AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.614

318is vs 205 gti vs Alfa 33 vs CRX vilken funkar bäst som banbil?

Sida 2 av 2
Man tycker ju att 2.5 liters sexan på 170hk ska vara snabbare än en 1.8 liters fyra på 136hk.

Jag skulle iaf valt CRX, ruskigt kul bil som är hyfsat snygg också. Att en liten 1.6 liters fyra går såpass bra ändå, iofs väger inte bilen mycket. En polare har haft en sån och den gick som ett skott.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Såg nu att teknikens värld fick 9,4 sek till hundra när dom testade 318is med betyget "motorn är mer snäll än busig & sportchassit ger bra grepp o snälla vaegenskaper"

325i 8,3 till hundra i samma tidning.
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Då har jag bestämt mig det blir en 318is. Hjärna fick råda före hjärta i det här fallet.

Vad som gjorde att jag valde 318is framför de övriga var att jag har många mil (minst 10 000) bakom ratten på E30 325 och jag gissar att de kommer att komma väl till pass när jag kör en 318is som enligt min bedömning bör vara bättre balanserad än mina tidarare 325:or.

Svagare motor rör mig knappast då det inte är effekten som gör hur snabbt man kommer ur böjarna och några Nürnbürg ring rakor finns inte på de svenska banorna. Nä, projektet är hobby och kommer att förbli så. Kostnaderna skall hållas låga och de pengar som skall läggas ned skall vara framförallt på "handling" förbättrande åtgärder samt viss lättning (byte av stolar), bort med reservhjul och eventuellt avlägsna baksätet. Inköp av fälgar och r-däck (som jag fått för mig sänker tiderna avservärt mer än +10hk hit eller dit).

Chips trimmning och byte till annat luftfiler känns dock aktuellt, samt på sikt även portning av topp, dock ej planing som jag tror sliter med på motorn mer än nödvändigt. Bättre avgassystem är självklart önskvärt och kanske se över grenrör.

Budget för att fixa själva bilen till det skick jag vill ha den är drygt ytterligare 30 000 på ett års sikt.

Börjar dock med de billigare modifikationerna.

Då är det bara en fråga kvar. Är det någon som vill sälja sin 318is till mig? Om det som skrivs ovan inkluderas så är det en bonus men inte nödvändigt.

Tack för alla svar. Detta forum är och förblir det som jag ser som det bästa. Jämför med Länk så får ni se hur ett forum inte skall se ut. Fullständigt kaos där det mest handlar om personangrepp och mer eller mindre vansinniga uttalanden, och alltför mkt 0-100 snack samt jag körde från en M3:a med min pugga (visst förekommer det här också men absolut inte i den utsträckningen).

Om du har en 318is till salu så kan du nå mig på telefon
0708 41 66 63 alt E-mail john.carlsson@electrolux.se

mvh

JohnC
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har haft några 318iS och tycker det är riktigt roliga bilar att köra. Motorn har trevlig karaktär och gillar att varvas. Men accelerationen imponerar inte speciellt (då menar jag i originalutförande). 325 är klart snabbare rakt fram.
Men körglädje handlar inte bara om effekt.

En CRX upplever jag också som klart piggare än 318iS utan att ha gjort några mätningar.
Att få ett objektivt svar på frågan på detta forum är nog att hoppas på för mycket. Men är det ingen här som verkligen har kört en CRX på bana som kan uttala sig?

Skulle kunna tänka mig en 318 iS e30 igen men det är svårt att hitta en riktigt fin och rostfri, åldern börjar tyvärr ta ut sin rätt.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
JohnC:
Du blir säkert mycket nöjd. Ha så kul på banorna framöver :)

För övrigt kan jag nog inte hålla med om att detta forum skulle vara bättre än något annat tyvärr. Ditt påstående tyder bara på okunskap. Jag e medlem i många forum och det du beskriver ovan återfinns lika väl på detta forum så som hos STCS, PSC eller Honda klubben.
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
LexCom, tro mig jag är också medlem i en rad forum men här får man oftast vettiga svar på tekniska frågor och det är inte bara
0-100 som kretsar i huvudet. Självklart förekommer det men det är i klart mindre utsträckning än på många andra forum.

Mvh

JohnC
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
JohnC, jag tycker du verkar tänka i rätt spår. Nöjet med bankörning ligger i huvudsak i att bromsa inför kurvorna, pressa bilen så hårt som möjligt genom kurvorna, utan att tappa spåret, samt att träffa rätt i utgången och gå på gasen i rätt ögonblick. Raksträckorna är bara en transportled till nästa kurva. OK, accelererar bilen snabbt så slipper man vänta lika länge på nästa kurva, och därmed nöje, men det betyder inte mycket.
Den som gillar raktfram prestanda kan söka andra bilar och andra platser att köra dem på.
Du nämner Nürburgring. Ja visst betalar sig motoreffekt där, men även den banan är så pass krokig att väghållningen är avgörande. Jag lade ungefär 100 varv på ringen i slutet på 1980-talet och endast i ett avseende spelar effekten roll för nöjet med att köra där. Vissa kurvor är så snabba, och föregås ibland dessutom av kraftiga uppförsbackar, att en motorsvag bil inte hinner upp i sådana farter att kurvorna blir spännande. Sådana kurvor är ändå ganska sällsynta på Nürburgring, och förekommer knappast alls på svenska banor.
Likt dig tror jag att r-däck ger betydligt mer än 10 hk. Jag har aldrig kört på bana med r-däck, men en hel del med vanliga gatdäck (sportiga och av bra märken) och däcken är bland det första som sätter gränser, speciellt på en tung och motorstark bil. Själv körde jag slut på min G-Y F1 på Tullinge i helgen.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
JohnC:
I så fall har vi olika bilder av samma situation... Men bara för skoj skull kan du ju gå in på dessa forum enligt länkarna nedan och räkna upp antalet trådar angående 0-100. Sedan kan du ju länka till dessa trådar för JAG hittar dom minsann inte... Du kan ju även länka till trådarna med personangrepp och idiotiska uttalanden som du refererar till...

Saab tubo club:
Länk

Peugeot sport club:
Länk
Jag har också en Saab (900 Aero), kollar stcs forum rätt ofta (flera gånger om dagen). Har dock ingen Peugot så jag läser inte det forumet, pun intended.

Saab är inte bra på 0-100, leta trådar om t.ex. 100-200 istället :)

Löjlig pajkastning i vilket fall. Åt alla håll.
Båda forumen har sina stunder.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag ville inte vara oförskämd, jag ville bara försöka visa på att det som JohnC skrev inte stämmer. Var lite smått uppretad när jag skrev förra inlägget, men det har gått över ;) Visst, åldergränsen på peugeots forum är klart lägre än här och hos STCS, men det finns för den sakens skull inte fler "omogna" inlägg. Men skit samma... Den så kallade pajkastningen slutar här :)
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Jag släpper den diskussionen också leder nog ingen vart. Hur som helst 0 - 100 eller 100 - 200 km/h är ointressant för mig oavsett vilket forum det är men det är min egna subjektiva bedömning. Det som är viktigt för mig är diskussioner om väghållning, motorer, delvis trimmning men framförallt mektips.

Som sagt smaken är olika.

Letar förövrigt fortfarande efter en 318is, helst rostfri, skall man behöva åka till tyskland för att hitta en sådan. Frågan är dock hur en 325:a gör sig på bana jämfört med en 318is?? Prismässigt är de ungefär samma idag.

Ha det

JohnC
Fu
52
Fullställ
BMW Z3 Coupe 2,8
318is helt klart, det är ju felhjulsdrift på dom andra:)
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
LexCom: Jag kan också intyga att is:en lever upp väldigt väl till sin motoreffekt, till och med överträffar den.. Plus att den är mycket underhållande att köra på kurviga vägar. Har tyvärr inte kört bana än, men det kommer..
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Jag kör en peugeot 205 GTI 122hk 89 som vinterbil, billig i dríft!

´Kvaliten känns bra i Peugeon, är som en gokart på vägarna
väger 890kg så visst den är pigg, rätt kul att hänga av då och då BMW ägarna ex mot en 320 coupe E36..

MEN BMW ÄR ROLIGARE!!!!!!!!!!!!!!!! Och mycket mera m. m.m m.m. m..m.
Du har inte funderat på en Porsche 944
Du kan hitta en sån för 20-25000 om du letar, Visserligen inte i toppskick men endå
Motorn är bättre än 318is, 163hk och ett bra vrid över alla varvtal, 944 är snabbare än 325 E30(iaf dom 2 jag var med och mätte)
Chassiet är byggt för banracing, du kan ställa in i princip alla vinklar mer eller mindre själv(bakvagnen är dock lite stökig) och även justrera höjden på bilen bak, fram kan du behöva byta fjädrar
Bromsarna är ljusår bättre än E30 och alla andra nämda bilar
Viktfördelningen är 50/50 och jag sätter en slant på att tyngdpunkten är lägst av alla bilar som har diskuterats
Körkänslan med samspel ratt växellåda pedaler är sportigare och tajtare än E30, tycker 944 är betydligt roligare att köra än 325

Kolla kamremmen var 8000e mil, vattenpumpen och lite oljeläkage, annars brukar bilarna vara mer välskötta än E30 205 mfl

fråga gärna om du vill veta något mer om 944

/Calle
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Ingen som kollat när denna tråd skapades? drygt ett år gammal och ägaren kör numera en 318is

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Så min gamla tråd har återupplivats ;O)

Porsche fanns med i tankarna också men haken är att 944 delar tenderar att bli dyra om man inte hittar bättre begagnade. Men visst 944 hade varit ett alternativ. Dock ble vet som Karl skrev en 318is som jag har varit mkt nöjd med och som har modifierats en del när det gäller chassie.

JohnC
Vet att tråden är gammal som gatan men vafan.. En kompis har köpt en CRX V-tech som vinterbil och man blir imponerad av dess fartresurser. En 900-1000 kilos plastraket på ca 150hk gör så att den rör på sig. Har den fäste och får varva tillräckligt hänger han nog ifrån mig utan större probs.

Har för mig att 0-100 ligger på strax över 7 sek för Hondan. Nästan sekunden snabbare än tysken.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.