AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.034

H&R Camberjustering, någon som provat?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
H&R har en produkt, som är lika enkel som genial Länk

En Camberjustering vilket absolut behövs vid en sänkning.

Någon som har provat??

/Caspar
Länk
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Passar den 2,8 oxå? Bakdäcken sliter alldeles för mycket på insidan på min. Vart kan man köpa dessa i sverige?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Skall kolla upp om de fungerar överhuvudtaget på Z3!?! Enligt info skall de funka på ALLA bilar med McPehrson-typs dämpare, men på ingen BMW i listan finns dessa som alternativ..

WeEeE: Är Din bil sänkt?? Annars skall den inte slita snett om inget stag är åt fanders..
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Slitage på insidan av bakdäcken är naturligt då BMW är "kobent" dvs negativ camber. Negativ camber strävar alla busförare efter så var glad åt ditt slitage ;)
Gör en hjulinställning först innan ni slösar en massa pengar på eftermarknadsprylar så vet ni svart på vitt hur det står till, och vilka prylar ni kan tänkas behöva.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
H&R har ingen till BMW överhuvudtaget, sedan kan man åstadkomma samma sak själv med en rundfil.

_______
//Niklas
300
höfläkt
535daT -05
"sedan kan man åstadkomma samma sak själv med en rundfil."
-Så jobbar vi på landet! ;-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Camber är inte inställbart på Z3, varken fram eller bak, så det enda en hjulinställning kan hjälpa till med är att kolla läget. Sänker man bilen får man ju en än värre kobent bimmer och därför kan eftermarknadsdelar komma till pass. Är bilen inte sänkt och ändå har fel camber (eller caster för den delen eller toe bak) så är det dags att åka till BMW för att byta delar.. :-(

Jag skulle påstå att slitaget på insidan på en orginalbil är försumbart, så om WeEeE sliter mycket kan det bero på problem eller sänkt bil.. Har inte fått något svar på den frågan från Chrille (WeEeE) än.

Koni: När jag såg att de inte fanns till BMW överhuvudtaget, men de skrev också att man kan mäta sina bultar för att kolla vilken som kan passa på andra bilar.. Rundfil hoppar jag nog över, hjulupphängningen i Z3 är ezxtremt klen från början så att slipa bort material känns väldigt fel, dock kanske man kunde låta tillverka någon variant.

Har för övrigt hört att något fäste går att vända på för att göra en förändring i camber vinkeln. De monterade ju ett fäste fel på min bil vilket gav en lägre castervinkel på ena sidan.. Resultatet var inte kul när detta skedde på bara ena sidan, dessutom är det väl högre caster man eftersträvar för stabilare bil..??

Jag vill ha justerbar camber för att jag planerar att sänka bilen 30-60mm (H&R Coilovers) och jag tycker det är extremt fult med kobentheten som uppstår, förutom att det förstör vägegenskaperna och sliter däck helt fel...

/Caspar
Länk
kör man bana så vill man helst kunna ställa in camber vinklar.....speciellt på framdäcken så man får så mkt kontakt yta som möjligt. Z3 har inte den inställningsmöjligheten, tyvärr.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
höfläkt: haha.. som gjordes på min gamla GT ...och sen vänder man på stötdämparlagringarna fram, åsså _vips_ så har man fått sig en kobent framvagn =)

Matrox: Det ska finnas "camberplates" att köpa så du kan "shimsa" (som jag förstått det) cambern fram till din bil. Bak är mindre intressant, den vinkeln är ganska väl tilltagen från fabrik, även till inspirerad körning, vilket märks på däckslitaget om man använder bilen som den är byggd till.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan: Det är väl snarast att bilen är för kobent som blir problem när man sänker bilen... Det kanske funkar när man kör, men det ser inte snyggt ut...

/Caspar
Länk
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Finns en som kan vet inte hur justera in camber på bmw e36 o z3 min M3:a är sänkt så hjulen släpar i skärmarna när jag svänger dock sliter inte däcken en mm snett varken fram eller bak. Fick prova många hjulinställare innan jag hitta han...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Nej inte sänkt vad jag vet. M-sport chassi är det enda. Gjorde en hjulinställning för ett par veckor sen. Tror vänster bak var lite fel medans höger var på gränsen.
Men alltså dessa däck var nya, kan inte kört mer än 400-500 mil på dem.
okey, jag har väl lekt en del men så mycket, tveksamt. Däcken har ju knappt slitit nånting på utsidan, där ser de ju nästan nya ut fortfarande.

Har hellre en mindre sportig bil och spar pengar än köper 4st bak däck per sommar

We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Har iof bytt fälgar från 16 till 18. 16" såg inte alls ut att ha slitit lika mycket på innerkant. de hade däremot fel tryck i sig så de slet på mitten istället.

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Egentligen är det inte camber man ändrar genom att byta ut bulten till en excentrisk eller fila upp hålet, utan man ändrar bara spindeltappslutningen (kingpin angle) som man helst inte ska ändra så mycket på.

För att ändra camber måste man ändra axeln som hjulet vrider sig runt, alltså luta fjäderbenet mer. Det kan åstakommas genom att fila upp hålen i topplagringen, byta till M3 3,2 eller Z3M´s fjäderbenslagring och byta sida på dom, eller köpa justerbara fjäderbenslagringar.

_______
//Niklas
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Z3 2.8 med M-sänkning från fabrik är ca 10mm lägre än vad en M-roadster är bak.
2.8 med M-sänkning får alltid fenomenet att dom bara slits på innerkanten... man ser ju hur snett däcken står.

Gör som jag och "två.åtta" brukar göra... åk in till din däckhandlare när mönstret är slut på insidan och så vänder du på däcken så du får insidan ut och utsidan in (om du har däck som har en viss rullriktning flyttar du över höger däck till vänster fälg och tvärtom så behåller du rullriktningen men får ändå insidan ut och utsidan in).

(Få nu inte för er att ni bara kan flytta höger hjul till vänster och tvärtom för insidan e ju alltid insidan.... ni måste alltså kränga av däcket och vända det på fälgen.)

Sådär då är det som att man har en ny omgång bakdäck liggandes på för totalt 300:- eftersom utsidan nästan inte har slitits nåt och är som ny.

Är ju inne på min 3'e Z3 2.8 och alla 2.8 bilar jag har sett med M-sänkning har "snea" bakdäck så det e bara o tacka o ta emot och göra det bästa av situationen.

/Magnus
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Dyrt i längden :(

Smart att byta plats på däcken. får göra det. Aja siktar ändå på en M roadster lite senare i livet.
Magnus: vi kom fram i en annan tråd att slitna däck ger mer spårkänslighet. tror du att man får bort även det genom din metod att byta däck från vänster till höger?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Om det är slitet på innersidan och inte på yttersidan kan det mycket väl hjälpa... för ytterdelen av däcket ligger ju knappt i marken (sålänge du inte ligger hårt i en kurva så bilen typ går på 2 hjul då. eller har oerhört lite luft i däcken).

Så det e ju värt att prova iaf... så får du lite mer mönster att köra ner oxo... det e ju som sagt var som att slänga på nya däck... fast annorlunda o billigare =)

Dom tar ju bara ca 150:-/däck för att kränga av och på så det är inte nån dyr historia att testa.
jag testar. hade även lite fel på framvagnen så min vänstra insida var mer sliten än högra så det kommer även att kännas bättre på så sätt.
Enda nackdelen är att vid besiktningen så synns den slinna delen så uppenbart att man bli tvingad at skaffa nya däck i alla fall trotts at det inte är den som tar stryck vid körningen :-)

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tomas: Du får skifta över däcken i tid!! Så de är lagom slitna och båda sidor når botten samtidigt.
caspar: too late :-)

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.