|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
bayerischemotor Hör jag till en av de som bara ser BMW eller? Vet inte riktigt om du delvis riktigade ditt inlägg som du skrev efter att jag hade skrivit sist, eftersom du inte fortsatte diskutera det vi snackade om..? Eller hade du inget att säga? :) Mvh Per |
|
|
P3r: Inte menade jag nån specifik, menade mera generellt på forumet. Tänker inte börja peka finger. Det vi diskuterade tyckte jag inte kom nån vart. Men min T4 varvade till 6500rpm om jag minns rätt och det gör min M5'a också, så ingen högvarvig maskin här inte. Men detta kan man ju diskutera tills öronen blöder. BMW är ju ändå bäst av alla motorer. (Den är definitift bättre än en T4 motor) Men återigen kommer vi ju till att man ska inte hoppa på BMW suveräna och överlägsna teknik på detta forum, somliga tar det som ett personligt påhopp. Det finns alltid nån tråd, nån spricka där man får saken omvänd till BMW's fördel, och detta tycker jag är synd. Att man inte kan se fördelarna nån annanstans än hos favorit märket. För den som säger nåt negativt om BMW, han blir som jag, utan nåt att säga. Dock kan jag intyga att man njuter varje sekund bakom ratten på M5'an, var just på en liten tur. |
|
| Bayerischemotor: Jag tillhör kategorin som tycker BMW är ett av alla trevliga bilmärken. Det finns mängder med andra trevliga märken som jag uppskattar lika mycket. Alla för sina egenheter och kvaliteter. Merca, Jagga, Lotus, Alfa, Maserati, Ferrari, Porsche... Listan kan göras lång över andra underbara och intressanta märken. | |
|
Bjoerck m fl, ni är medvetna om att ni befinner er på ett forum för BMW? Då förefaller det rätt naturligt att det inte är Mercedes som favoriseras bland majoriteten av forummedlemmarna, inte Jaguar heller för den delen. Inte för att man är blind BMW-fanatiker, utan för att bilarnas karaktär och koncept tilltalar en. T.o.m. mina MB-ofiler till vänner, inser att det är en markant karaktärsskillnad mellan en M-bil och en AMG. /// Olof Länk |
|
|
Jag tillhör kategorin som tar åt sig personligen när någon klagar på BMW, eller när det går dåligt för märket. Idiot? Givetvis, men jag hymlar inte med det! Anledningen till att jag är en sådan fanatiker är dock inte att BMW bygger de absolut snabbaste bilarna, inte heller att de är världens mest komfortabla bilar, MEN jag anser att BMW bjuder på den ABSOLUT bästa kompromissen mellan körglädje, prestanda, komfort, kvalité och pris. Kanske viktigast: Jag anser att BMW utan tvekan bygger världens vackraste bilar. MB/AMG bygger förbannat trevliga bilar, och jag hade inte tvekat inför att köra en, MEN BMW erbjuder i mina ögon bättre kompromisser. Om jag hade obegränsat med pengar kan ni dock räkna med att det stått ett par Brabus i mitt garage, om än i skamvrån av BMW-samlingen :)) Sedan får ni tycka att jag är hur trångsynt som helst ändå. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Olof Ovenholm: Jag favoriserar inget märke. Är en bilentusiast och kan finna lika stor glädje i att njuta av en Citroën 2CV som en BMW M3. Det är två helt väsenskilda typer av bilar fast med det gemensamt att de har charm. Jag har full förståelse för att BMW favoriseras på detta forum. Konstigt vore det annars. Däremot har jag ingen förståelse för osakliga angrepp på andra märken eller direkta lögner och påhopp. Då jag har varit med ett tag på detta forum tror jag inte behöver varken förklara eller ursäkta min uppfattning. |
|
|
Nu börjar det smyga sig in väl många faktafel och gripna halmstrån i den här diskussionen. bayerischemotor, maxvarv på E39 M5 är väl 7000 eller t o m ännu mer, rätta mig om jag har fel. Det är inte lite för en stor V8:a, kolla gärna runt och jämför med andra 5-liters V8:or. Din gamla T4:a varvade som max 6500 rpm men maxeffekten låg redan vid 5500 rpm. En helt annan motorkaraktär m a o. Äpplen och päron står närmare varandra vid jämförelse... Den sportiga karaktären hos BMW's toppmodeller kan inte förnekas. Som nämnts vid tidigare jämförelser så uppnår BMW ofta samma eller bättre varvtider på bana jämfört med mer motorstarka konkurrenter. I exemplet med Brabus skulle det kanske bli mer jämnt med 6.1-litersmotorn men det bevisar ju bara ännu mer att BMW är överlägsna när det väl kommer till de sportiga egenskaperna. För att få en Merca att gå snabbt på bana krävs rejäl effekt. BMW'n klarar sig med sitt balanserade chassi och avancerade hjulupphängningar. M-bilarna är helt enkelt gjorda för en annan målgrupp än AMG-bilarna, de är gjorda för aktiva förare. Vill du ha en bil med utrymme som vilken Volvo V70 som helst och ändå sportiga egenskaper och körkänsla så finns det inget annat val än M5. Varken bland de tyska, brittiska, japanska eller italienska tillverkarna. De kommer inte i närheten. Jag brinner för BMW men även för många andra bilmärken. Mercedes har sin charm men den är inte sportighet, därför skulle jag välja E60 M5 före E65 AMG när som helst. Jens |
|
|
Jag kan ju passa på att erkänna att jag likt Kalle, är ganska besatt av BMW. Och precis som han skriver så är inte heller jag så naiv så att jag tror att BMW är obräckbara - för det är de ju bevisligen inte. Men det är inte det som är poängen - utan att BMW i mina ögon är den perfekta kompromissen av de egenskaper som jag värdesätter i en bil. Som tidigare nämnt så har AMG hög "vill ha"-faktor även för mig, så nog är jag intresserad av andra bilmärken också. Det är bara det att i slutändan så skulle valet oftast falla på BMW just pga symbiosen av de kvaliteter jag efterfrågar. bjoerck: Sure, du är säkert objektiv i större utrsträckning än jag. Ville mest framhäva att på ett BMW-forum så bör man förvänta sig att majoriteten förespråkar, likt jag, BMW. /// Olof Länk |
|
|
Tror ni Olof, eller Kalle att jag inte skulle vara en fullhjärtad BMW entusiast. Kolla på mitt garage, Finns bara BMW, och har funnits många till i Familjen. Mina 2bröder har BMW, min Mamma, många av mina vänner etc. Och även om det är ett BMW forum borde man ju hålla sig till verkligheten. Jag kunde ju köpt Merca eller Audi för pengarna också, men valde BMW M5, speciellt med M5'an som jag handlade för 2veckor sedan kan jag påstå att jag verkligen kollade på andra märken. T.ex kollade jag på Audis S-modeller. Visst är de tuffa och snygga, men för mig var det nåt som saknades, de skulle ha varit rätt mycket billigare, men ändå valde jag M5. Dels för min kärlek till märket dels för den utmärkta balansen mellan prestanda/komfort. Så jag gnäller inte på BMW, dock lite orolig/missnöjd med vissa aspekter av kvalitén och servicen, jag prisar BMW som mitt favorit märke bland bilar för vanliga människor också. Och man måste väl kunna erkänna att det finns nåt bättre, om det verkligen gör det. Skulle jag haft råd, vi ska säga en 30-40 tusen Euro till hade jag köpt en Porsche 911 carrera 2, Viper, eller nåt annat kul. Kalle Hansen: Om du tar åt dig av andras synpunkter på bilar generellt, kan jag inget åt. Men så länge man snackar BMW som en generell bil bland alla andra bilar, tycker jag det är onödigt att ta det personligt. Och om några medlemmar på forumet vill erkänna att det finns andra bra märken, kan jag inte se det som nåt personligt mot nån. Man ska ju vara nöjd att BMW haft konkurrens under åren. Annars skulle vi alla åka omkring i en bil som skulle likna en LADA, med BMW rotorn på huven. Konkurrens gynnar utvecklingen och skiljer de potentiellt starka från de svaga, Kolla på dessa filmer om SL55 Länk Länk Funkade för mig endast med explorer, inte netscape. |
|
| Tydligen har M5 E39 7000rpm max, tyckte min spärrade av vid 6500, kanske ögonen inte hann med:) | |
|
bayerischemotor, På 1:an så hinner inte varvräknaren med så den visar mycket riktigt 6500 då varvtalsspärren går i. |
|
|
Som jag skrev tidigare, man borde kunna ha en mer objektiv syn på andra bilmärken på ett forum. Jag är som Bjoerck, jag favoriserar inte heller nåt specifikt märke. Visst gör BMW bra bilar, men som så många andra sagt: Det finns andra märken som är bättre på vissa saker. Någon sa att AMG- och Brabusbilarna skulle stanna på Autobahn.. Då är det väl lika bra att M-bilarna stannar på banan, så dom inte får pisk av (gubb) Mercorna :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Nya 6serien har inte bältesarmen som mb har haft i 20år tid,min 2,3tons ,tycker jag är allt annat än slö. | |
|
Länk Mercedes kjører på! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.