AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.971

Nya M5 E60 får snart pisk...

Sida 5 av 8
AMG-Mercorna och Audis S-modellerna är i många fall snabbare än motsvarande M-bilarna. Men BMW:s M-bilar har något som AMG och "quattro GmbH" saknar, nämligen långa traditioner och en slags magi runt varumärket.

En RS6 t ex må vara ruskigt snabb men är bara en trimmad A6 Avant - en av de vanligaste Svensson-bilarna i det här landet. Och på samma sätt är en C55 AMG bara ett av dryga tiotalet motoralternativ i C-klassen.

Men en M5:a eller M3:a är mer än så, den har en själ och en historia. Den är en milstolpe i bilhistorien, en sann klassiker, det kommer iaf ingen av dagens Audi S eller MB AMG att bli.

Så när det gäller sportbilar handlar det inte bara om 0-100 eller om hur snabbt det går, utan minst lika mycket om bilens "själ".

Än om S6/RS6 och E55 AMG är snabba vagnar (Mercan är dessutom riktigt snygg) så kan de slänga sig i väggen direkt när nya E60 M5 gör entre. Ingolstadt och Stuttgart är helt chanslösa, snudd på rent non-sens jämfört med BMW!!!

MVH
Evol-79
bmw_chrille:
Än om S6/RS6 och E55 AMG är snabba vagnar (Mercan är dessutom riktigt snygg) så kan de slänga sig i väggen direkt när nya E60 M5 gör entre. Ingolstadt och Stuttgart är helt chanslösa, snudd på rent non-sens jämfört med BMW!!

Samma fenomen lär vi se när Audi och MB släpper sina nya prestande vagnar, vi har sett det förut och kommer nog att få se det igen.

Det är ju ganska vanligt att den senaste bilen är något vassare än konkurrenterna. Audi RS6 gav ju M5 E39 på nosen när den kom.

(ser fram mot att se M5:an i verkligheten, någon som sett den än)
Kan bara tillägga till alla BMW-freak att gamla E55;an, årsmodell -98-01, har mer vrid, (530)nm än nya M5:an E60, (520 nm). Hohoho,,,

/Henrik
Men blir endå ifrån åkt av en M3 3.0 1,2,3ans växel.. har själv testat mot polarens ;) Efter det vet jag inte, men då får man nog det svettigt.. Inte ens nya e55 kompressor med 500hk rår på nya m5an, så vridet betyder inte allt.

Mvh Per
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vridmoment spelar ingen roll om man använder växelspaken utan det är effekten som räknas. En Formel 1 motor har ungefär 350nm, dvs något bättre än en 330! Men effekten 900hp är något helt annat :).

Men det säger lite om filosofin hos MB också. Mycket vrid + automatlåda = autobahnlok.
Bjoerck - Tack ! Skrev själv för ett tag sen i en annan tråd att det var totalt irrelevant va en X5'a gjorde runt ringen när den jämfördes med XC90 V8, vilket några inte alls höll med om... Lite lustigt det där, så fort fartresurserna i autobahnkörning inte räcker till så är det alltid tiden runt ringen som är MYCKET viktigare.

E55 mot RS6 ? E55
E55 mot M5 ? M5
M5 mot XJR ? XJR

Jag lånar BMW_chrilles motivering med viss modifikation: En XJR är mer än så, den har en själ och en historia. Den är en milstolpe i bilhistorien, en sann klassiker.

I konkurrens med sina tyska konkurrenter så har bmw'n allt detta med sig. I jämförelse med Jaguaren ligger den i mitt tycke en bra bit efter, men det skulle förvåna mig om mer än en person här håller med mig ;-)
BMW-chrille,

Enligt dig så är MB e55 AMG med 476 hk, 700 nm "helt chanslös, kan slänga sig i väggen" mot BMW M5, 507 hk 520 nm. Jag är inte helt säker på att blir sådan utklassning.. eller tala du av egen erfarenhet ?

Henrik
Per,

M3;an är något lättare oxå villet har stor betydelse.

Acey,

Jag håller med dig att man inte behöver vrid i F1 bilar där man ligger konstant mellan 10-14 tusen varv/minut, men i vanliga standardbilar så är det inga fel -)

Henrik

De talas om RS6 ovan. I ett tyskt tunertest används RS6+
dvs en trimmad version på 480 hk mot E60 M5 507 hk.

0-200 Med audin tar 18 sek.
0-200 med m5an tar 14,4 sek.

Audin har mer vridmoment men blir ändå hopplöst efter :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bmw320i: Puritanerna har en noggrant uträknad algoritm när det gäller bortförklaringar gällande BMW:s bristande rakt-fram-prastanda.

Algoritmen innefattar kommentarer i stil med:

-Vänta bara tills vägen svänger
-Alla andra märken fuskar med överladdning
-BMW är snabbare runt Ringen
-Jämförelsen är orättvis
-Bristfällig förare i BMW:n

Det skönaste argumentet är att BMW kan bygga snabbare bilar och starkare motorer -I teorin! Sanslöst men sant.

Jag tycker BMW är underbara bilar. Jag tycker även att det kan bli lite tröttsamt med märkesentusiaster som är så hängivna att de vägrar inse fakta gällande det egna märket. Lite distans skadar aldrig.

Intressant psykologiskt fenomen att vissa människor kan bli så hängivna ett varumärke utan att de har något egentligt intresse i det mer än att de köper dess produkter.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag håller med Er allihop.

Tacka vet jag Volvo S40 T4 den har ingen chans den heller.

/Flisan

Bjoerk: Ingen av dom där algoritmerna behövs nu när nya m5an lanseras :)
Visst finns det bilar som sätter den på plats men dom är ganska lätträknade och är inte sportsedaner. Inte vad jag vet iaf.

/En utan distans :)

Länk
S65 AMG blir en svår nöt på motorvägen.
Nya M5:an är något utöver det vanliga. Intressant är om BMW nischar sig på rätt sätt eller om de gör bort sig med nya M5:an. Skrikande V10:a och sekventiell låda lär får dreglet att rinna hos vilken entusiast som helst, fast passar det i biltypen? Mercedes koncept med automat och lågvarviga höpresterande motorer är kanske mer passande i 2 ton limousine? För bankörning är M5 för tung. Då är M3 eller 911 bättre val. För snabb autobahnkryssning känns Merca mer naturligt med sin komfort, rakt-fram-prestanda, riktningsstabilitet och automatlåda. Vad skall M5 egentligen användas till?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Vänta nu här lite, BMW handlar väl om körglädje och inte snabbast till 100, 200 eller 300 km/h, eller har jag missat någonting?
Körglädje för mig är samspel mellan drivlina, motor och styrning. Och här har fortfarande konkurenterna, "Audi ISO2004_A6" eller "Mercedes åka_med" en sportmössa att sätta någonting emot! ..eller är jag helt fel ute?

Daniel: visst är det så, men hur vill du mäta körglädje då?
Jämförelse är ju oundvikligt i bilvärlden.

Flåklypa: Har du några officiella 0-200 siffror på S65an?

Bjoerck: Intressant fråga, vad har de övriga m5 modellerna användts till? Frakta familjen från a till b på ett underhållande sätt?
Att V10an skriker kan jag dock inte på något sätt hålla med om. Inte ens lite faktiskt, inte av de videosekvenser jag sett hitills.
Iaf i jämförelse med Bmws F1 motor som skapar rysningar längs ryggraden redan när man går från parkeringen till f1 loppet :)

Jag är ganska övertygad om att m5an inte kommer göra bort sig runt ringen.

Om man köper en m5 för att utnyttja automatläget konstant så finns som sagt mercedes bilar o välja.

Länk
Nej. Jag hittade bara på CL65 AMG och SL65 AMG.
13,8 gör CL65:an och 12,6 resp 13,1 på SL:orna.
Skulle tro att S65 ligger någonstans vid CL:ens tid, men jag tror att få spekulanter väljer mellan en S65 och en M5.
M5 skall med stor sannolikhet användas på exakt samma sätt som den gjort i nästan 20 år nu. De flesta köpare kommer inte att använda den till bankörning, även om den är bra eller dålig på det. Den kommer att användas av folk som vill ha en bil som är mycket underhållande att köra i de flesta sammanhang, såväl på kurviga vägar som på långkörningar på motorvägar eller bara en resa till affären.

Om man enbart är ute efter snabb autobahnkryssning känns S-klass eller 7-serie som ett ännu bättre val.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
wendtan: Körglädje går inte att mäta, det ska upplevas. Men jag förstår såklart att det ska jämföras, det ligger i grabbars natur ;.0

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.