|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tomas: Tråkigt, fram med 4-5 lax igen då... Magnus: Intressant det där med att 2,8an är lägre än M'en. Jag hade nog M-chassi på 2,8an (den var faktiskt mycket bättre väghållningsmässigt än M'en) och den slet däck snett vilket M'en absolut inte gör... än... sänkningen meddels H&R coilovers står först på önskelistan. :-) Kanske inte behövs en camberjustering då efter sänkningen.. lite snett däckslitage är ok, men det får inte bli för sne hjulvinkel för det ser så fult ut... |
|
|
Måste komma in med en liten rättelse efter en noggran koll. Bilen sliter däck snett, FRAM!! Bak är de helt jämnt slitna men fram skiljer det säkert 2mm (mer slitna på insidan). /Caspar Länk |
|
|
Jag tycker att alla BMW sliter däck snett fram... att insidan slits mer som du säger... Men kan inte det bero på att hjulen faktiskt ställer sig lite snett när man svänger och så kavlar det lite däck i kurvorna om man pressar lite? |
|
|
snett slitage beror till viss del på camber, men en stor bov är ofta toe-vinkeln. det här har diskuterats till döds på rejsa.nu, och konsensus verkar vara att det är just toevinkeln som spökar. Positiv toe/toe-out kan ge en oerhört nervös bil. För mycket toe-in och den börjar karva rejält med däck (och svänger högst ovilligt). Länk kan ge input. mvh Anders |
|
|
menar du att man ska ha helst en neutral toe ? varken in eller ut utan 0 ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
z3c: Efter att ha läst mil om trådar kring snett däcksslitage verkar toe nära 0 fungera bra för ex Magnus T, som kör en M3 E36 mkt på bana och på r-däck. Han har däremot kvarnat på ganska duktigt med camber varvet om ("kobent"). För min egen del ändras framvagnsgeometrin mot mer toe-out när bilen belastas över framaxeln (t ex när jag tankar fullt, tanken är precis nedanför/framför vindrutan) vilket innebär att min bil helst skall ställas med lite toe-in. Om man inte har problem med nervöst beteende, snett slitage och/eller inte kör bana och därför har speciella önskemål om sin bils setup, tror jag personligen att fabriksrekommenderade inställningar fungerar bra. Vetenskapen om hjulvinklar är krånglig och beror på biltyp, körsätt, applikation mm. För z3 och dess vinklar, kolla gärna med de som kör z3 på rejsa.nu, de har säkerligen intressant input från egna erfarenheter. Det här är ju den stora nackdelen med forum, det finns enormt mycket kunskap att tillgå men man måste filtrera det efter eget tycke och användningsområde. Jag har förstås koncentrerat mina funderingar kring hur 993 kan sättas upp. Går nog inte att jämföra med en frontmotorbil öht. Däremot gäller väl de grundläggande reglerna om camber, toe, kränghämmare och caster, så som det står i rejsas setuptabell. Även bakvagnens inställningar är viktiga! För min egen del gör man alltid en komplett 4-hjulsinställning på min bil, just för att helheten är det viktiga. jag är verkligen inte någon guru på det här området, men jag hoppas att det klarnar lite ;) om inte annat är det kul att diskutera, eller hur?! :) mvh Anders |
|
|
Hmmm, Hittade via en Norrman som har justerbar camber/caster på en E30 fast med E36 framvagn dessa. Länk Någon som provat detta då?? /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.