|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Sen vill jag nog protestera lite mot de som jämför nya M5:an med andra "2 Tons bilar". Är inte nya M5:an lättare än M5 E39, det är väl ändå att gå åt rätt håll. Mercedes motsvarigheter väger ju flera hundra kg mer än nya M5:an. Den är visserligen aningen tung fortfarande men den är f..n så mycket lättare än Mercedes motsv. Det är ju först när man börjar ta bort vikt som nya M5:An som det blir svårt med ljudisolering och annat komforthöjande och det är ju då som det visar sig vem som är bilbyggarkung. Jag tror på BMW. Det är ju inte speciellt svårt att få en komfortabel bil när man matar in mängder med ljudisoleringsmaterial. BMW är ju väldigt komfortabla och ändå så väger de mindre än många av sina konkurenter. /Flisan |
|
|
Johan: De var på sjuan jag menade, såklart! Det var Auto motor sport som de stod i! |
|
|
Janne2: De var på sjuan jag menade, såklart! Det var Auto motor sport som de stod i! |
|
| Jämför gärna nya M5:an med nya XJR viktmässigt. En tjänstevikt på 1650 kg är imponerande för en limousine som mäter över fem meter. Vad väger en E60 M5 in på? 1800-1900 kg? 1650 kg är en tjänstevikt som närmast kan jämföras med lilleputtar som BMW 330 och M3. Stora bilar behöver inte vara tunga. | |
|
Bjoerck: Jag tycker de är viss skillnad på 1505 kg och 1650kg. E60 530 väger 1570 kg och jag har mycket svårt o tänka mig att m5an blir nämnvärt tyngre än så. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
bjoerck, Helt riktigt, det var ju det som jag ville komma fram till även om det blev lite rörigt. E60 M5 väger enligt BMW:s hemsida 1830 Kg (unladen(EU)) vad nu det betyder. Enligt rykten så ska den vara lite lättare än sin föregångare. Bilar blir bara tyngre och tyngre i jakten på utrustning och komfort, detta måste ju vända snart tycker jag. Jag håller helt med dig att även 1830 Kg är för mycket men jag menade bara att Mercedes är ju långt mycket värre, men ändå inte speciellt mycket mer komfortabla att åka i. Så för att återgå till ämnet i tråden, vem slår vem: Gillar man att åka med och glida så kan man köpa Mercan, men om man som jag tycker det är roligt att vara vaken och alert när jag kör så sätter jag alla mina pengar på en E60 M5 vilken dag som helst. Denna slutsats är helt uppenbar och provkörning av bilarna helt överflödig. /Flisan |
|
| BMW har gått emot strömmen när det gäller vikt på bilarna. Även om SMG väger något mer än den manuella växellådan och V10an är något tyngre än 6an så har jag svårt att se nya M5an väga in över 1700 kg. | |
|
Som tidigare nämnt av otroligt många, är det synd att på detta forum får man inte klandra BMW för nåt, inte heller får man påstå för en sekund att något annat märke kunde vara bättre på nån punkt än BMW, då kommer direkt en massa motargument. Personligen har jag BMW i blodet och skulle nog aldrig byta! Men är också besviken på BMW på en del punkter. M-motorerna t.ex, hur kan BMW rättfärdiga MAF haverierna t.ex på M5 E39? Det verkar ju hända ett par ggr/år för vissa. Och visst har ju ett antal haverier av M3 E46 kommit till rampljuset. På M5board verkar det som om man ändå kan titta lite mera objektivt på bilar och olika bilmärken. Sanningen är ju att MB (även om de blivit trimmade av Brabus, AMG etc.) drar BMW prestanda mässigt. Älskar BMW, och har haft många BMW, familjen älskar BMW. Men visst finns det märken som presterar bättre, åtminstone ibland. Ta t.ex diselknacket på tomgång i min M5. Hur kan BMW missat det när dom konstuerade motorn? Visst det blev uppdaterat, men nu e det så att min bil är en -99 och tydligen har det inte stört de andra ägarna. Men redan tanken på att en V8 på 5l och 400hk ska låta som en Volvo 740 -89 på tomgång är nästan så man börjar gråta. Min bil kostade ny i Finland -99 125.000€, det är visserligen överpris p.g.a. skatter, men tanken på att man kan missa detta är obeskrivbar. Och skulle BMW verkligen ha bra kundrelation skulle de erbjuda sig att byta vanosen fastän garantitiden gått ut, speciellt eftersom det är ett erkänt fel av BMW. Måste bara få skriva av mig lite. |
|
|
De är ju tomvikten som är intressant. De låter minst sagt märkligt att m5an skulle väga 260 kg mer än 530. Frågan är som sagt vad de menar med unladen(EU) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Utifran ett "korkansle- perspektiv" skulle iallafall jag vilja pasta att skrattar mest som vager minst. Hapiness is not around the corner, it is the corner, som visa man pa internationell reklambyra konstaterade infor lanseringen av Z3 M. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Enligt Automobil 10 2004 väger M5 1830kg enligt EU-norm. (EU-norm inkluderar 75kg förare). Wendtan: 1505 kg är tomvikt enligt EU. Någon som kan reda ut de olika EU-klassningarna kontra den hederliga tjänstevikten. Den vikt jag angav för Jaggan var tjänstevikt. Tomvikten bör vara betydligt lägre. |
|
|
Relax grabbar, BMW har precis släppt den modernaste och snyggaste lyxcoupén, BMW 6-serien! Alla Mercedes SL, SLK CLK...ITK, IFK, AIK...whatever är gammalt skrot i jämförelsen! En vacket dag ska jag köra BMW 6-ser cabriolet när jag blir stor(gammal)... Dessutom passar alla MB bara till att köra rakt fram, när man kommer till kurvan så är det BMW som regerar, ingen bil levererar så mycket körglädje! BMW 4ever Länk |
|
|
Alltså, nu kom det igen. BMW e alltså helt oslagbara på allt? En Mercedes AMG SL55 slår nog en BMW 6-serie Rakt framåt, kurvor, allt. Du får säkert mer brudar med den t.o.m. Farför ska man ljuga sig själv in i BMW himlen??? För att inte prata om BRABUS SV 12 Biturbo som baserar sig på SL600. Och vad är det som är så överlägset modernt med 6-serien mot Mercedes? Inse sanningen, BMW får spö. Varför skulle BMW vara så överlägsna när det börjar svänga? Det är huvudargumentet på denna sida. ..."Citat" -Min trimmade Mercedes CL 600 blablabla drar alla era M5'or. -Ja men vänta tills det börjar svänga.... Jag tycker att Min M5 inte verkar vara så farligt spänstig när det börjar svänga. Tyckte min förra M5 E34 3.8L var spänstigare. BMW är en lite jävla bra bil, men inte är den nödvändigtvis snabbast/bäst/lyxigast. Det är en pågående konkurrans mellan Bilmärken som aldrig slutar. De överträffar varandra hela tiden. All leva i tron att BMW är bäst på allt vad än man jämför med är bara dumt. |
|
|
Varför bmw är bäst när det börjar svänga? Provkör några utav CL och SL modellerna så framstår din fråga som relativt konstig. Att BMWn är lättare, har ett bättre hjulgemoetri och ett bättre chassi är väl ganska fundamentalt. Att sedan styrningen här ljusår bättre gör sitt. Sedan är de inte helt ultimat med automatlåda och kurvor. Varför är en Porsche bättre än en Mercedes när det börjar svänga? Att jämföra en helt original BMW 645Ci mot en Brabus trimmad bil är väl lite äpplen och päron? BMWs FW26 är betydligt bättre än Mercedes MP4/19. Vad sätter Mercedes emot en ESS kompressormatad M3 CSL? Jag vet inte om Bayerischemotor är missnöjd med sitt köp, och jag håller delvis med om att märkesfanatismen ibland är otroligt hög på forumet. Men för den skull ska man inte underskatta BMW. Mercedes kommer inte ha något som kan jämföras med M6 CSL / M3 CSL på många, många år. Att BMW inte är bäst på allt tror jag de flesta kan vara överens om. Men att MB helt plötsligt skulle springa om BMW i kurvorna också köper jag inte. |
|
|
Mycket bra inlägg, håller med där Acey. /// Olof Länk |
|
|
M6 CSL? Är det återigen en sån där teoretisk BMW? :-) Jag tror många här förväxlar kommunikativ känsla och körglädje med faktisk kurvhastighet. BMW är sköna att köra men så enastående snabba är de inte jämfört med konkurrenterna. Ni har väl kollat på den film jag länkade till i tidigare inlägg. Där syns det tydligt vilken grym väghållning en Merca kan ha med rätt förare bakom ratten... :-) |
|
|
bjoerck: Precis, den mercan i den videon har nog inte många standard vagnar nåt att säga till om! Jag är absolut inte missnöjd med mina BMW, tvärtom. Men bara för att jag älskar BMW går jag inte och fantiserar om att de klår allt. Har inte kört en SL, men de Mercedes jag kört tycker jag uppför sig rätt hyfsat. (dessa har inte varit prestandavagnar) Vem har underskattat BMW? Inte jag iallafall, jag blir frustrerad på människor som har tunnelseende. Styrningen i min M5 är den bästa jag nånsin provat, men trots det finns det bilar som e bättre. M6 CSL? När kommer den? Nästa månad? Den e ju inte hemskt aktuell, eller? Dessutom tycker jag man kan jämföra BMW M bilar med Mercedes AMG, kanske inte med Brabus. Men kolla på Alpina t.ex, deras nya policy är ju att förädla dagens BMW, men de har inte sin "Racing Edge" de hade förr. Däremot är ju t.ex Brabus extremt snygga och allt förutom automatväxellådan är ju super! Det med automat tycker jag egentligen inte är så dumt. Många som inte är så hemskt ivriga på att slita i växelspaken kan ha betydligt roligare, då de kan glömma bort växlandet och koncentrera sig på styrning/broms/gas istället. Personligen väljer jag BMW framför alla Mercedes bilar, men inte gör det Mercedes ett dåligt gubb val för det. Inte för det direkt hör hit, men min kusin har en SEL600 V12 mercedes, denna kom -91 har 408Hk, vad hade BMW för motsvarande då? Visserligen 750iL, men "Panzer-Wagen" åt dessa till frukost, både på prestanda, komfort och renodlad status. |
|
|
Okej, AC-Schnitzer CLS II vs Brabus CLK 5.8. Brabusen har 400ps och 579nm mot Bmwns 350ps och 380nm. Som vanligt är BMWn lättare 1401kg vs 1592 kg. Dock har bilarna samma "power to weight ratio" 4ps/kg. På pappret är Brabusen brutalare men i verkligheten så kör AC-Schnitzer BMWn runt nurburgring på 8:16 medans Brabus mäktar med 8:38. Runt nurburgring kör AC-Schnitzer på 1:13.4 medans Brabusen mäktar med 1:18.3. Ska man tillverka extrema trimmare ska man väl sätta dem mot varandra? Mercedes AMG modeller vs BMWs M modeller är en helt okej jämförelse. CL/SL/ oavsett vad dom heter så finns det ingen som gör ringen under 8 minuter. Faktum är att de inte är nära. BMW har M3 CSL som åker under 8 minuter och BMW uppger att även nya M5 ska klara nurburgring under 8 minuter. Jag tror att M6 kommer räcka för att klå oavsett mercedes, och med en CSL får Porsche och Ferrari se upp. Mercedes gör jättefina autobahnlok, men dessa bilar bör stanna på autobahn. Åtminstånde i jämförelse med BMW och Porsche. Det finns gott om kunder som uppskattar ett monstervrid, automatlåda och lokomotivlik kryssningsstabilitet i farter över 200km/h. Men för oss andra finns bara ett alternativ och det är BMW. Tycker man att det är för svagt så är det en renodlad racerbil som gäller. |
|
|
Finns ju en CLK på 445hk också. AC's bil e ju en 3-serie, alltså motsvarande Mercedes C-klass? Jämföra AC's med BRABUS 6.1 S på C-klass, med 445hk... Inga siffror på denna runt ringen dock... Men var kör du oftare - Bana, eller motorväg? Jag vet var jag kör iallafall. Det är Motorvägen/vanlig trafik. Medel användaren av BMW M-bilar gör nog heller inte många kilometer på bana med sin bil. Man köper väl ändå bilen för vardaglig trafik, eller? |
|
| Acey: Berätta mer om BMW M6 CSL. Är detta en produktionsklar bil, en prototyp eller kanske bara rent önsketänkande från din sida? En sån där teoretisk BMW... :-) 6-serien är ingen sportbil utan snarare en trevlig gran-turismovagn. Att bygga den i CSL-skrud känns lite krystat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.