|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag blir riktigt trött o less på vibrationerna jag har i ratten, har ägt bilen nu i ca 12 månader och jag blir aldrig kvitt vibrationerna. Det är inte små vibbar precis utan man ser tydligt på ratten hur den skakar, jag känner även hur det vibbar i gaspedalen, passagerarstolen vibbrar också..känner vibbar i gumpen, HERREGUD! kommer mellan 80-130km/h men värst när jag kör på morgonen när bilen är kall typ. Hittils utförda arbeten pga vibrationerna: Skivor o klossar fram bytta= splajs nytt Krängninghämmarstagen båda bytta Bussningar kollade= helt ok 4st helt nya däck(dunlop 9000) Fälgarnas (radial styling 32) rundhet är kontrollerat= bra 3ggr hjulbalansering utfört= samma skit Lämnad på BMW för kontroll= dem fattar ingenting INSP II utförd + en storkontroll av framvagn= dem hittar inga fel VAD GÖRA NU? jag orkar inte mer! men jag älskar min bil! 525i 2001 Mvh Dragolito | |
|
Hmmm... verkar konstigt att ingen hittar något fel. Men fanns inte felet när du köpte bilen då, för du provkörde väl den innan du köpte den?Lite nyfiken bara. /Anders |
|
|
Hmmm... verkar konstigt att ingen hittar något fel. Men fanns inte felet när du köpte bilen då, för du provkörde väl den innan du köpte den?Lite nyfiken bara. /Anders |
|
|
Du är inte den första som har detta problem på E39´an. Sök så ska du se att du hittar hur mkt som helst angående detta, men ja har för mig att Hasso hade förklaringen till de hela . ///Schumi |
|
|
Låter märkligt, men titta lite extra på fälg och däck, ser du och känner vibbarna så ligger däck och fälg nära. Det är inte så att vibbarna kommer från bakvagnen?? Mvh Tommy NoFear |
|
| Är det likadant med vinterhjulen? | |
| Hörde om att man, på tunga bilar, ska balansera hjulen under tryck. Alltså en simulering av att bilen står på fälgarna. Ska göra en hel del. | |
|
Sigdarve: Visst provkörde jag bilen, jämnt o hårt men det vart inga problem, men då efter en månad började allt. tommysbmw: tror inte att det kommer från bakvagnen, men hur kan man kontrollera/kolla det? bstrand: Efter vinterhjulsbytet hade jag fortfarande vibrationer i ratten, stolen, gumpen osv, men det vart mindre. Haglund2306: är det det dem kallar spinna? när man balanserar hjulen på plats på bilen? kanske min sista utväg?? mvh Dragolito |
|
|
Stötdämparna dåliga? Hur långt har bilen gått? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är rundheten hos däcken kontrollerad? Även om däcken är runda, kan de ha förhårdningar i stommen som orsakar skakningar trots att hjulen är helt runda och perfekt balanserade! Vad är det för däck och hur långt har de gått? Har bilen stått i lackbox och torkat (varmt) på däcken? Då kan det bli plattor som inte går bort sedan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
johan B: Precis passerat 11000mil och däcken har rullat 800mil (Dunlop SP SPORT 9000) 235/45/17 runt om. Medans bilen vart inne på verkstan har dem kontrollerat stötdämparna, alla 4:a vart helt ok. nej den har icke stått i lackbox. Mvh Dragolito |
|
| Kolla så att inte något ok fram ligger på. Har själv varit med om just detta som du beskriver och då kärvade ett ok fram så bromsen låg på lite på ett hjul. Skakade utav h-vete. Bytte packningar i oken och smörjde upp dom så dom gick lätt, sen var allt frid och fröjd igen. | |
|
Hade oxå konstiga viberationer i bilen visserligen en touring och kollade däck och fälgar precis som du men det visade sig att alla bussningarna i bakvagnen var spruckna och efter byta av dem blev bilen som ny. |
|
|
Ett sätt att kontrollera om bakhjulen är i obalans är att under färd dra lite i handbromsen, vibrerar den/du känner, så ligger orsaken bak. Skrämmande att inte BMW-verkstad kan finna orsaken, skamligt. Tur att jag inte har den verkstaden. mvh Tommy NoFear |
|
stefannorr |
Går de inte låna hjul av verkstad/kompis för o kolla? borde ju va billigare än o chansa o chansa på olika rep. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Läs detta först Körde en 523-97 med nya Dunlop Sp 9000 häromdan, tysta bra däck utan spårningstendenser. Men någon typ av orundhet mellan 110-120 annars helt besvärsfria. Däcken får inta ha mer än 1 mm i orundhet enligt BMWspec. Det kan vara ett av däcken som spökar som ex. prova att låna hjul av någon annan eller flytta om fram och bakhjul får du se om vibbarna flyttar sig från ratten till stolen som exemple. ///MVH Hasso Länk |
|
vi har på jobbet en balanseringsmaskin som kan mäta differanstryck på hjulet under ett varv, de får inte skilja för mkt, då kan man matcha ihop däck och fälg för att få ett mindre differanstryck och slutligen balansera det, fått göra så på mina däck , hade skakningar i ratten med mina nya 18" som inte försvann trots 3 vanliga balanseringar på däckfirman där ja köpte hjulen, då balanserade ja de på jobbet(volvo handlare), och de försvann, jag matchade alltså ihop ETT hjul av 4, roterade däcket på fälg förenklat sagt. sen vart de bra. vad jag vet är de inte många däckfirmor som har en sån maskin, då den kostar 130skinn+moms... //Nicke Riktiga motorer har 6cylindrar =) |
|
|
du föresten ids du köra upp till Luleå så kan jag hjälpa dig kolla det. //Nicke Riktiga motorer har 6cylindrar =) |
|
|
Hmm... Känner igen detta allt för väl! Inhandlade Dunlop 9000 förra året och fick genast problem med skakningar/'hoppningar'. Det visade sig efter mycket tjat på gummiförsäljaren samt besök på Dunlop Sverige att ett däck var utanför toleranserna. Däcket visade sig vara, statiskt/dynamiskt utanför toleranserna (se Hassos eminenta sammanfattning om detta). Jag fick ett nytt däck! Allt blev bättre men inte felfritt! Så när jag inför denna sommardäckssäsong monterade på hjulen åkte jag till en annan verkstad med gott rykte. Där konstaterades det att däcken låg fel mot fälgarnas viktsförskjutning (mao på samma sida=inte bra). Ytterliggare visade det sig att alla däcken, utom det nya jag fick från Dunlop, var precis på gränsen för godkänt vad gäller viktsfördelning i däcket och att de själva aldrig (det vet man ju inte säkert) skulle sälja däck med den toleransen, utan max hälften av det värde som mina däck uppvisade. De påstod att jag mer eller mindre hade blivit blåst! Konklusion: Finns det olika toleranskvaliteter på däck? Är detta typiskt för Dunlop 9000? Det verkar till att vara återkommande för denna däcksmodell!? Tilläggas ska att jag har olika dimension bak och fram! Inte mer 9000 för mig! Mvh, Mike |
|
|
Tillägg till föregående inlägg: Däcken uppvisade mycket god rundhet samt att alla fälgar är kollade och väl inom tolerans. Mike |
|
|
MiL och Hasso: Killen hade problemet redan innan han köpte sina nya Dunlop 9000!(se inlägget) Eller hade du likadana däck innan också Doggelito? /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.