|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag håller fullt med om att bmw har mer körglädje än många mb med stora motorer, men det verkar ju nu som att mb satsar mycket på körglädje för att ta köpare från bmw. Så man undrar om inte bmw måste skärpa sig rejält för att inte bli akterseglade... Jag hävdar ju att mest kraft/störst motor "vinner", även om man inte är så snabb just runt en bana, å d verkar mb oxå tycka... "Inget i livet är så nödvändigt som det onödvändiga" Nicke |
|
|
Måste ju även tillägga att bmw ända va värst för ca 10 årsedan, då fanns McLaren F1 och 850 CSi, bilar som gubb-mercorna inte rådde på med sin kraft och sportighet. Kom även ihåg när M3 E30 krossade allt motstånd, samt när M5 kom och chockade världen... Hoppas bmw kan komma tillbaka till toppen, men då har de att göra... Nicke |
|
|
Det verkar inte som om M avdelningen kommer att haka på hästkraftskriget i framtiden utan istället satsa mer på lättviktskonstruktioner för att få samma prestanda med mindre hk och mer körbara bilar. Några utdrag från en intervju med Ulirich Bruhnke chef på M avdelningen saxat från ett annat forum. ".....the time for putting bigger engines into heavier cars is over with.... we need to move back to lightweight platforms again....."; "M will stick with NA engines (no turbos) and will concetrate on lightweight constructions" Låter kanon tycker jag, tillbaka till rötterna. Problemet är ju att det är dyrare att tillverka lättviktskonstruktioner än att stoppa i lastbilsturbos i bilarna för att kompensera för vikten. En annan intressant intervju finns här Länk bla. angående varför BMW föredrar högvarviga sugmotorer framför turbo. |
|
|
Nicke M, "Så man undrar om inte bmw måste skärpa sig rejält för att inte bli akterseglade..." Tror snarare att det är MB som får skärpa till sig - detta året är det första sedan början på 90-talet då BMW säljer fler bilar än Mercedes! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
V12 LeMans |
Njutbart att M-avdelningen har samma inställning som undertecknad : Leichtbau |
|
Nicke_M: "Kom även ihåg när M3 E30 krossade allt motstånd" Merca 2.5 16V då? Hur som haver, Mercedes verkar bokstavligt köra ifrån BMW. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran, Du är bra lustig.. :) |
|
|
"Kalle Hansen" BMW är ju smarta att göra mer "mainstream" bilar som folk har råd att köpa jämfört med miljonmonster, men sedan var det ju det där med att vara värst, å visa vad skåpet ska stå oxå;). Vi alla vet att bmw säljer bra och det är viktigast för ett bilföretag. "Perran" Jag har haft M3 E30 som drömbil sedan de kom, och har aldrig någonsin läst ett enda test där mb 2,5-16 vinner över M3 E30... Nicke |
|
| Perran är bara bitter för att hans bil inte går att svänga när man kommer över 100... | |
|
Nicke_M: Att säga att BMW är smarta som gör mer "mainstream-bilar" aom folk har råd med är att missa poängen en smula. I miljonmonster finns, förutom uppenbara prestige & varumärkesstärkande aspekter även den allra viktigaste punkten gömd: marginalerna. Ett bilföretag kan pumpa ut miljoner bilar, men utan lönsamhet finns inga resurser till framtida modell- utveckling. Produktionen blir därmed lidande på längre sikt och som konsekvens även försäljningen. Miljonmonster har flera viktiga funktioner, och MB har verkligen lyckats nå dem med sina. Tänk bara, här sitter vi på ett inbitet BMW- entusiastforum och pratar om MB.. ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolo: ??? Jag skrev bara att bmw tjänar bra med stålar??? Jag tror att de även har bra marginaler med/trots volymen. Jag menar klart att dyra bilar har mer marginal, men det äts ju snabbt upp när man säljer volym... Hur som helst gällde det ju "miljonmonster" nu och där har du ju helt rätt. vi biltokar älskar ju när bilfabrikanter visar vad de kan för att visa sin överlägsenhet. Rätt igen, konstigt är berömma mb, men hänger inte bmw med här så är jag inte sen att byta i framtiden - för en massa hästar vill jag ha - hur onödigt det än må vara. Nicke |
|
|
Nicke_M: OK, överilade mig nog där med mitt inlägg, var inte meningen att kritisera eller verka överklok.. Håller med dig om bilarna, stora motorer är alltid imponerande och visst blir man lite sugen.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Jag är ganska säker på att BMW kommer att visa var skåpet ska stå med nya M5 genom att den antagligen blir en grym körmaskin som även kommer att hävda sig bra på motorvägen men det är nog inte på det fokuset är längre. BMW har redan börjat marknadsföra sig genom avancerad teknik och bantider när man presentara tider från ex. Nurburgring vid lanseringen av M3 CSL och även nya M5. Lite nya vägar istället för att bara luta sig mot massa hk och vrid på pappret. Hur långt kan man ta hästkrafts kriget igentligen? Alla som kört eller åkt i en bil med 600HK eller mer vet att det är en på gränsen till smärtsam upplevelse rent fysiskt under full acceleration, vad blir nästa Merca på 800 eller kanske 1000hk. Vilka svenssons kan hantera så mycket effekt förutom rena strippnissar oavsett vilka hjälpsystem man hänger på bilen för att få den körbar. Känns som gränsen snart är nådd om den inte redan är det. Hög effekt leder till att allting måste förstärkas för att hålla, karossen, bromsar,störredäck osv. Inte så konstigt att bilarna bara blir tyngre och tyngre och tråkigare att köra. Hur sportigt är det igenligen och glida runt i >2,5tons blytruck med 800hk och automatlåda. |
|
dansguru |
hur sportig är m3 jämnfört med lotus elise? man kör inte en 500-600hk E-merca för att vara sportig. man kör den för att man har så mycket pengar att man inte behöver fråga: "hur mycket kostar insp 2?", man kör den för att man inte inte är en fanatisk bmw förare, som inte kan tänka sig annat. jag skulle köpa MB om jag hade tio mille på banken. inte bmw. |
|
Anders S: Du är bra lustig du också, förstår inte vad min bil har att göra med denna tråd? Svider det såpass mycket för dig att Merca har mer brutala maskiner än BMW så du försöker klanka ner på min bil? Btw vad vet du om vad min bil klarar och inte klarar? Antingen så är du okunnig eller så fattas det några indianer i kanoten. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
He he heee, Mycket intressant läsning här... Blytruck... He he heee Mvh Kimmen. |
|
|
dansguru har en poäng. Jag skulle varken köpa en BMW eller en Merca om jag hade 10 millar över att lägga på en truck, och det är väl det bästa i det hela: valet är upp till var ocn en?! :) mvh Anders |
|
|
Perran: Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad du gör på detta forumet, i exakt VARENDA tråd jag har sett dig skriva i klankar du ner på BMW eller skriver att det inte kan stämma och att si och så är snabbare/bättre. Kan inte missa en enda tråd där du är positiv till BMW. Du har ju blivit avstängd en gång förut så tagga ner på attityden lite. Och att Merca 16v hänger på en M3 E30 kan du glömma, varken rakt fram eller specielt när det börjar svänga. M3 E30 var bland det snabbaste man kunde ha på bana när den kom ut, i den prisklassen då. Vad spelar det för roll om nu AMG med 1000nm drar m5:an rakt fram?! Det borde den göra med den motorn. Mvh Per |
|
|
"Kan inte minnas" ska det vara.. Mvh Per |
|
Snippen |
Hej Allihopa Läser med spänning Er diskussion. Vad man glömmer bort är ju att det är ytterst små serier ni pratar om här. Detta är ju modeller som ska lyfta de övriga modellserierna och visa att man kan. Att jämföra Mercedes och BMW är ju att jämföra äpple och päron. En Mercedes åker man, en BMW kör man skulle jag vilja säga. Mercedes har automatlåda i sina värstingar medans BMW, fram till ny M5an och M3, har manuell låda. Jag kan slå vad om , utan att ha provat, att Mercedes låda växlar mjukare än BMW:s SMG-låda i automatläge. Om jag själv fick välja så skulle jag haft en BMW för bankörning och när jag skulle ta en långtur ner på kontinenten skulle jag plocka fram min Mercedes. Sedan så får man ju säga att smaken är ju som baken. Uppenbarligen så finns det ju en marknad för dessa bilar efter som man hela tiden tar fram nya och värre modeller |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.