en grop och utgår ifrån exact centrum på kolven. Gropen är 81.97 mm i toppen o 80.97 mm i botten och exact 2mm djup kolven är 91.97mm i diameter. Då får du en 5mm's squishyta. Sqishen hjälper till och för ner förbränningen i kolven så att det inte görs i cylindern. Varför man inte vill ha det i cylindern är för att det är mera spikkänsligt där. Svarvar du 81.97 i toppen Och 80.97 i botten får du 1mm lutning på gropen.. Och som sagt med M30b34 toppen och orginalpackning hamnar kompet på 7,6:1 efter svarvning har du cirka 6.0+mm kolvtak kvar. GL HF |
|
|
Låter intressant, MEN, när jag räknar på det du skrev får jag kompet till 9,09:1 med den svarvningen du skrev om. Eller menar du att man först tar bort upphöjningen, och sedan svarvar gropen? Tar man först bort upphöjningen och sedan gör gropen så får jag kompet till 8,35:1 Har du räknat fram de komp du skrev, eller? Hur gjorde du i så fall? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
BMW-Izze: det blir 7.6-7.7 i komp för räknar du doomens area lägg den över hela kolven, då den är 2mm hög blir det 1.3mm total volym/höjd du tar bort från kolven det plus de 2mm du svarvar får du ca 7.67 så blir det. |
|
|
Är inte riktigt med här... Volymen på gropen är (((81,47/2)^2)x3,14)x2 = 10420 kubik mm Cyl vol. per cyl = (((92/2)^2)x3,14)86 = 571693,9818 kubik mm Vol. över kolv i ÖD = 571693,9818 / 10 (kompet orginal) = 57169,39818 Ny vol. över kolv i ÖD (efter svarv) = 57169,39818 + 10420 (volym av svarvning) = 67589,398 Ny komp = 571693,9818 (Cyl. vol. per cyl) / 67589,398 ( Ny vol. över kolv i ÖD) = 8,45 Ny komp är alltså 8,45 : 1 Stämmer inte det? Har jag fortfarande missuppfattat hu ni menar att jag ska svarva? MVH Martin -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Menar ni att man först skall svarva av upphöjningen på kolven och sedan svarva ner en grop? Då får jag kompet till 7,88 : 1 Är det så ni menar, får då är jag med! Kul å räkna lite... MVH Martin -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Izze. ja det är exact så både jag och topbone menar.. Jag snacka med bmwandreas igår och han sa att det inte var nödvändigt att svarva 2mm djupt. 1.5mm skulle räcka.. Men jag får se hur jag gör.. Du verkar vara duktig på matte. Kan du räkna ut hur mycket kolvtak som finns kvar efter att ha svarvat av upphöjningen samt sen 2mm rakt ner?... Mvh |
|
|
Har nu mätt mina kolvar (M30b34 utan kat). Kolvtakets tjoklek är 8mm (+/- 0,1) vid upphöjningen, där det inte finns någon upphöjning är kolvtaket 6mm (+/- 0,15). Upphöjningen är alltså 2 mm hög (+/- 0,15). Kolven är inte helt plan på undersidan utan "skålar" sig lite. Kolven har alltså något tjockare kolvtak i ytterkanterna än i mitten. 8 respektive 6mm är mätt på det tunnaste stället på kolvens tak d.v.s. mot mitten. Detta innebär att om man svarvar en 2 mm djup grop efter det att man tagit bort upphöjningen så kommer kolvtaket vara endast 4 mm tjockt (8-2-2=4)! Håller verkligen kolven med 4mm högt kolvtak ??? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Jag tycker att 4mm tjockt kolvtak låter för lité. Jag har räknat vidare lite till (för ovanlighetens skull!! hehe) och kommit fram till att jag ska först svarva av uppsticket på kolven, och därefter plana hela kolven 1 mm. Då får jag ett komp på 8,0:1 och ett kolvtak med 5mm tjocklek. Detta borde väl fungera med 1,5 bars laddtryck?! KOMMENTERA!!! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
| 4mm låter väldigt väldigt lite. Så det är nog inget att rekomendera!. Nu får tiom jag tänka om hur jag ska svarva mina. 5mm ska inte vara några problem. men under det kan det bli riskabelt.. Och ditt sista förslag borde fungera utmärkt. Kolven blir dock platt som en fisk. och förbärrningen kommer ske i cylindern, Den blir alltså mer spikkänslig då | |
| Fan jag blir inte klok på dehär... Jag som ville ner i 7.7 i komp allefall. Nu är ju dom planerna ruinerade :( | |
|
7.7 i komp er veldig lavt vel?? Skal du kjøre med autronic eller lignende? ---- Motorer uten turbo suger.. ;) |
|
|
Glömmde skriva det förut med jag får 8,0:1 i komp om jag gör som jag skrev här över + använder en toppackning som är 0,3 mm tjockare. Skulle va intressant om någon annan räknar lite å se om dom kommer fram till samma sak som jag... -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Fredde535m: Så du menar att motorn skulle bli mindre spikkänslig om man har en grop som är 2 mm djup? Hänger med på din teori fullständigt och gropen hade varit djupare, säg typ 5 -10 mm, men att en liten grop på 2 mm skulle hjälpa så värst mycket tycker jag verkar lite konstigt... Om man jämför orginalkolven som har en upphöjning, mot en helt plan kolv så måste väl den plana vara MYCKET bättre ur spikningssynpunkt?!... -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Kör med 745 kolvarna och biturbo packningen så håller det ganska säkert. Inte helt säker på vad kompet blir men det borde väll hamna strax under 8,0:1? //Putte |
|
|
Nu blir man lite småtjurig! Har nu suttit å räknat komp med FEL formel!!! Nu stämmer inte något av det värde jag skrev här över!! Återkommer docke med nya värde när jag räknat om ALLT! |
|
|
Bmw-izze: hehe surt dedär med formlen.. Aja på det igen bara.. Satt å skrev en hel a4 sida till inlägg igår, men då ville inte autopower funka mera... Kommer inte ihåg något utav va jag skulle skriva förutom att alla mina planer ang svarvning är historia. Måste komma på en perfekt lösning snart annars blir jag tokig!!.. Låt säga att kolven är 8mm tjock. man svarvar av upphöjningen som är 1.3mm. det är alltså 8 - 1.3 = 6.7 Och ytterligare låt säga 1.6mm Då har man 5.1mm kvar utav kolven. och det BÖR vara safe med 1.5+ i ladd... Det låter som det bästa förslaget jag kan komma på iaf!. Och gropen ska vara cirka 82mm i diameter i överkant och 80mm i underkant. Det låter jävligt smarrigt i teorin. men frågan är bara om man kommer på 8.0:1 eller under. Över 8.0:1 vill jag inte vara!!! Putte: alla har inte sån tur som dig som hittar 745 kolvar stakar vev. och dessutom köper en biturbopacking ;).. Förästen, jag e kvar i hallsta. stannar tills på fredag.. Vilken osis att du inte har mobil. isf hade vi kunnat lyfta din motor idag igentligen ;/.. aja Mvh |
|
|
Min upphöjning är ca 2 mm hög ( +/-0,15 mm) Är din endast 1,3?? Låter konstigt i så fall... |
|
|
Tja. Jag tror det var topbone som sa att upphöjnigen var 1.3mm hög. Du nämnde att kolven var tjockare utåtkanterna. Du kanske mäter lite tokigt. eftersom att upphöjningen täcker en del utav kolvytan så mäter du ute i kanten på kolven när du mäter den vanliga höjden?. då blir mätvärdena mer än vad dom ska vara ... |
|
| Sorry: den är visst 2mm. jag som läst fel ;) | |
| izze: Du får gärna ge mig dina nya värden på det du räknat ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.