|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
Gino Siffredi |
Tjena ! Jag håller med bjoerck. Skrikande och högvarvig V10:a, låter kanske spännande i en Formel 1 bil men inte i en 2 ton tung, fyradörrars sedan. Hellre då en Mercedes med lugn och avslappnad attityd än en skrikande och stirrig M5:a med sämre prestanda. Hur blir det med kvaliten på nya M5:an ? Högvarvig V10:a med 507 hk utan överladdning, låter inte så hållbart i mina öron. BMW har ju haft en hel del problem innan med sina M-motorer, kolla bara på E46 M3. Jag tror inte att nya M5:an blir bättre än M3:an, med tanke på den extremt höga effekten ur så liten volym, det blir nog Ferrari-kvalitet. |
Gino Siffredi |
Glömde nämna att SMG-lådan i nya M5:an är säkert minst lika hållbar som motorn, det vill säga ett par tusen mil. Kom inte nu med ert stolta BMW-fantast snack ! För jag älskar också BMW-bilar och har ägt 3 st, men är inte förtjust i M-bilarnas dåliga kvalitet. |
|
Jag har också funderat lite kring hur motorerna skall hålla. Med de krav som ställs på bilar i denna klass (M5 måste väl klassas till kategorin långfärdsbilar?) så bör motorerna hålla länge. Körsträckor på uppåt 10000mil/år är inte helt ovanliga för bilar av M5:s typ. Honda har lyckats bygga hållbara motorer som jobbar på höga varv. Jag hoppas BMW lärt sig en läxa med E46 M3 och således dimensionerat M5:s V10 så den håller. Är det någon som känner till utväxlingen på nya M5? Vilket varvtal jobbar motorn på i farter över 200 km/h? |
|
|
Känns som att om förra M5:an sålde bra, så kommer definitivt denna göra det. Det har ju inte skett någon förändring av själva konceptet utan man kör fortfarande på en imponerande sportmaskin i salooncar-format med hög komfortnivå som passar sig för autobahnskörning såväl som slingriga småvägar. Den som vill vara mer gubbe köper ju förslagsvis en AMG/Brabus. /// Olof Länk |
|
|
Med nya M5 blir det väl 100hk per liter? Nuvarande M5 har ju 80hk per liter. Gamla M5orna har närmare 90hk/L M3 har ju över 100hk/L Jag tror själv mycket på hk/L när det kommer till tillförlitelse på motorns hållbarhet. M5 E39 har inte så otroligt stor hk/L mängd. Ungefär samma som min 330, och min Z4 2.2 före M5. Detta kan ju betyda lång livslängd eller? |
|
| Är det bilar som denna som E60 M5 kommer spöa på bana? :-) Länk | |
|
bjoerck, Nu börjar du förstå :D M5 Spöar AMG på bana eftersom den genomsnittlige AMG-föraren har reumatism och därför inte kan hantera sitt fordon! OBS Ironi :) Det där var verkligen en brutalt usel förare, i en brutalt kraftfull bil! Han skulle nog haft Antispinn, antisladd, hängslen, livrem, boxershorts och extra stringtrosor på sig för att kunna behärska den där bilen. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Det ryktas om att grabben i filmen redan skrivit på för en E65 AMG då han anser E55:an vara på tok för motorsvag... :-) | |
|
Som sagt Honda kan ju bygga skitbra motorer med en bra bit över 100Hk/Liter, Honda S2000 har ju närmare bestämt 120Hk/L och dom har ju inga som helst problem att få dem att hålla. Jag har själv ägt en Honda med runt 100Hk/l och den motorn var ett mästerverk utan några som helst problem. Så att nya M5:an med sina 100Hk/l skulle få problem bara av den anledningen köper jag inte. Jag kör ju själv M3 och jag älskar den bilen och har svårt att tänka mig andra bilar nu. Men om BMW inte klarar att tillverka motorer med 100Hk/liter så får man nog tänka om lite vid nästa bilköp. /Flisan |
|
|
Ja min Volvo T4 hade ju t.o.m. 100hk/l. Tycker det är konstigt mycket problem med BMW M motorer. Dålig kvalité? |
|
|
bayerischemotor: Du kan aldrig jämföra överladdat med sug när det gäller hk/liter. Det är därför bmw är lite "unika" när det gäller hk/liter. Skulle vilja se en volvo med över 100hk/l när det gäller sugmotor! Mvh Per |
|
|
Bjoerck: Ang utväxlingen så vet jag bara att den har 3300rpm vid 140km/h på sexan, inte alls speciellt lågt enligt min mening, trodde mer på runt 3000... Mvh/ Peter |
|
|
Hutz1975, Det finns ju en sjua också. |
|
|
P3r: Har inte jämför Turbo med sug heller. Jämförde uttaget hk/l mot motorns hållbarhet. Hur många T4 har ni hört som har problem/havererat? Slitaget/pressen på motorn är lju lika om man jämför hk/l. Inte menade jag nån jämförelse med turbo/sug, varifrån fick du det? Inte är BMW så unika när det kommer till hk/l, finns massor av Japsare som drar ut mer kraft per liter. Inte vet jag om 3.0l/231hk är så mycket...(330Ci) Hoppas bara jag klarar mig undan alla fel som t.ex M5 E39 har/haft. |
|
|
Nej men 360hk ur 3,2 liter är väl rätt bra? Att dessutom ha den kraften även under låga varv (inte som S2000 tex där kraften kommer över 6500 rpm) är otroligt bra. Att plocka ut högre HK/liter med turbo är betydligt ENKLARE och mindre komplicerat än att göra samma sak utan överladdning. Alltså kan man inte jämför liter/effekt förhållandet mellan en bil med överladdning och utan. Det går inte jämföra M5orna med en S40 T4 (en "ofinare" motor får man leta efter, möjligtvis turbofemman som sitter i s60r är värre). Gången, vridet, responsen. Du förstår själv. Hållbarheten är utomordentlig på M5 och M3 i stort. Det rör sig om en väldigt liten procent av alla bilar som har problem. Ibland kan man tro att det är fler bilar som har problem än tvärtom. |
|
|
Japp, jag vet Min T4 var en usel bil, som var tråkig att köra. Motorn är ju hemsk. Alla volvo motorer som jag kört är ju tråkiga. Men fortfarande pratar jag bara om hållbarhet. |
|
| Och även om M5 e39 inte lider av motorhaveri, så vad man läst har de ju helatiden problem med givare/elektronik av olika slag. | |
|
Att endast prata effekt per liter håller inte heller när man ska diskutera hållbarhet... effektuttag är ju ganska intressant också... Att överdimensionera komponenter för 200hk är ju inte samma sak som att överdimensionera komponenter för 507hk? __ Bilen: Länk |
|
|
bayerischemotor Nu pratar vi väll om M motorerna? Ang 100hk/l? Och slitaget blir inte lika mkt om du ska jämföra hk/liter i en turbomotor mot en sugmotor, då turbomotorn inte behöver jobba på så höga varv som en sugmotor måste när man ska ha ut denna höga effekt/liter. Det lät på din mening att du jämförde T4ans effekt/liter mot M-motorerna.. Finns säkert T4 motorer som havererat, iofs ingen jag hört om. Men skulle volvo peta bort turbon och fortf ha kvar 200hk så skulle den behöva varva ganska mkt mer, dvs mer påfrestningar och kanske mer ras, jag vet inte :) Mvh Per |
|
|
"Tycker det är konstigt mycket problem med BMW M motorer." Ja BMW M verkar faktiskt ha problem med motorkvaliten. Men känslan, körglädjen och komforten är vida överlägsen Honda mfl. Till och med en nyproducerad Honda har högre ljudvolym inuti cupén än min 11 år gamla M3:a. Men som sagt var, skärpning BMW när det gäller motorer. /Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.