AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.612

318is vs 205 gti vs Alfa 33 vs CRX vilken funkar bäst som banbil?

Sida 1 av 2
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Kriterier:

Lätt, någorlunda motorstark, vettiga driftskostnader, pris mellan 15000 - 25000, någorlunda lättskruvat även för en icke mekaniker. Underhållande köregenskaper. Skall rulla ungefär 1000 mil per år.

Syfte:

Fungera som andra bil tillika på banträffar med entusiast klubbar.

De billar som uppfyllde kriterierna var:

BMW 318is (E30); Alfa Romeo 33; Peugout 205 gti; Honda CRX
outsider men betydligt tyngre BMW 528 (E28)

Vilken bil lämpar sig då bäst som banbil, komfort är ointressant då jag endast kommer att åka kortare sträckor. Det viktigaste är att bilen är lätt att få igenom böjarna.

Jag räknar med vissa modifieringar av bilen oavsett vilket märke det blir och det kommer oavkortat gälla chassit initialt, på sikt kan även en blue printning av motorn bli aktuellt.

Detta är självklart ett BMW forum men lägg bort den mössan en kort tid och tänk objektivt. Jag har själv ägt flera E30 325i och det är trevliga men alltför framtunga bilar, jag söker en klart mer neutral bil.

Vilken är bäst?

JohnC
Som du själv skriver så är detta ett BMW-forum, och till råga på alltså verkar 318is-ägarna vara de allra mest fanatiska anhängarna :)))

Det är dock befogat: 318is (16v) är en VÄLDIGT välbalanserad och rolig bil att köra, motorn är bevisligen ovanligt lätt-trimmad (alternativt så lämnar den högre effekt från fabrik än vad BMW anger), och chassiet är något uppstyvat redan som original. Anton Lillsund mätte upp imponerande 158 hkr ur sin 318is, som endast är modifierad med Grupp-N-chip samt sportavgassystem.

Peugeot och Alfa är kul, men de går för min del bort på grund av bristande kvalité - man vill kunna köra med bilen också, inte bara meka!

CRX hade i så fall blivit mitt andrahandsval, dess största nackdelar är att den är felhjulsdriven och väldigt ful.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
318is är kanonfin som "lära sig köra bana"-bil. Mycket konsekvent, lätthanterad och neutralstyrd. Lagom med pulver, finns hur mycket prylar som helst till bra priser och lätt att meka lite med.

Alfa 33 i all ära, men varför inte Alfa 75? Borde vara det naturliga valet tycker jag. En sånhär kanske? Länk

CRX går fetbort i mina ögon p.g.a. framhjulsdriften. Varför lära sig fel med en gång?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag skulle utan tvekan välja CRX:en. Bra väghållning och rapp motor och helt okej kvalité på drivlinan. 205:an skulle jag sätta som andrahands alternative. Bättre väghållning än CRX, men är inte riktigt lika pålitlig. 205 e iofs väldigt lättmeckad. Jag tycker 318is går bort på grund av allt för klen motor i sammanhanget. Bilen måste ju kunna acclerera också...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
LexCom:
Jag skulle råda dig till att sätta dig in i ämnet innan du svarar på en sådan sak. En specifikation säger ingenting om en bils karaktär och uppförande. Han skulle använda bilen till att köra bana med och där är inte CRX:en optimal direkt. Ska man köra rakt fram är det en annan sak, men det skulle han inte göra.
Om du hade kört lite olika bilar på bana så hade du förmodligen insett att 318is:ens motor räcker långt och att bilen i övrigt väger upp motorns "tillkortakommanden" jämfört med CRX:ens enda marginella fördelar; vikten och effekten.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Du får väl tycka vad du vill men jag anser att en bil som gör 0-100 km/h på 10 sek är alldeles för motorsvag för bankörning oavsett väghållning och karaktär. Jag antar att du inte har ägt varken en CRX eller 205 GTI...? Men det spelar nog ingen roll eftersom dom ändå e mycket sämre bilar än 318is sålänge man frågar i ett BMW forum!
Lexcom: 0-100 hundra har ingenting med hur bra bilen ter sig på banan att göra... Jag vet inte var du får det ifrån? Dessutom är tiden BMW specat 0-100 klart tagen i överkant. Det går fortare än 10 sekunder, det sätter jag mina r-däck på.

Min bil (som inte är lättat på något vis) väger 1160 kg med mig som förare i bilen och detta med full tank. Reservhjul självklart urplockat.
Där har man en av de stora fördelarna med en 318is E30.
Dessutom håller bromsarna måttet redan från början. Jag kör standardbromsar rakt igenom.
Den enda bana om lyckats ge en antydan till svajjande bromsar är Sviesta men det var också me passagerare och förhållande vis varmt väder.

Motorn är vassare än vad BMW specat helt klart. Men den mår bra av lite småmoddar också.

Mitt val skulle defintivt 318is E30 och som andra bil så blir det Alfa 75. Claes har rätt tycker jag.

/Anton
Jag kan tilllägga att jag gärna erbjuder min passagerarstol till dig om du kommer till en bankörning där jag deltar. Förhoppningsvis ändrar du då uppfattning om 318is och dess avsaknad på motoreffekt.
Självklart skulle det vara fint med mer effekt men det räcker till som det är helt utan tvekan.

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
LexCom:
Om du hade provat på bana så hade du förstått hur irrelevant en 0-100-tid är på bana.
Hade du kört någon 318is så hade du förstått att specifikationerna är tilltagna hårt i underkant.

Precis som Anton säger så hänger det på så mycket mer än motorn när man kör bana. Inte många bilar är bestyckade med bromsar som räcker till att slita varv på varv med R-däck bara man byter bromsvätska emellanåt. Jag har testat och det fungerar utmärkt även med originalbelägg i sommarhetta efter 20-30-talet varv på bana. Dessutom räcker originalchassiet riktigt långt om man bara ska lära sig köra och inte tänker tävla. Ett par hårda fjädrar bara så går det finfint. Och ska man sedan börja tävla så finns hur mycket prylar som helst att tillgå till rimliga pengar. Dessutom fantastiskt mycket kunskap i ämnet. Inte minst här på forumet.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag är engentligen inte så insatt i ämnet banracing & den ända bilen utöver BMW som jag testat är Peugeout 205 gti.
Den sistnämda går för min del bort pga. att den upplevdes som aldeles för ostabil samt den betydligt lägre kvaliten.
Däremot har jag kört 318iS både E30 & E36 & det är utan tvekan den mest roliga bil jag kört i svängar med!
Så en 318iS med ett bättre väghållningskit är ett bra val.
Vad gäller effekten så är 318iS otroligt pigg.

För 25 000:- Bör du även kunna hitta en Renault Clio Sport från tidigt 90- tal. En otroligt skojjig liten leksak - helt klart i 318is-nivå enligt mig!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kalle har en bra input också. Mycket bra alternativ. Fast de heter Renault Clio 16v och inte Clio Sport som de gör numer. ;)
Det finns ett Renault Original Cup-chassie till dem som gör dem stenhårda (på samma sätt som det finns Grp N-chassie till E30). Mycket svängig bil fast dessvärre framhjulsdriven.

Om du köper en sådan kommer du däremot utveckla en mycket stark allergi mot motormeka och särskilt kamremsbyten. ;) Har en kompis som hade en sådan. Att försöka göra något under motorhuven kräver gynekologutbildning och pianofingrar på en och samma gång. ;)
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Japp, Renault Clio 16 v finns alltid som ett alternativ.

Har börjat kika lite i den ändan också. Har en raceklar bil för 60 000 kr om jag vill den går dock inte att köra på allmän väg men ger intressanta 190 hk och är nog lagom hård och fin. Det är min "plast" brorsa som säljer den.

JohnC
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Valet enligt mig borde stå mellan Clion och en 318is (e30), Clion är kul men lider av samma avsaknad av kvalitet som 205an.
En e30 318is är nog det bästa för rimliga pengar.
Skall man köra med en e36 318is bör dock stötdämpare och fjädrar uppgraderas, den är mycket gungigare än e30n, dock har den fördelen att bakvagnen är justerbar samt chassiet är i överlag en modernare konstruktion.

Annars kanske en Lancia A112 Abarth vara något, i särklass den skojigaste bil som finns...särskilt med lite modifikationer.
Pris = Nästan gratis om den inte är racepreppad.
Sen att folk trampar på den för den är så liten får man leva med...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Anton & Haglund:
Jag e inte född bakom flötet. Men 0-100 tiden var en synonym för att bilen inte e vidare pigg. När jag kör på bana så vill jag i alla fall ha lite effekt. Det e ju inte vidare kul att känna sig som Schumacher fast bilen accar som trampbil. Men allt e ju relativt så ni kanske tycker att den går bra medans andra tycker att den går skit. Sen tvivlar jag inte en sekund på ett välavstämt chassi. Men det e bara min åsikt.

Clion e ett annat bra alternativ som kom upp!
LexCom: Självklart är du inte bakom flötet.
Men jag tycker inte att 318is är så slö. Det skjuter på bra ur böjar men visst blir man omkörd på raksträckor som till Gelleråsens långa raka osv.

Men trampbil... Nej inte på något sätt. Trist att du tycker så, många bilar faller bort om du skulle vilja byta då.

Mitt erbjudande kvarstår. Åk gärna med mig på bana om vi sammanstrålar på någon bana framöver. :-)

/Anton
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja, du... 0-100-tiden som är angiven till 9.9 på 318is är löjeväckande. Min 318is på 8 år gamla Firestone Fuelsaver 195x60x15, sportavgas och chip gjorde med G-tech 0-100 på 7.83 sekunder i snitt med mig bakom spakarna. Jag räknar då på att den i verkligheten gjorde det på ungefär 8.5. Detta var innan lättning m.m.
Att utläsa hur potent en bil är av specifikationen kan ställa de mest givna kamperna på ända.

Skulle vara kul att sätta upp en databas med vad folk har åkt för varvtider med sina vagnar på olika banor.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Man ser ju att siffrorna är lite avrundade av vad Anton bromsade sin bil till. :)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Haglund:
Om det e så att dom går så pass bra så e det helt okej. Men jag tycker att det låter lite mycket då den i så fall skulle gå likvärdigt med den 34 hk starkare 325.
ho
86
hovang
318is -90
CRX har ett mycket seriöst chassie med dubbla triangellänkar runt om, går inte att jämföra med MacPärsson & semi-trailing link på BMWn. Därmed inte sagt att BMWn är dålig, tvärt om! Bakhjulsdrift har ju dessutom sin charm.

Jag tycker du i första hand ska titta på vad du hittar för exemplar att kika på. En Alfa i bra skick är att föredra framför en risig BMW och tvärt om. Extrautrustning som tex. diffbroms är ju också att föredra.

En annan sak att kika på är vilka klubbar som arrangerar träffar nära dej för att få många möjligheter att åka. Eller du kanske har något annat arrangemang planerat?

Min 318is skaffade jag för att BMWSC är en himla trevlig klubb, den är lätt, bakhjulsdriven, billiga delar, lättmekad och ett bra utgångsmaterial för att bygga räser av. Dessutom E30-karossen cool, speciellt i vitt med Warsteinerreklam på! ;)

Ska ju erkänna att jag sneglade på både CRX och Alfa, mest Alfa pga bakhjulsdriften, men den gick bort på grund av rykten om dålig kvalité på diverse detaljer och kass elsystem.
LexCom:
Frågan är om det verkligen skiljer 34hk från början. Och hur mycket det haglund hade gjort åt den påverkar.

Det verkar konstigt nog som att det finns lite att ta av när det gäller motorstyrningen. Mer än normalt när det gäller BMW.

Frågan är också om 0-100 tiden för 325i som t.ex. anges i modellguiden stämmer;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.