AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.398

Kompsänka M50b25 till 9.0... Vilken metod är bäst?

Sida 1 av 2
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Som rubriken lyder. Detta har diskuterats flitigt här tidigare men jag är ute efter de senaste rönen och erfarenheterna, resultaten kan man säga...

*Finns det ngn som säljer alternativa packningar som pallar trycket vid en turbokonvertering?

*Hur är t.ex. en erkänt bra originalbil som Nissan skyline konstruerad?

*Är o-ringning ngt som förekommer på standardvagnar?

Många frågor men det vore nog också av allmänt intresse att höra vad folk kommit fram till...

MVh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Det bästa alternativet är att svarva ner kolvarna. Försök räkna ut hur mkt du behöver svarva, och gör sedan det. Då slipper du tänka på packnigen. Sen o-ringar du och kör orginalpackning..

Men som svar på dina frågor.. så finns det folk som säljer packningar som pallar..

O-ringning förekommer "nog" inte i standardvagnar. det finns dock packningar som är formade på ett ungefär likadant sätt..

Nissan skyline är vad jag vet ingen speciellt imponerande bil förutom att den klarar 1g i sidoaccelration. 1g lateral alltså. Motorn är inte så mycket speciellare än andra motorer nästan tvärt om..
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok men kolvarna blir ju tunnare och kyler sämre. Det borde ju inte vara ngt som man vill sträva efter. Är inte rent logiskt sett det bästa altrenativet en lite tjockare packning som fungerar? Typ koppar lr ngt annat material?
*Fredde* känner du till ngn som tillverkar packningar förutom Köhler?
Detta är ju lite off.topic men jag har hört väldigt mycket positivt om skyline motorn. Typ att den pallar extrema effekter redan i originalutförande osv men det spelar ingen roll här... Gillar den bilen starkt annars...

Mvh. B

Känner å känner. jag vet att bmw-andreas kan tillverka specialpackningar.. om du köper en packning som är tjockare än orginal så påfrestas den mera. så slutsatsen blir typ inte bra.. Du förlänger i princip cylindern med ett mkt ömtåligare material. och du kan ju tänka dig vilket tryck där blir. Har du en 1mm packning, så blir trycket inte lika stort eftersom ytan är mindre. har du en 3mm packning blir det större... Logiskt tänkt.

Rent logiskt så är svarvning det bästa. Du svarvar inte bort orginalhöjden på kolven, du svarvar en grop i den,
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Som BlueBeemerBoy säger så är det inte heller riktigt bra att göra kolvtaket tunnare. Det bästa vore att försöka skaffa kolvar som ger lägre komp, eller att fixa en annan topp med större förbränningsrum.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ett annat alternativ är att fixa något kortare vevstakar..
Izze:
Till en viss gräns är det hur lungt som helst. cirka 5 milimeter. sen kan det bli kritiskt.. jag ser inga nackdelar med svarvning, bara fördelar.
Finns det nån som säljer packning som kompsänker till M5 3,6L ?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*Bmw-Izze*
Hur har du löst det hela med kompsänkning och toppackning? Skulle även vara intressant att höra hur du har moddat bränslesystemet...

Mvh. B

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
OK. Jag har pratat med GIK-Turboteknik. De sa att jag kunde plocka ut 700 hk ur min M30b34 utan problem med orginal vev och orginal stakar. Det som var kritiskt var kolvarna, därför tänker inte jag att göra dom ännu svagare, när man vet att det är den svaga länken... Men vid vilken effekt de inte ville vara med längre sa han inget om, så det är möjlig att de klarar någon stans mellan 400-500 hk kanske?!

Men om det är som du säger att 5 mm kolvtak inte är något problem så finns det ju ganska mycket att ta på M30b34:ans kolvar för de har ca 8 mm kolvtak, inklusive upphöjningen som ligger runt 1,5 mm(?).

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Svarvning av kolvar samt tjockare MLS packning så är problemet löst. Vi får hem såna snart

Izze: 8mm!! har du mätt själv?. Kanon isåfall. Då kommer jag ha cirka 7.5~MM kvar på kolvtaket. och då svarvar jag 2mm rakt ner. i 87mm diameter.. kompet blir 7.6
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
M30b35 har 7.5mm tjock kolvtopp på mitten där du inte har nån upphöjning,svarva av upphöjningen så totalhöjden ligger på 7.5mm sen kan du göra en grop på 1-1.2mm ut till ca:80mm så har du kolvar som säkert klarar 600+ med bra mappning.

/Petri
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*bmw-andreas*
MLS packningen. Vad är det för typ?
Pris?
Adress till hemsidan?

Mvh. B

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Multi layer steel. alltså en flerskikts stålpacking.

HKS,Greddy m.m är sådana packingar

Vi har dom hemma på lager i januari

Petri: Jag har M30B34. Och problemen är redan lösta. jag gör ungefär som du beskriver.. men tack för tipset. är det så du gjort me dina kolvar eller har du smidda?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Han har 745

alright
Petri ser att du bor i västmanland var nånstans bor du?. Är i västerås nu några dagar, men har inget å göra på dagarna, Hade varit kul om man kanske kunde kollat in din kärra?
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Bor i Fagersta
Ok! me tanke på de korta svaret så antar jag att du inte är så sugen på att visa upp den :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.