AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.837

Nu får det räcka! E39

Sida 2 av 2
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Dragolito menar jag!
/A
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hade också Dunloop 9000 och fick byta två av däcken eftersom bilen vibrerade kraftigt, först runt 110 men efter ett bytat däck även runt 60km/h. Tyckte också att de blev väldigt lätt en "platta" när det var varmt ute, som gjorde att de wobblade första kilometern. Annars tysta och bra däck.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Okey, Dunlop verkar vibrera;-)Men det är ju inte det som är problemet här!?Han hade ju problemet redan innan han bytte till Dunlop!
/A
kikade på alla era inlägg som ni skrivit te mig, STORT tack!

sitter här här o andas tung, finns många tips som jag ska ta till dem närmsta dagarna. Imorgon ska jag skifta om hjulen så att framhjulen blir monterade bak o diverse. Sen får vi se!

Minns för 2 år sen när jag byta däck på min lilla SMART, hur jag hade vibrationer i ratten, åkte till Euromaster och fick hjulen balanserade på plats (monterade på bilen) tror att dem kallade det för spinna eller nåt sånt, men ialf så försvann vibrationerna helt o hållet. Kanske blir att ringa te dem fråga om inte ovanstående funkar.

Sigdarve: japp jag hade likadana däck. trodde att det skulle bli bättre med helt nya!

Yel_low: till Luleå kör jag absolut inte, bor i Malmö men tackar för hjälpen :)

Men hur blir det om jag ska byta packningar i oken som aolsson79 säger? kanske blir min absoluta sista grej om inget annat funkar?! Är det en dyr historia
Allt detta känns såååå konstigt att behöva ha sådana bekymmer på en sådan STATUS bil, känns helt onödigt, kanske jag ska köpa en corolla o köra problemfritt som min farbror gör?! :)

Mvh Dragolito
in
438
inkognito
E34 535-92
bmw verkar vara väldigt känsliga på att däcken är perfekt, annars känns vibbarna direkt. Testade ta bort en av navringarna på ena bakhjulet när jag bytte silentbussningarna. Bilen skakade som fan, trots att jag försiktigt la fälgen på plats o försökte få dit den okej. men när man la tillbaka centreringsringen blev det lugnt igen.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
tj
432
tjoa
320d Touring -14
När jag tar ut bilen på morgonen när allt är kallt får jag vibbar i början , typ 1-2km sedan märks inget. Skumt...

/Johan
Tjoa: exakt samma sak händer mig. Kan de vara för att däcken e kalla o så??

///Schumi
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Haft/har detta problem också men det blev mycket bättre efter en total framvagnsrenovering, trodde faktiskt att problemet var helt borta ända tills jag köpte en uppsättning nya däck, det roliga är att mina nya Dunlop R däck vibrerar precis som du beskriver medans mina Yokahama AVS inte vibrerar alls och då är Yokahamadäcken bredare både fram & bak,samt ett år gamla, det kan ju vara fälgarna också så klart - dom är iof sprillans nya men BMW verkar vara extremt känslig för "icke perfekta" fälgar/däck
Helga
Har själv upplevt problem med obalans i hjulen och att spinna är en bra lösning. När dörrarna (som skall vara öppna) har slutat att skaka så brukar det vara bra. Faktiskt :-)
Men starta med att prova, om du kan, andra fälgar och däck, begagnade som någon kör på och är nöjd. Det snabbaste sättet att ta reda på om felet är bundet till bilen eller däck/fälg.

Och att vrida däcket på fälgen så att MINSTA obalansen finns innan vikterna sätts på. Mycket viktigt. Genom att däcket är rätt på fälgen kan man minska vikterna från 70 gr till 20. Så var det i mitt fall. Plus att du skall INTE godkänna 5 gr som gummigubbarna brukar göra. På en BMW skall det vara noll gr.

MVH Helgas man från västkusten.
Idag har jag skiftat hjulen! främre hjulen är bak nu o vice versa

Efter provkörningen kan jag säga att det vibrerar mindre, men HAR vibrationerna kvar :(

nu ringer jag till Euromaster o frågar om dem kan spinna hjulen.

Mvh Dragolito
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
tja!

som flertalet säger att de upplever"plattor" eller även kallat "lättor" på däck som skakar i upp till 1 mil är och blir allt vanligare iom att man kräver mer komfort i däcken vilket ger "rörligare" däcksidor(mjukare stommar), och däcken lättare får flättor, jag kör uniroyal rainsport 1 235/40-18", jag känner flättor ibland, som försvinner efter 3-4km körning.

vikten man använder när man balanserar är egentligen inget annat än psykiskt, att mindre vikter är bättre, visst de ger en fingervisning, men de är fortfarande inte de intressanta i dagens läge, de viktigaste är att man inte har för mkt vägtrycksskillnad i däck/fälg, vilket inte spelar nån roll om du spinner de på bil, eller balanserar om de i maskin, de blir kanske 0gram vid balansering men fortfarande under tryck kanske de skiljer 10-15kg, vilket är för mkt i vägtrycksskilnnad, jag hade 14kg på ett av mina framhjul som skakade, "matchade" de med fälg och kom ner till 9kg och nu är de BRA.
det verkar som att detta blir ett allt vanligare fel med nyare däck. förr i tiden var de mer problem med dålig centrering på nav o.s.v..

5gram känns INTE om du har bra däck i vägtrycksskillnad dvs under 10kg. 5gram, fantisera om det, de kan vara lite smuts i hjulet från vanlig sommarkörning med bromsdamm o.s.v..

de bästa vore om du får tag i nån närmare dig som kan göra detta vägtrycks test på alla dina hjul, de säger rakt av om de föreligger fel på nåt däck eller nån fälg, du kan förmodligen balansera dig less och de kommer aldrig bli bra.

du kan ha samma fel på vinterdäcken de är inte alls omöjligt!

sista utväg om du inte hittar nån närmare så får du väl skicka upp hjulen med posten eller liknande! =)

jajaj nu ska ja inte tjata för mkt men ja tror de kommer visa om nåt av hjulen/däcken inte är 100% bra.

//Nicke

Riktiga motorer har 6cylindrar =)
E39 (och andra BMW) har rätt god återkoppling av vägkontakt osv genom styrning och ratt, på gott och ont. Fördelarna känner vi alla, det är en jäkla skillnad mot de flesta andra bilar, de känns "döda" på nåt vis, ingen känsla genom all servo osv. Nackdelarna är som ovan, uppenbara vid obalans i hjulen, spårning osv vilket som redan konstaterats är väldigt olika på olika däcksfabrikat, inget nytt där. Att spinna hjulen direkt på bilen har också nämnts, då får man iaf reda på vilket/vilka hjul det gäller osv, sen skall det bara balanseras bort också. Jag tror på däcksbyte i ovanstående fall. Är fälgar och et original, annars påverkar detta också. Några gram kvarvarande obalans påverkar knappast om allt annat är OK, som sagt, alla har vi väl avlägsnat lera och annat inne i fälgarna som motsvarar både 5 och 10gr när hjulen monteras bort på hösten utan att bilen vibrerade av detta.
Tjoa och Schumi: Vibrationerna ni beskriver med kalla hjul på mornarna är välkända för de flesta, typiska ståplattor och det varierar också mellan olika däckstillverkare.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.